Vedmaskiner, flishuggar

vedmaskiner....

7 inlägg 5392 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedmaskiner....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93597 Ja tänkte på en sak här om dan, när man står där vid sin vedmaskin å matar igenom ved, å det var att man stör sej ordentligt på vissa saker på maskinen, å hyllar andra, å då kom ja på att man kanske skulle starta en tråd, där vi INTE disskuterar vedmaskiner, utan helt enkelt talar om VAD vi har å VAD vi stör oss på eller gillar med den maskinen, å det ska gälla den maskin man har å inte gissningar om vad man tror ANDRA maskiner har, så vida man inte haft en sådan att jämnföra med...

skoj skulle även vara att nämna märke, modell å år, å äre nyligen köpt så kanske priset åxå...

Då kanske man kan bilda sej en uppfattning rent allmänt om olika vedmaskiners för å nackdelar sett ur ÄGARES syn, å inte påståenden som man "hört" om den vedmaskinen... utan att denna tråden blir till en disskution...

Fattar ni? :lol:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: vedmaskiner....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93599 Därför börjar ja själv.


JAPA 320 el/traktor -09 köpt ny för 83000+ moms -09
elevator 3.5 meter, 4 dels yxor ingick, köpte till 5 dels yxor för ca 4000-

Fördelar som ja ser det:
Snabb med dubbla klyvar
har gått relativt länge utan justeringar
hyd drift av kedja å transportband

Nackdelar/saker man stör sej på som ja ser det:
varför finns bara 5dels yxa som störst? jag har svetsat på en kniv extra så det blir 6 delar
transportbandet, underdelen är inbyggd så att säga där följer det med pinnar ibland vilket har gjort att man får lov att vika ihop bandet för att få loss skiten, jag löste det med vinkelslipen å ett hål ganska långt ner så veträt ramlar ur innan det kilas fast.
inmatnings bandet hade ja önskat att det gick att backa dom gånger man kör grovt å börjar i toppändan där det går att kapa, å sen kunna backa bort den del som inte går igenom så att säga.

i stort är jag nöjd, dom problem jag haft med vedmaskinen som varit garanti fel är hydrualslangarna, dåligt pressade å inte en utan 5-6 st har gått sönder, lantmännen maskin har stått för både slang å olja när det gått sönder.

sen det ja ångrade är att jag inte valde att ta joystick styrning, eftersom jag sågar 2-400 m3 så blir det många "drag" i spaken :grin:

nu kanske fler vill fylla på, men ingen disskution tack :x :lol:
Senast redigerad av nutte mån 07 jun 2010, 05:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vedmaskiner....

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93611 Har en äldre Kisa vedkombi.
Nackdelen med den är vaggan som långveden läggs i.
Den är för vek för tung lång ved.
Är det grov diameter på veden, så nyper virket mot klingans centrum.
Tyngden i veden som ligger i rännan bryter alltså vaggan sned.

När veden 50 cm är kapad så ställer sig vedklabben ofta vertikalt i ställe för att ligga i klyvrännan.
Irriterande att behöva peta omkull dessa alt som oftast.

Spånutkastet är heller ingen höjdare så det har jag opererat med vinkelslipen.

Till dess fördel är att den har fungerat i 25 år utan haveri, även klyvdelen

Avatar Fallback

Re: vedmaskiner....

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93623 Hej,
Jag har en HakkiPilke 2Xs, inköpt i år för 58 000 plus moms. Ett riktigt snikköp men jag tycker det var e´n bra affär. 2Xs saknar inmatningsband utan har bara en inmatningsrulle. Med inmatningsband kostar samma maskin 32 till. Planen är dock att slöjda ihop ett band till nästa år.

Fördelar
Dubbla klyvar är guld värt, speciellt om man gör 30 cm ved.
Driftsäker
Få smörjpunkter
Möjlighet att mata stocken bakåt
Möjligt att köra klyven manuell och stanna den var man önskar
Bra utformad klyvränna

Nackdelar
Remdrift på kedjan
Spånutblåset blir lätt fullt

Sen finns det ju förstås en hel massa saker som inte finns som joystick, svängbar transportör etc, men det visste jag ju när jag köpte den.

Användarvisningsbild

Re: vedmaskiner....

stegmaster  
#93628 Kjöpte ny hakki pilke 1x37 2001 mod. för 40000,-+mva. (NOK)
Egentlig en bra maskin efter tiden, men det ble mycket strul med remmar som slirade(och sedan rök av titt och ofta).
Fick byta vinkelveksel en gång, så just det er vel helt ok på 6 år.
Nackdel at det inte gick att svinga uttranportören, men det visste man ju när man kjöpte den.
Fick stå att "venta" på klyven, då jag endast kjör 30cm.

Så i 2007 blev det Dalen 2054 (kjöpt begagnad, 2004 mod, för 56000,-+mva). som er en helhydraulisk maskin, med både pto och el drift. (matas med en Kisa stegmater)
Men denna maskin så försvann dom nackdelar jag hadde med Hakki pilken.
Kommer inte ihåg så mycket jag inte gillar med den( har dessutan fungert utan fel dessa 3 åren).
Men en sak jag inte gillar er klyvstålet. 2/4 klvyen funkar helt fint, det fulgte med en 2/4/6 kniv som inte passer til nåt tycker jag, kjöpte sedan en 10klyv kniv och den tar ju bra undan, men det blir alldeles för mycket flis och bös, när man ska kjöra veden direkt i sekk. Derav använder jag nu nästan bara 2/4 kniven och gjör omklyv på grövre kubber. Har dessutan et gäller ochså som veden får passer för sekken, så at nästan inte blir flis eller bös med i sekken.
Jag provar prioritera kvalitet före kvantitet (holda hög kvalite på veden), och inte bara tänka på att produsera mest möjlig.
Kan tillägga at jag aldrig har haft något slangbrott på någon av dessa två maskiner under 9 år.( såg att nogon annan hadde detta problem)

Användarvisningsbild

Re: vedmaskiner....

masterchief  
#93669 Har en Hakki pilke 1X37 årsmodell 2004 tror jag.
Köptes begagnad ifjol till sammans med en Fiat 580 för 58000kr ex moms.
Vedmaskinen hade inte gått många kubik innan mig.
Har kört ca 200kubik med den och den fungerar kanon i rätt ved, 15-30cm.
Då klyver du lätt ett årbränsle på en dag.
Det jag retar mig på......
Lite långsam när det är klent( tar den igen när det är lagom grovt)
Korta bitar, 30cm hamnar lätt på tvären i klyvrännan.
Sågkedjan går helat tiden, är nog bortskämd från skördaren :lol:
Man får byta remmar emellanåt, 2 ggr i år, men vi klarade iofs utan byte ifjol.
Lite meck med att byta dem då traktorn behöver kopplas loss för att få dräglig ergonomi på rembytet.

Avatar Fallback

Re: vedmaskiner....

JohnDeereMadSmurf  
#93765 Kjøpt ny Hakki Pilke 1x37 easy nå i år. Kjørt ca 200m3
Ingen tekniske problemer så langt.
Har bygd om flisutkast og et deksel rundt pto for å lette tilgang til remar så en kan kontrolere at de er riktig spent.
Bakdeler er kjede som går hele tiden og at maskinen er litt spinkel oppbyggd
Fordeler er svingbart transportbånd og hydraulisk betjening med spaker

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar