Vedmaskiner, flishuggar

Tips för billigare Hakki 2x30

9 inlägg 6798 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips för billigare Hakki 2x30

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85022 Efter att ha kollat Blocket varje dag i 2 års tid efter det stora "fyndet" tröttnade jag och började titta på att köpa nytt. Idag slog jag till på en ny HakkiPilke 2x30 för 57000, listpriset är 61 900. Nackdelen med denna maskin är att den saknar inmatningsband, det är endast en drivrulle som matar fram veden. Ska man ha maskinen med inmatningsbandet kostar den 93 600, det skiljer alltså nästan 32 000. Jag har frågat två st handlare, båda har ringt Trejon och frågat om det verkligen är den enda skillnaden och svaret båda gångerna är entydigt ja.
Så mitt tips om ni är sugen på en ny Hakki är att köpa en utan inmatningsband. Köp istället självaste mattan som reservdel, kostar 2500 ink frakt, och slöjda ihop inmatningsbordet själv, alternativt åk till närmaste mekverkstad. De borde fixa ett sånt underrede för några tusenlappar. Byt inmatningsrullen mot en slät så den inte förstör mattan och vips, så har du en maskin med samma egenskaper som den som kostar 93 600 för kanske knappa 70. Personligen tänkte jag offra en semesterdag eller två och fixa ihop ett bord själv, då kostar det bara några kilo plåt, två rullar och några lager. Rullar och lager kan man säkert också köpa som reservdelar, ska kolla det, men annars kan man ju köpa standardgrejer, det blir säkert billigare än att köpa från Trejon. Man kanske rentav kan köpa hela inmatningsdelen i reservdelar.
OBS, jag vet inte om hydraulmotorn till drivrullen duger till att driva mattan med, men det borde inte vara ett problem. Och jag kan inte heller vara 100% säker på att inget skiljer maskinerna åt, men nu har iaf två säljare frågat Trejon och fått samma svar. Dessutom finns det ingen logik i att de skulle tillverka två olika maskiner beroende på hur du vill mata in veden i den.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85023 En annan sak som var positiv var att eftersom maskinen stog hos Trejon och inte hos handlaren gick det att få den hemlevererad för 500. Får dock plocka ihop den själv och fylla på hydraulolja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

stegmaster  
#85064 Ser at skillnaden i pris er ungefär den samme i Norge.
http://www.cifi.no/pdf/CIFI_katalog_2010.pdf
Kom på en annan lösning som jag tror skulle bli både bettre och billigare. 🧠
Om du kjöpte två piggvalser til (lik den som redan finns, utan motor), och sätter dom där dom två plastrullarna sitter nu, och sedan koblar alla 3 i serie med en kedja(och lite platskydd). Det skulle gje et mycket bettre inntrekk (inte nåt slirande band). Dessutan skulle det ju vara nästan evigt, i motsats til en band som behövs att bytas efter et tag.
Gissar dessutan på at två piggvalser er billigare en et band. Av kedja/drev kan du ju använda va som helst.
Va tror du???

Avatar Fallback

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85072
stegmaster skrev:Ser at skillnaden i pris er ungefär den samme i Norge.
http://www.cifi.no/pdf/CIFI_katalog_2010.pdf
Kom på en annan lösning som jag tror skulle bli både bettre och billigare. 🧠
Om du kjöpte två piggvalser til (lik den som redan finns, utan motor), och sätter dom där dom två plastrullarna sitter nu, och sedan koblar alla 3 i serie med en kedja(och lite platskydd). Det skulle gje et mycket bettre inntrekk (inte nåt slirande band). Dessutan skulle det ju vara nästan evigt, i motsats til en band som behövs att bytas efter et tag.
Gissar dessutan på at två piggvalser er billigare en et band. Av kedja/drev kan du ju använda va som helst.
Va tror du???

Ja, det borde också funka lika bra. Jag passade på att beställa mattan samtidigt som maskinen, så jag bygger nog med matta. Jag hade inte sett maskinen utan matta och visste inte att det rullstödet följde med. Nu när jag sett det så är det ju frågan om man ens behöver mattan. Hittade reservdelskatalogen och kollade vad det var för grejer under mattan, det var väldigt lite och vldigt enkla grejer.
Hur som helst tycker jag det är konstigt att det skiljer så mycket i pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

abrannmark  
#90688 Hur har det gått? Fick information från Finland att XS+ bara tar 26cm stockar, medans den med band tar 30cm? Kan du verifera och mäta på din maskin om detta stämmer?

Avatar Fallback

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91244
abrannmark skrev:Hur har det gått? Fick information från Finland att XS+ bara tar 26cm stockar, medans den med band tar 30cm? Kan du verifera och mäta på din maskin om detta stämmer?
Är tyvärr klar med veden så att mäta stockdiameter nu blir svårt. Jag kan dock kolla vad det är för svärd som sitter på, jag har kört stockar som svärdet precis kommer igenom och den vägen få fram vilken diameter jag kört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

abrannmark  
#91344 Hur gick det med ombyggnaden till band? Har du några bilder?

Avatar Fallback

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91500 Nu har jag mätt och kommit fram till att det går att kapa 30 cm med min maskin. Det finns dessutom plats att sätta på ett längre svärd om man vill, vet dock inte om hydrauliken pallar det, men det borde inte vara något problem då det är remdrift. Dock avråder jag från det för det blir för trångt i baljan efter klyven. När veden expanderar efter klyvning trycker den onödigt hårt på sidorna.
Jag har inte fixat inmatningsband ännu, utan körde med inmatningsrullen som funkade ok när man väl fått upp stocken. I och med att jag inte gjort bandbygget så har jag inga bilder, men det kommer se ut som orginal, det är inga som helst märkvärdigheter att få ihop. Hur delarna ser ut kan man se i reservdelskatalogen, eller så åker man och kollar på en maskin som finns i närheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips för billigare Hakki 2x30

Åke Nilsson  
#91514 Hakki pilke 1x42-09 El & traktordrift.,köpte vi i fjol som komplement till sågverksrörelsen.

Fördelen med denna modell är att klyven trycker nog kraftigt 14 ton så vi kan få färdigt veden i minst 8 delar.
Vidare är en kuggrulle monterat före bandet för att inte nöta upp bandet när stocken ska dras in ......

Easyfunktionen är som en dröm 5 åringen kan sköta maskinen!!!!!

Köpte till ett hydrauliskt matarbord så ett normalt skogsvagnslass kan läggas upp på en gång.

Ska till nästa säsong bygga på 4-vägskniven med ring till 12 delar .
Kör alltid med 8-delskniven veden trasslar mindre då.
Har även en 6 delskniv som följde med maskinen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).