Vedmaskiner, flishuggar

Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

57 inlägg 44710 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Elias  
#110552 Håller med skogslasse att det finns mycket inom industrin eftersom automation är mitt yrke så att säga. Allt går att göra och det skulle vara väldigt fördelaktigt med en automatisk maskin. Dock ur en kommersiell synvinkel är det kanske svårt att godkänna en maskin för massproduktion utan att den är så omständig för att vara "säker" och så dyr för att dessa förändringar kostar.

Rent teoretiskt skulle man kunna göra en maskin automatisk om man hade ett knippe relän, magnet ventiler och lite elkunskap eller om man nu föredrar PLC/DCS.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#110566 Priset värkar ju inte vara fel.
Börjar på kr 145,000,-, men tror inte det kommer skilja så mycket på dom olika modellar, då alla värkar vara bygd på samma plattform.
Skulla vore roligt att hört från nån som sett dom Live i aktion.
http://www.mascus.se/Lantbruksmaskiner/ ... 81a94.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

totte  
#110567 Det Elias skriver bekräftar ungefär dom resonemang som jag förde. Jag sysslar ju egentligen också med automater, fast inte fysiska, men det är vad dataprogram är. Många års erfarenhet har lärt en hur svårt det är att i förväg lyckas förutse händelseförlopp i systemet, med ökande komplexitet så ökar antalet möjliga tillstånd exponentiellt.

"Det är svårt att göra idiotsäkra system, idioter är nämligen så uppfinningsrika."

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119158 nu har dom släppt videon på nya sami autochopper ved maskinen på youtube

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119176
prodilass skrev:nu har dom släppt videon på nya sami autochopper ved maskinen på youtube

Den filmen skapade lite "vill ha"-känsla..
Verkar dock lite som om att det är en inomhusmaskin. Den skall nog inte stå utomhus i regn och rusk..med tanke på elektroniken
Här är länken till filmen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WNwG60rHw_Y[/youtube]

Mvh Ulf

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogslasse  
#119229 Såg ju onekligen smidigt ut.
Tillsammans med ett lämpligt stockbord som automatiskt matar fram stock vid behov skulle det ju gå att få en riktigt rationell vedproduktion.
Frågan är ju dock hur ofta fellägen uppstår då automatiken slår ifrån pga att något hakar upp sig.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#119282
skogslasse skrev:Frågan är ju dock hur ofta fellägen uppstår då automatiken slår ifrån pga att något hakar upp sig.

Jo tyvärr tror jag nog du har rett.
Om man inte bara kjör telestolpar, så funkar det dårlig med en sånn automatisk maskin.
Största felet så jag ser det, er at det brukas vanlig bandmatta til innmatingen.
Om man ska klara innmating av blött och glatt virke, så bordet det varit en mekanisk arm som drar stokken inn i maskinen.
Så som det er på denna, så kommer man måtta gripa inn manuelt så mycket, at man lika godt kan kjöpa en manuell maskin.
Dessutan går dom pinsamt sakta, själv om just denna var något av det bettre jag sett av automatiske maskiner, men inte i närheten av en manuell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogslasse  
#119317 Att det är bandmatta borde väl inte vara så stort problem, sker inte längdmätningen med en optisk givare? Om det är så att den räknar längden med "varvräknare" på bandmotorn kan det ju vara ett problem iom att bitarna inte blir rätt längd om det slirar.
Hastigheten kanske inte var jättehög men tror att man kan leva med det om operatören friställs från spakarna och istället kan se till övriga delar av produktionen. Problemet blir ju dock som sagt om automatiken med täta mellanrum slår ifrån pga olika fellägen.
Såg att han mata in dubbelt av tunnare stockar. Hur funkar den automatiska inställningen av klyvverktyget då?

