Vedmaskiner, flishuggar

hakki pilke 1x37 hur går din?

7 inlägg 8750 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hakki pilke 1x37 hur går din?

wernald  
#97462 hej. har en hakki pilke 1x37 som jag malt igenom ca 5 000m3 med. enda jag gjort är att byta remmarna ca vart 400m3 om man sköter det rätt, dvs pallar upp maskinen och håller rent under hela tiden. har fått köpa en ny 6 klyvsyxa också för den blev utmattad.
någon som har gjort någon lösning på remmarna? ingen som provat sätta på kedja?
har haft funderingarn på att sätta kedjedrift och se hur de fungerar men vet inte än.....


är du nöjd med din?
har du gjort några modifikationer? i sådana fall vad? ladda gärna upp bild



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x37 hur går din?

stegmaster  
#97483 Har du inte fått fiksa på vinkelvekselen under denna tiden??? :surp:
Dom 3 drivremmarna borde ju kunna ersätts av en kedja, men jag tror du ska behålla remdrivningen fram til sågkedjan, annars kan vel bli tuft om sågkedjan skulla stanna av någon anledning och inte kunna slura på remmen??

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 hur går din?

wernald  
#97508
stegmaster skrev:Har du inte fått fiksa på vinkelvekselen under denna tiden??? :surp:
Dom 3 drivremmarna borde ju kunna ersätts av en kedja, men jag tror du ska behålla remdrivningen fram til sågkedjan, annars kan vel bli tuft om sågkedjan skulla stanna av någon anledning och inte kunna slura på remmen??




nix den har bara gått och gott. köpte den 06 så är riktigt nöjd!
mjo jag har allt funderat på de där med kedja alltså. det är ju ALLTID dom 6 nedre remmarna som ger sig. och egentligen ska ju motorskyddet slå ifrån när de går så tungt att den stannar. för de e ju inte meningen att remmarna ska slira ;) undrar bara vilken hastighet de går i? kanske är för hög hastighet för kedja?... önskar någon som kunde de där med kedjor läste detta nu ^^ vet du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x37 hur går din?

Elias  
#97514 Du har inte prövat köpa kraftremmar som sitter ihop 3 och 3 eller dylikt? Dessa ska ge mycket mera hållbarhet genom att de inte slirar lika mycket.

Motorskyddet slår inte ifrån förräns motorn dragit för mycket ström i tillräcklig tid. Bimetallen är seg och slår inte ifrån direkt utan det kan ta 10 sekunder före den stannar och kanske upp emot 30. Beror helt enkelt på inställningen på motorskyddet och modell.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 hur går din?

skog+ terri  
#97953 hej ja köpte min för 7 år sen o de funkar än de ända man har fått gjort är att byta remen till elevatorn o smida om lite på ut kastarn o de är allt o då kapara man ju ungefär 200 kubik varje vår

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x37 hur går din?

Fiat 4WD  
#103641 Dagens!

Jag har lite koll på kedjedrifter å remmar.

Kedjor är inte helt bra då de kräver fungerade smörjning vid alla varvtal. Mer olja --> högre hastighet.
Får du sen ett stopp så blir det dyrt haveri nånstans.


Remmar har mycket större varvtalstolerans och kräver normalt sett inget underhåll.

Däremot är remspänningen petig. BÅDE för hårt och för löst spända remmar ger betydligt kortare livslängd.

kolla om du kan hitta nån angiven remspänning till din maskin å kolla se'n att remarna veerkligen håller den remspänningen även när de
är varma av körningen.

Var oxå noga med att använda rätt remlängd.
t

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x37 hur går din?

Åke Nilsson  
#107506 Hej!
Remmar som sitter flera på samma axel kräver att man begär samma serienr på remmarna och byter alla.
På firman jag brukar jobba hos for remmarna efter 8 tim mellan 500hk motorn & vaccumpumpen på en lastbil som
suger damm ,sten med en 8" slang.

Åke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).