Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv, rekommendationer?

20 inlägg 36626 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedklyv, rekommendationer?

V8dc  
#97899 Hej, ny på forumet och hoppas jag postar i rätt kategori?

Min vedklyv har gett upp nu och det är ganska bråttom att köpa en ny.
Det ska vara en elhydraulisk och min blygsamma budget är 4000kr...

Har hittat en vertikalklyv på blocket som verkar motsvara det jag är ute efter, men jag har aldrig hört talas om märket..
Det säljaren kan utläsa från maskinen är att det står Braendeklöver LS6000 (Felstavat?).
Jag hittar ingen information på nätet när jag googlar och blir givetvis lite tveksam då.

Vad säger ni?
Tips på något annat som passar in i budgeten?

Det är inga jättemängder som ska klyvas, ca 20 kubikmeter per år. Vedens längd ca 35-40cm.
Självklart så vill jag ju ha så bra klyv jag kan få för pengarna (Vem vill inte det :grin: )

Tack på förhand!

MVH Peter



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

totte  
#97944 Om du skall köpa nytt så är det svårt att få in nåt vetigt i den budgeten, det återstår i stort sett bara varuhusklyvarna, och dom är väl inte precis toppen om du skall klyva 20 m3. Skulle säga att om du inte kan öka budgeten så är det bästa du kan göra att leta efter en hygglig begagnad.

Men det kan ju vara svårt att hitta snabbt nog, en annan idé är väl att hyra en för det akuta behovet och så spana efter nåt bra objekt, alternativt spara ihop lite mer budget så du kan köpa nåt bra nytt till nästa säsong.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97947 Totte har helt rätt i sitt inlägg...Det är svårt att ge dig några råd till något köp inom den budgeten.
Tänk kvalitè=mer pengar..Det brukar allt som oftast vara mer lönsamt över ett större tidsperpektiv, att satsa på något mer rejält.
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

stegmaster  
#100385 Om man kunne fått denna til europa? :grin:
Inte så enkelt att få denna CE godkjänt skulle jag gissa, men den skulle ju bli nästan omöjlig att betjena om man ïnte kunne pilla på veden med tasserna.
Gillar detta prinsippet. Er vel i prinsip en dubbel utgåve av timberwolf`s tw7?
Undrar om det inte skulle gå och göra nåt likande själv för en billig penge :wink: ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DbTCeai9ces[/youtube]

Användarvisningsbild

Vedklyv 7 ton - 1.5kW

traktorz  
#100404 Ofta får vi liknande frågor av de som letar efter en biffig vedklyv. De flesta billiga vedklyvar är antingen så klena på 4 ton för att vara någorlunda snabba, eller så blir de långsamma för att prestera en något högre tryckkraft. Ingen kinestillverkad klyv verkar ha den typ av dubbelcylinder som vår gamla modell SERVA, som var importerad och distribuerad via HDF-bolagen. Med dubbelcylindern kombinerar man snabbhet med styrka vid behov.

Har nu hittat vår vedklyv från italienska Bell, som klarar 4/7 ton. Kolla t.ex. på hjulen, så ser du att det är samma som på våran klyv.
Har du björkved, så klarar du inte att klyva med de svagare på 4 ton, utan man måste växla ner. Det märkte jag nu senast när jag klöv upp den nedtagna björken.

HDF-bolagen blev uppköpta och efter sammanslagningar och split, så heter importören idag Gelins-KGK. Samma delägare KGK, som bl.a. importerar Suzuki MC. Ville kolla upp och fick bekräftat att de har reservdelar till vår gamla vedklyv som snart är 10 år gammal. Berättade att det enda vi behövt göra är att fylla på hydraulolja samt någon gång slipa till yxskärets ojämnheter.

Hur som helst, de säljer nu via återförsäljare. Jag slog en signal till Gelins-KGK, som berättade att Hällberg & Son i Svenstavik är återförsäljare för Gelins-KGK. Det innebär att det blir fraktfritt till Svenstavik. Kul att höra att där vi köper traktorolja och hydraulkopplingar, så säljer de även vedklyvar!
Ser att Gelins-KGK har kampanjpriset 6300 SEK för modellen Attack 700, nedsatt från ordinarie uppblåsta 8500 SEK. (Kampanjen sträcker sig till 31 juli om inte varorna blir slutsålda först).