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

jon01uus  
#119330 Längdmätningen sker med bandet. Ett stort minus som jag ser det. Bandet kommer att slira mer eller mindre. Konstigt att de nöjt sig med en sån lösning. Borde ha varit optisk mätning.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123278 Nolima blir återförsäljare för sami vedmaskinen och premiär visas på elmia mässan
priset blir för en 44cm traktordriven 227 000kr lite väl högt om man ser vad dom tar för maskinen i vårt grannland i öst

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#123317
prodilass skrev:Nolima blir återförsäljare för sami vedmaskinen och premiär visas på elmia mässan
priset blir för en 44cm traktordriven 227 000kr lite väl högt om man ser vad dom tar för maskinen i vårt grannland i öst

Det var då et jäk.... påslag i priset. :surp:
Kan det vara inkl, moms???
Om det er så, er det ju bara och glömma den.
Så det bordet vara mycket lönsamt med en tur själv til Finland om man tänker handla.
Blir ju endast ca 105tkr NOK (ca 120tkr SEK) för en traktordriven 44cm.
Sen får man ju rekna med frakt och pengar til säljaren, men inte så mycket at priset nästan dubblas.
Dessa prisar stod på et annat forum:

"Riktgivande priser:

Modell 350 traktor: 12500€ +moms.
modell 440 traktor: 12950€ +moms.
combi 350: 13950€ +moms.
combi 450: 14400€ +moms.
Stocklyft: 1450€ +moms.

Automatiskt stockbord lär ska vara under utveckling och kommer ut på marknaden ännu i år."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Hacke Hackspett  
#126134 Sami säljs i norr (Kiruna, Luleå och Skellefteå) av Lakkapää. Var på visning här i Luleå, maskinen gick sönder :surp: ett svetsat cylinderfäste släppte (cylinder till armen som håller stocken i läge under kapning), så visningen fick avbrytas.

Priser:
E65 - 380 traktordriven 158,100:-
E65 - 380 traktor/eldriven 7,5 kw 168,300:-
Tryckkraft i hydraliken 6,5 ton

S85 - 440 traktordriven 176,200:-
S85 - 440 traktor/eldriven 11 kw 193,200:-
Tryckkraft i hydraliken 8,5 ton

S160 - 440 traktordriven 191,200:-
S160 - 440 traktor/eldriven 15 kw 211,200:-
Tryckkraft i hydraliken 16 ton

Stocklyft 400 kg 18450:-

2/6 yxa 4950:-
2/8 yxa 6100:-
2/12 yxa 6850:-

Moms tillkommer på alla priser.

http://www.reikalevy.fi/

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

jonathanA  
#131003 tjenare! Såg maskinen live på elmia, och pratade med säljaren en lång stund. på dom tre stockarna jag såg i maskinen så stoppade den 2 ggr och gick till felläge. då fick han återstarta och börja om kapningscykeln!
bägge gångerna var det en vedbit som la sig på tvären---klyven fastnade!
tror att det blir svårt att få riktigt effektiv drift på maskinen utan att en person står och övervakar hela tiden!

tyckte den gick väldigt långsamt, men kan hända att det går att "trimma in" programmet lite mer så att man får bort lite väntetid!?

annars så ser den väldigt seriös ut, fina detaljer, men oxå lite detaljer som man kände direkt inte kommer funka!

Ha d gött // Jonathan

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogsflane  
#131848 klyvknivens självinställning imponerade på mig det måste jag erkänna. men kunde dom inte ordnat så att den som styr maskinen kan sitta i en sån där stol med inbyggd shiatsu-massage under tiden han glor på arbetet? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Nablus  
#134676
stegmaster skrev:
prodilass skrev:Nolima blir återförsäljare för sami vedmaskinen och premiär visas på elmia mässan
priset blir för en 44cm traktordriven 227 000kr lite väl högt om man ser vad dom tar för maskinen i vårt grannland i öst

Det var då et jäk.... påslag i priset. :surp:
Kan det vara inkl, moms???
Om det er så, er det ju bara och glömma den.
Så det bordet vara mycket lönsamt med en tur själv til Finland om man tänker handla.
Blir ju endast ca 105tkr NOK (ca 120tkr SEK) för en traktordriven 44cm.
Sen får man ju rekna med frakt och pengar til säljaren, men inte så mycket at priset nästan dubblas.
Dessa prisar stod på et annat forum:

"Riktgivande priser:

Modell 350 traktor: 12500€ +moms.
modell 440 traktor: 12950€ +moms.
combi 350: 13950€ +moms.
combi 450: 14400€ +moms.
Stocklyft: 1450€ +moms.

Automatiskt stockbord lär ska vara under utveckling och kommer ut på marknaden ännu i år."




Fikk tilsendt priser i dag 02.08.11 fra Norge og Sverige. Prisene en ganske like. 227 000 SEK er pris uten mva. Er prisene i EUR finske priser? Noen som kjenner til finske forhandlere?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).