Vedmaskiner, flishuggar

Flishugg - kranmatad - Teori och praktik

3 inlägg 3126 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flishugg - kranmatad - Teori och praktik

robeze  
#84544 Har idag en edsbyhugg som fungerar utmärkt, skulle dock vilja underlätta då jag oftast är ensam att göra flisen (tar på krafterna att hinna med i tempot som huggen kräver).

Önske scenariot är att ha både kran och flishugg på samma traktor (mindre plats och mindre utgifter), har kollat runt och sett att det finns två varianter:

1. Integrerad kran dvs flishuggen och kran sitter ihop, TP har någon variant för detta men kostar alldeles för mycket.

2. Hänga på en kran på 3 punkten och därefter hänga på flishuggen på kran stativet (stödbenen).

När det gäller alternativ två så har bl.a. junkkari en modell som man kan integera med en patruuna kran och där dessa sitter "hårt" sammankopplade. Alternativet skulle vara att själv svetsa fast "fångs krokar" på kran stativet själv och att i denna hänga flishuggen.


De funderingar jag hoppas att någon har svar på är:

- Har någon prövat att använda sig av en traktor till att både köra flishugg och kran, erfarenheter?

- Har ni någon erfarenhet av inmatning bakifrån respektive från sidan jämfört med traktorriktningen, genom att köra med kranen, vad fungerar bäst

- Hur ser ni på möjligheten att huggen endast sitter fast i fångstkrokar (risk för att den hoppar lös då krokarna är öppna, antar också att huggen ej kommer att stå på eget chassi)?

- På vissa huggar finns det möjlighet att koppla till vagn, har ni någon praktisk erfarenhet av detta dvs att ha vagnen tillkopplad samtidigt med huggen?



//Robban



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Flishugg - kranmatad - Teori och praktik

Andy Cap  
#84685 Kører flishugg på min traktor med kran.Funkar fint. Huggen (Farmi 260)monterad på tvers på førlengd vagnsdrag, matning från sidan mykket betre enn bakifrån.Raka vegen från veltan inn i vagnen.Om du behøver hydraulik från traktorn til huggen må du ha nån førdelingsventil på oljeuttagen kran/hugg. 3-punktskran blir jo lite så der,men det er jo er prisfråga.. Huggen måste vel festas på riktigt,skakar jo rett bra?

Avatar Fallback

Re: Flishugg - kranmatad - Teori och praktik

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85024 Har man ett lastarfäste bak på 3-punktskranen och krokar på huggen och låser med sprintar
sitter den nog. Det blir rätt så tungt så det går åt en rejäl traktor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).