Vill man undvika ett mellanled, så kan man även köpa en lite annorlunda modell från italienska Bell hos Drift- och Underhållsteknik i Mönsterås som kör med direktimport. Där kostar deras vedklyv ”Greenshot 7” 5250 SEK, samt att de skickar fraktfritt dessutom.

Två bra vedklyvar, som båda klarar 4/7 ton, samt är av italiensk tillverkning. Betydligt bättre än den billiga kina-importen, som Jula & Clas Ohlson säljer. Tänkte att du kanske borde få detta tips om en riktigt bra klyv. Det finns vad jag sett ingen annan modell på marknaden som med bara 1.5kW elektrisk ineffekt presterar hela 7 ton tryckkraft.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100409 Synd bara att Attack 700 är så långsam, med en klyv och returtid på 15sekunder.
http://www.gelins-kgk.se/permalink.php? ... g=201&pn=0

Att jämföra med Faxes 5,5 sekunder.
http://www.faxes.se/vedklyv_500.html

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

totte  
#100410 Det är just det som är haken, med låg motoreffekt så måste det bli långsamt om det skall bli kraft. Och priskillnaden är ju inte jättestor, 8500 ordinarie pris för Attacken, 10750 för Faxen.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100411
totte skrev:Det är just det som är haken, med låg motoreffekt så måste det bli långsamt om det skall bli kraft. Och priskillnaden är ju inte jättestor, 8500 ordinarie pris för Attacken, 10750 för Faxen.



En Faxes 500 kostar 7.296 exkl moms. Jag kör själv en Faxes och är jätte nöjd.
Har klyvt halvmetersved björk, med en diameter på 80cm utan problem.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=54

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

totte  
#100425
Zalman skrev:
totte skrev:Det är just det som är haken, med låg motoreffekt så måste det bli långsamt om det skall bli kraft. Och priskillnaden är ju inte jättestor, 8500 ordinarie pris för Attacken, 10750 för Faxen.



En Faxes 500 kostar 7.296 exkl moms. Jag kör själv en Faxes och är jätte nöjd.
Har klyvt halvmetersved björk, med en diameter på 80cm utan problem.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=54


Kan stämma, jag kollade bara Faxes egen prislista, det här blir ju bara strax över 9000 inkl moms. Köpte f ö min för ett väldigt bra pris för några år sen, Jula sålde den då och hade kampanj. Fick den för 8' inkl moms då. Liksom du mycket nöjd med den.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100438 Kan bara instämma i detta med kvalitet och pris. Bytte från en billig vedkap till en kvalitetssak från Faxe. Stor skillnad i stabilitet och ork.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Fiat 4WD  
#103642 Instäämer i ovanstående, bytte från en billig till en 3 ggr sådyr; Nema 50 men det var värt vartenda öre.

Mycket snabbare, tystare, tvekar aldrig alla kubbar bara spricker.
Kört i fyra år, inga problem alls.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114156 Ja det är nog tyvär svårt att få en bra klyv för 4000kr. En budgetvariant är väll kellfri. Faxe är nog egentligen mest prisvärd. Går man upp en nivå så får man en Bala eller Woodmax som har två klyvhastigheter, för det har väll inte faxe?

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

totte  
#114170 Stämmer, Faxe har bara en hastighet. Kellfri är trots sin tveksamma kvalitet inte sådär väldigt billig, kostar nästan 7000 enligt deras egen prislista, då ingår fyrklyvskniv, den är extra till Faxen och kostar nån femhundring. Men jag skulle i alla väder lägga till ett par lappar och få en Faxe eller Mora eller nån annan med känd kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv, rekommendationer?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114181 Faxen är väll svenskbygd? Jag brukar försöka köpa svenskt. Kina ser jag som det största hotet mot svensk välfärd.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv, rekommendationer?

totte  
#114191 Faxen görs i Burseryd i Småland, alltså den svetsas och sätts ihop där, inte outsourcad till nåt låglöneland vad jag vet. Prima kvalitet på allt jobb, du får leta efter så snygga svetsar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).