Vedmaskiner, flishuggar

Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

57 inlägg 44712 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

plutten  
#134691 Här i Finland får den nya SAMI vedmaskinen mycket varierat mottagande. Vissa som köpt maskinen har kunnat konstatera att den visserligen är lättanvänd och bekymmerlös, när den fungerar! Det har visat sig att det strular en del med elektroniken, dessutom är den inte alls så snabb som reklamen gör gälllande. En del har fått riktiga måndagsexemplar, dåligt hopmonterad m.m. Men så är det väl alltid med nya modeller. Jag tycker att nya SAMI är en spännande maskin,men jag tror också att det är först när ett antal maskiner kommer ut i den hårda verkligheten med krokiga björkar och annat skit som den faktiskt får visa vad den gör för. Själv skulle jag nog vänta 1-2 år och se hur responsen utvecklas innan jag funderade på en SAMI. Angående priserna här i Finland tror jag "stegmasters" lista stämmer.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

plutten  
#148327 Har idag fått ta del av resultat av tidsmätningar och produktionstest av SAMI vedmaskinen. Mätningarna har utförts som ett delmoment i en undersökning om hur man kan effektivera vedproduktionen. Konstaterades att maskinen producerade ca 5,6 lös kubik ved per timme.
Råmaterialet var björkmassa 3m:s längd med en medeldiameter på 15,9 cm. Fick också se den nya
SAMI 2012 i produktion. Finns nu också med automatiskt matarbord. Representanten sade att nya maskinen är ca 30% snabbare än den gamla. Framtiden får utvisa hur det är med den saken.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#160674 Mere video
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yFIbFQJhdOU[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

elis  
#160679 Tänk om de haft förstånd till att skippa den usla musiken, hänga på en riktigt styckmatare/stockbord och gett gubben en termos en mugg och en stol.
Då... hade den blivit lättsåld.
Fattar inte hur de tänker, det gäller väl att ge ett "automagiskt" intryck? Byta säck ibland bara.
För övrigt tycker jag produkten är ett steg i rätt riktning och klart överlägsen det mesta som felaktigt kallas vedprocessorer.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

snubblaren  
#160696 Funderade på en sak vad kostar en liten atv kran för det vore ju ypperligt att ha på maskinen så man slipper slita ut sig?

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogslasse  
#160697 Kran?
Ska väl som elis skriver vara bestyckad med stockbord med sensorer som kan mata fram stock för stock. En video med detta fungerande torde ju som elis skriver vara tämligen säljande.
Stocklyften som visas i videon kan väl vara bra om man åker runt med maskinen men för en stationär vedproduktion borde den ju vara utrustade med automatiskt stockbord.
Kranen eller annan lastare ska ju användas för att mata stockbordet eller flytta på säckar.

Dock kan ju denna maskin kräva en del sortering av stock för att automatiken ska funka på ett bekvämt sätt dvs sortera bort det krokigaste för manuell körning.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160755 Uppenbarligen måste man klura ut nåt snabbare sätt att kapa, den där sågsvärdsmodellen
känns inte ok, känslig kedja, känsligt svärd, långsam, massor med spån gör att man måste
komma vidare, kanske det är dags att bara klippa veden helt enkelt som på andra maskiner?

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Mäki  
#160758 Nej nej ingen klippt ved den är värdelös.
Men jag håller med om att den sågen är otroligt slö måste gå att hitta någon snabbare version.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160767 Jag håller inte med, klippt ved har fördelar och har utvecklingspotential.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogslasse  
#160797 En annan automatisk vedprocessor...
...i en helt annan prisklass också.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ug2Vd2DZbmI[/youtube]

Fortfarande, som jag förstår, ingen automatisk stockmatning.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Mäki  
#160819
Slurfi skrev:Jag håller inte med, klippt ved har fördelar och har utvecklingspotential.


Jag körde tre första åren med klippt ved och trodde det var bra men sen skaffade vi en maskin som sågar veden och vilken skillnad, enorm... ^:)^

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

elis  
#160877
Mäki skrev:Jag körde tre första åren med klippt ved och trodde det var bra men sen skaffade vi en maskin som sågar veden och vilken skillnad, enorm... ^:)^


Vad är skillnaden? Snabbhet, snygghet, bösighet eller vad?

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160887 Jag har oxå varit på samis visning dock i Hudiksvall.
Här visades även hakkis maskiner och dom fungerade iaf samin tog det väll en fyra timmar innan dom ens fick den att kapa första snittet efter någon timmes mekning konstaterades att krysskilen på kedjedrevet var defekt.Men när det felet var avhjälpt så blev man ju inte dierekt imponerad ändå bitar satt sig på tvären maskinen fick startas om av någon anlednin ca en gång per stock..
Såg inte ut att vara så kul för killen med sami jacka men han sa att den nya maskinen skullle bli bättre..

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Mäki  
#160918
elis skrev:Vad är skillnaden? Snabbhet, snygghet, bösighet eller vad?


Den klippta veden torkar sämre och skräpar mycket mera.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

elis  
#160927
Mäki skrev:
elis skrev:Vad är skillnaden? Snabbhet, snygghet, bösighet eller vad?

Den klippta veden torkar sämre och skräpar mycket mera.

Jag har sågat ved i mer än 30 år och klippt de senaste åren. När man klipper forsar det vätska ut ändarna och den klippta veden torkar enligt min erfarenhet långt mycket bättre och fortare. Kanske skillnad i lagring? Jag har en mycket luftig vedbod som ligger i ett vinddrag.
Att det skräpar ordentligt håller jag med om och det söker jag en enkel lösning på. Troligen kommer jag skaffa en transportör till och ha en rensränna emellan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).