Vedmaskiner, flishuggar

Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

20 inlägg 22880 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

MrEast  
#100999 Eller så hyr man in maskiner, vi hyr in en kille som har en Bilke och brukar vara 3-4 gubbar som matar och då gör vi upp veden för mig o farsan på en par timmar allt grovt låter vi bara ligga. När allt upp till ca 20cm är undanröjt lånar vi hem en annan vedprocessor som tar upp till 37cm och kör det grova. Detta blir effektivt som attan och kostar 2-3 tusen per år då räcker 60 tusen som en större maskin kostar ett tag och man slipper allt skruvande.
Till saken hör att ca 80% av veden är klenare slag då det ofta kommer från gallringar o dikesröjning m.m.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101395 Är en av sex delägare i en superpilke och har inte något annat än gott att säga om den,en stor fördel med den mot Bilke är att utbana går bakåt om du vill ha in direkt under tak.Hade i år ca 15 kubik tog mig själv ca 3,5 timmar att mata igenom.

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

skogsmannen  
#105828 Vad är det för pris på en ny Bilke s3??

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

valtra a 72  
#105907
bengt.a skrev:Är en av sex delägare i en superpilke och har inte något annat än gott att säga om den,en stor fördel med den mot Bilke är att utbana går bakåt om du vill ha in direkt under tak.Hade i år ca 15 kubik tog mig själv ca 3,5 timmar att mata igenom.

Den äldre modellen av bilke här utmatning bakåt samt att du tar grövre och krokigare ved eftersom inmatningshålet är ca 350mm brett där det är som bredast, så grova bakar är ej några problem.Har en kompis med en superpilke som ej är speciellt nöjd, tex så har matarrullarna en tendens att slira så att vedträna ibland blir i korta stumpar samt han är heller ej nöjd med klyvningen. Han har varit och kollat när jag har kört med bilken och han tycker det blir bättre resultat med den.

Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Lucke  
#124001 Vad tror ni om den här?

http://www.mottimaster.fi/swe/index.html

Nästan exakt som Klappi, en skillnad som jag lade märke till är att klyvyxan är smalare så man får mer tid på sig att mata in stocken mellan klippen. Teorstiskt borde man då kunna köra med något högre varvtal och få lite högre kapacitet..

Någon som vet om det finns någon ÅF i Sverige för dessa?

Mvh Lucke

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).