Vedmaskiner, flishuggar

Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

57 inlägg 44708 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#102460 Nogra spännande modeller från SAMI. Inte så mycket info enn, men en liten video och nogra pdf, finns.
http://www.autochopper.fi/
http://www.reikalevy.fi/tec_440_combi.html
http://www.reikalevy.fi/cgi-bin/webio-f ... =reikalevy
http://www.autochopper.fi/#



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

gustafericsson  
#104951 finns det ingen svensk hemida eller engelsk på denna maskinen ? Någon som sett den live ?

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#104955
gustafericsson skrev:finns det ingen svensk hemida eller engelsk på denna maskinen ? Någon som sett den live ?


En Pdf fil på engelsk finns.
http://www.reikalevy.fi/cgi-bin/webio-f ... =reikalevy

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

plutten  
#104967 Här i Finland arrangerades senaste vecka en stor maskinutställning där den visades i produktion. En mycket intressant maskin, som utnyttjar samma teknik som finns i skogsmaskinerna. Går att köra både manuellt och per automatik. Kör man på automatisk kapning, sköter en mikroprosessor om matningen, kapningen och mäter samtidigt diametern. Kniven höjs och sänks alltid så att klyvningen sker i mitten. Är biten som skall klyvas under 10 cm klyvs den endast i 2 bitar. Samtidigt räknar maskinen ut hur många kubik du har producerart. Finns att fås både med svärd och sågklinga. Nästa år kommer också ett matningsbord som gör att maskinen blir helautomatisk. Det ända som man behöver göra är att se till att det finns virke på bordet. Allt enligt försäljarna. Priset börjar från cirka 12500 euro moms 0.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104969 Det va iaf en ganska påkostad reklamfilm, med minimalt me bilder på själva maskinen;)

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

jon01uus  
#109975 Någon som vet hur maskinen mäter diameter och längd på veden? Mäts längden med mattans rörelse lär det bli fel ganska ofta.

/Jonasuu

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogslasse  
#110167 Varför är det inte fler som gör helautomatiska vedmaskiner?
Ta t.ex kisa kubik. Borde det inte med ett ganska enkelt styrsystem gå att göra denna helautomatisk, istället för att en operatör ska stå och hålla i joy-sticken.
Är det av rädsla för att köra sönder maskinerna mekaniskt man inte implementerar detta? Borde ju relativt enkelt gå att sätta in övervakning på t.ex kedje brott och dylikt.
Nu har inte jag någon direkt erfarenhet av vedproduktion men känns som att man borde få upp produktiviteten ordentligt om operatören istället kunde gå runt och sköta logistiken (byta säckar, fylla på inmatningsbord etc.)
Någon som har uppgraderat sin vedmaskin till helautomatisk?

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Elias  
#110179 Det är egentligen konstigt, skulle rätt enkelt själv kunna göra ett styrsystem med hjälp av de produkterna som vi har på mitt jobb. Det är nog säkerhetsaspekten som gör att de inte vågar, antar att en sådan maskin måste CE märkas eller någon typ av regelverk tex enligt maskindirektivet.

Finns säkert även praktiska situationer som skulle kunna ställa till det vid automatisk drift som gör att man måste stå och kontrollera.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

totte  
#110192 Är nog en kostnadsfråga också, går åt en jäkla massa sensorer och grejor misstänker jag för att "upptäcka" fellägen av alla slag och en hel del mekanik och elektriskt för att koppla ihop allt detta i ett logiskt system som är någorlunda felsäkert. Helautomatik är nästan alltid svårare än man tror även i ganska enkla mekaniska förlopp som vedklyvning.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

plutten  
#110200 Tror nog att den här maskinen kan fungera så länge man kapar barr, men strax då man går över till lövträd, som har en tendens att kunna kröka sig lite hit och dit uppstår det problem. Då kan kedjan eller klingan ta fast. Då stannar maskinen och för att få igång den igen skall någon felkod kvitteras bort. Så man behöver nog finnas inärheten hela tiden men arbetet får mera en karaktär av övervakning.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#110201 En annan sak er at dom i langa loppet blir långsommare en vanlig manuell, då dom bruka gå i samma takten ovsett storlek på virket. Dessutan gissar jag att det blir en hel del problem i klyven med lite krokigt virke.
Titta bara på en Pezzolato til.eks., den går i samma takt om stokken er 40cm eller 6cm, det blir inte spesielt smidigt av det.
Kjör man manuelt så kjör man ner svärdet mycket snabbare vid klent virke och kapar kanskje 4 bitar innan man kjör klvyen.
At teknisk gjöra en vedmaskin automatisk er säkert inte nåt problem. Problemet er at få den lika smidig som när en menniska styr den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Elias  
#110217 Håller med stegmaster att det finns praktiska problem osv. Även så bör man ha någon typ av övervakning på hur fort kedjan/klingan snurrar. Men det går egentligen reglera matningen mot varvtalet på kedjan så om det sjunker så kan man sänka matningen osv. Dock kräver detta en reglerventil för hydraulstyrningen.

Men som totte säger så är det mestadels en kostnadsfråga, för de billigaste PLC kostar ett par tusen + jobbet att programmera funktionerna. + ett antal tusen i givare och andra ventiler.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

totte  
#110360 Plus jobbet att testa ut hela systemet grundligt, automatik är luriga saker, det är så mycket som inte får ske när något annat just sker, eller som måste ske innan nåt annat får göras osv. Finns otaliga sätt som det kan gå fel på, inte minst måste systemet skyddas mot sig självt, alltså t ex en felaktig givare som annonserar att svärdet/klingan är uppe så matningen startar. Extra säkerhet måste alltid finnas, det är ganska dyrt, men kan bli gräsligt kostsamt om det inte finns.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogslasse  
#110517 Jo jag är med på allt ni radar upp samtidigt som vi ovan ser en leverantör som väljer att ta fram och sälja en helautomatisk produkt. För övrigt så finns det ju fullt av produktionsmaskiner i industrin som är just helautomatiska (iofs viktigt då som ni skriver med CE märkning etc). Tror ju också att utvecklingen går mot komponenter för automatisering blir billigare med tiden.
Dessutom så kunde man ju tro att det bland alla hemmamicklare i jord/skogsbruk kunde tro att det var någon som "uppgraderat" sin vedmaskin till helautomatisk. Finns iofs en och annan lösning i jord och skogsbruk som är mer eller mindre livsfarlig.
Skulle jag tänka på att starta vedproduktion i större skala skulle jag se det som mycket fördelaktigt att man hade alternativet att kunna köra helautomatiskt om förutsättningarna vore de rätta. För att som jag skrev tidigare kunna sköta logistiken runt om maskinen samtidigt som maskinen producerar.
Fågan är dock vad man skulle vara beredd att betala extra för denna funktionen.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

jon01uus  
#110546 Tyvärr finns det inte så mycket information tillgängligt om konstruktionen, hur den sköter en arbetscykel och vilka parametrar den tar hänsyn till. Någon som har mer info från de visningar som har varit i Finland. Prismässigt verkar den vara i nivå med tex Kisa Kubik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).