Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv, rekommendationer?

20 inlägg 36628 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

JRR  
#120243 Och när vi är inne på fabrikatet Faxes så har jag hittat en sida som heter lantbutiken som är ca 2000 sek billigare på sin sida än vad faxes är på sin egna sida.

Man kan inte tro det när man tittar ut genom fönstret men snart är det dags att klyva ved igen.

Klyv lugnt och akta fingrarna...

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

totte  
#120276 Går ofta att hitta dom ett par tusen billigare om man letar lite. Lönar sig ofta att kolla runt.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Vedsugen  
#135937 Rekomenderar starkt trejon . Har en sådan och den går snabbt samt att den fullföljer hela proseduren utan att behövar hålla i spakar så jag kan ta fram en ny kubbe istället / mycket fin klyv .

Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

skogsflane  
#136179 Säger bara: BALA AGRI EP-50
Hade en sån innan jag skaffade processor
Tyckte först det var lite fånigt att dom kallade den "elproffsklyv" men min bedömning efter att ha klyvt kanske 800 kubik med den är att den gör skäl för sitt namn!

En polare slängde på en vredig björkbit ca 40 cm bred. på tvären. alltså mot fibrerna. BALA:n brötade rakt
igenom klabben med tvådelskniven :grin:

vad jag hört också är att deras specs på tryckkraft är i underkant, det står 7 ton men fan vet om det inte är 8 eller 9 ton.

Faxes är också grymma och prisvärda men inte lika snabba.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

totte  
#136199 Alla uppräknade är bra klyvar, det handlar om vad man har för budget och behov. Högre pris, bättre kapacitet och ofta lite mer finesser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).