Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825174 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Bilder från er vedtillverkning

Sandström87  
#387542 Såhär såg det ut i år

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Håkan i skåne  
#387611 Hej, får väl lägga upp en bild på min vedtillverkning. Har 4,5 mil till skogen så jag har skaffat en gammal TGB20 som jag monterat en kran på. Kör ut i skogen och samlar ihop, sen börjar "tillverkningen" på lämplig plats. Med kranen lägger jag på sågbordet, kapar med motorsåg. Klyver med bensindriven kinaklyv, tar klabbarna från sågbordet, slänger ner dom i en säck som jag sen lastar på flaket. Väl hemma så staplar jag veden i en stack, lätt att lossa den. Säckarna har öppningsbar botten. Håller inte gärna på med veden hemma, bor i tätbebyggt område så man får tänka på grannarna. På detta sätt slipper jag ha en traktor som står i skogen, lastbilen är jäkligt bra i terrängen, skulle bara önska att den drog lite mindre soppa...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387630 Prydligt

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#387633 klurig och annorlunda lösning :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#387713
1460843374_20160416_1485-1.jpg

Årets hög med hemved
1460843510_20160416_1494-1.jpg

högen av det som ej blev upparbetad från förra vintern
1460843401_20160416_1492-1.jpg

ekved som nu har legat och gottat till sig i 2 år.
1460843396_20160416_1486-1.jpg

och vedplanen som ser ut som "hejkomochhjälpmig"
blir inte hitkört någon ny ved förrän det är uppstädat här.
Men har nu i dagarna börjat med städning och skapa ytor för all trinn och enestörar till gärdesgård på annan plats än vedplanen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#387743 Om man ser på bild nr1 , så er vel en Bilke s3 det första man tänker på. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#387758 ha ha ja det hade gått smidigt med en sån.
men vi har en vedkap och en vedmaskin med klinga, så det går att kapa lite snabbare än med svärd.
Jag har föreslagit att vi ska ställa upp bägge två en dag och dra ihop familjen och hårdköra \M/
klingan demonterades igår för att lämnas på slipning, så det närmar sig. :D
ska bara göra gårdsplanen lite större först, som jag nämnde om i tråden om ekonomibyggnader..

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Håkan i skåne  
#387760 En annan bild på min vedtillverkning. Inget för en vedprocessor direkt. Men alm är fint att elda med. Farsans gamla R12:a fick jobba hårt med kapningen, måste ha varit dom bästa sågarna på 60-talet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#387782 var får man tag en sån vedklyv

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#387783
Håkan i skåne skrev:En annan bild på min vedtillverkning. Inget för en vedprocessor direkt. Men alm är fint att elda med. Farsans gamla R12:a fick jobba hårt med kapningen, måste ha varit dom bästa sågarna på 60-talet.

Det där va risiga klabbar, ja :-BD

Vet inte sist jag tog ner någon alm. Var den där död av almsjukan? @Håkan i skåne

Blir en dags eldning av en klabb, men det är ett helt jobb att
få dom fram till klyven.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Håkan i skåne  
#387793 Köpte klyven på ebay.de. Är en kinatillverkad. Kunde köpt direkt från kina men då hade det blivit klydd med tull och moms... Motorn på den är en hondakopia 6.5hp, den bara går och går. Många anser kinatillverkat som skit men jag har ändrat uppfattning när det gäller klyven iallafall.
Almen har varit död troligtvis mer än 10 år, var igentligen synd att göra ved av den. Prima sickerivirke, hårt som satan. En sån klabbe vägde uppemot 200kg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#388987 Da var årets ved klar ,får satse på god tork sen skal den inn under tak.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#389360 Sådär.
Efter att vi i helgen lyfte busskuren på plats så har svärfar idag kört ner vedmaskinen och provmåttat lite.
Blir nog bra det här. :smile:

1461769607_dsc_0652.jpg


1461769549_dsc_0659.jpg


1461769552_dsc_0658.jpg


1461769580_dsc_0706.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389364 Då är det bara tidtabellen som fattas. En sån har väl svärfar redan fixat så att du inte slöar till. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sv: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#389368
lfq skrev:Då är det bara tidtabellen som fattas. En sån har väl svärfar redan fixat så att du inte slöar till. :mrgreen:

:lol:
Risken för tillslöandet känns inte överhängande! :lol: :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).