Vedmaskiner, flishuggar

Bolik 50 T

5 inlägg 2873 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bolik 50 T

pholke  
#99182 Hej!

Finns det någon på detta kunskapsfyllda forum som vet något om en vedklyv Bolik modellen 50 T. Är det en bra eller dålig maskin? Jag vet bara att den är byggd i Italien, klarar max 57 cm och kraften år 8 ton.

Hälsningar Folke



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bolik 50 T

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99209 Hej Folke..
Sökte lite snabbt på google..och upptäckte att Nima AB säljer den klyven du frågar efter..
Har ingen erfarenhet av tillverkaren själv så jag länkar till Nima här..
http://www.nimaab.se/se/art/vedklyv-bolik-ultra-speed-8-ton.php
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Bolik 50 T

totte  
#99224 Såg samma som Ulf. Har inte nån erfarenhet, men det ser inte ut som det vore värsta skräpet i alla fall, men skulle nog försöka ringa och diskutera kvaliteten med nån försäljare innan jag köpte. Den är ju inte direkt billig så man bör förvänta sig en klyv med bra kapacitet och framför allt någorlunda välbyggd och hållbar.

Automatisk hastighetsväxling är bra om det är väl utfört, det som oftast brister, särskilt i 230-volts klyvar är att de går så förtvivlat sakta om de är starka. Med hastighetsväxling bör man kunna förena acceptabel hastighet och god tryckkraft när det blir tjuriga bitar.

Avatar Fallback

Re: Bolik 50 T

pholke  
#99260 Hej!
Tack för era svar, jag köpte en bolik 50 T för ett par dagar sedan, men har inte haft tillfälle göra någon riktig provkörning av den ännu. Den ser inte ut att vara så väldigt mycket använd eller ha en mycket hög kvalitet på lacken, dvs. färgen är inte helt bortsliten på själva klyvbanan trots att den har ett antal år på nacken. Motorn är trefas 3 kw, svetsarna ser bra ut. Tillsammans med ca. 15 m. matarkabel gav jag 3200 kr. för den, jag inbillar mig att det var ett ganska hyggligt pris. Skulle vara mycket intressant om det finns någon på forumet som har erfarenhet av Bolik vedklyv.

Mvh Folke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bolik 50 T

totte  
#99262 Hoppas du blir nöjd med den! Alltid kul när det dyker upp nya intressanta maskiner på marknaden, konkurrensen i vedklyvsbranschen är inte så stor i kvalitetssegmentet, så man hoppas ju att den här hör hemma där. Låter ju bra att svetsarna ser bra ut, intrycket av hur den är byggd säger ofta en hel del.

Och om det nu inte är nån som har nån erfarenhet, så kan vi vända på det och säga att i så fall så finns det nog en del här som är intresserade av de erfarenheter du kommer att få av din, så jag hoppas vi får lite rapporter om hur det funkar när du har kört med den. Gärna lite bilder på hur den är konstruerad och så också, bilden på Nimas sida var inte särskilt tydlig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).