Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818259 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#757944
adahlm skrev:Har ni andra märkt av nån större efterfrågan på färsk ved, ?
Har kört ut färskt ved nu mer än nånsin tidigare

Det är absolut mer än vanligt. Kör väldigt lite färsk ved normala år och det passar mig bra då jag hellre väntar och kör den torr. Men i år är det allt en del lass och det tar fort bort tid från vedklyvningen.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#757964
Vedproducent skrev:
adahlm skrev:Har ni andra märkt av nån större efterfrågan på färsk ved, ?
Har kört ut färskt ved nu mer än nånsin tidigare

Det är absolut mer än vanligt. Kör väldigt lite färsk ved normala år och det passar mig bra då jag hellre väntar och kör den torr. Men i år är det allt en del lass och det tar fort bort tid från vedklyvningen.


Här i norr är det enorma mängder björkved som går ut rå i lastbilsflak. Jag har en kompis i vedbranchen och senast jag pratade med honom så hade han kapat upp 25 travar björk och nästan allt har han levererat direkt med lastbilen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#758179 Plockade upp lasset idag.
1652617256_dsc_3675.jpg




Blev ju nästan fullt. Meeeen nästan är ju nästan så det finns ju helt enkelt bara en sak att göra.
1652617261_dsc_3676.jpg

😁

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#758182 Jag håller med Erre. Finns lite plats kvar så några lass till blir det.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#758186
Vedproducent skrev:Jag håller med Erre. Finns lite plats kvar så några lass till blir det.

😅👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#758201 Nu är mitt lass kört.
1652637019_dsc_3695.jpg

1652637030_dsc_3696.jpg

Hur har det gått för dig @Vedproducent
😁.

Jag plockar aldrig upp 2 lass samma dag längre. Ryggen gillar inte det.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#758207
Erre skrev:Nu är mitt lass kört.
1652637019_dsc_3695.jpg

1652637030_dsc_3696.jpg

Hur har det gått för dig @Vedproducent
😁.

Jag plockar aldrig upp 2 lass samma dag längre. Ryggen gillar inte det.

Jag kör inte så mycket på helgen då jag håller på hela veckan. Men jag var ute och körde en stund nu. En dam som ska ha ett lass 9 kubik med 22 cm längd. Det var dryga kubik att göra men en tusenlapp extra tyckte hon det var värt. Men det är första gången på 13 år jag gör något som är kortare än 30 cm. Så blir det till att fortsätta med 30 cm igen i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#758208 Ja fy fasen. Jag tycker 30 cm är drygt nog.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#758210
Erre skrev:Ja fy fasen. Jag tycker 30 cm är drygt nog.

Men det är jag ju van vid för det är den absolut största delen. Men det blir ju en väldig skillnad med 22 cm och så ska det vara finkluvet så då tar man av den klenaste veden man har också. Det gör ju också att det blir mycket drygare.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#758214 Förstår det. Jag kör ju till 98% till oss. Dvs 50 cm ved å till panna.

Svärfar hade en hyresgäst tidigare med en liten kamin. Var nog ca 20 cm som gällde där. Å extremt finklyvd.
Dvs liten lucka.
Men det körde han själv. Men jag vet vilken tid det tog jämfört med att bara vråla på med pannved.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#758353 42 staplade kubikmeter ligger nu i vedboden.
1652816748_dsc_3710.jpg

35 av dom är körda nu i vår.
Nu får det nog vara.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#758355
Erre skrev:42 staplade kubikmeter ligger nu i vedboden.
1652816748_dsc_3710.jpg

35 av dom är körda nu i vår.
Nu får det nog vara.

Gott jobbat .. e ca det jag har kvar till mina 300 kubik. Känns som det aldrig blir slut 😩jag vill så jäkla gärna starta sågarna igen nu

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Joakim S  
#759042 Fick provkört lite sågar idag. Väldigt trevligt ställe jag stog på. Så nu är det mayhem i garaget. Måste huggas fort för här orkar jag inte skruva såg.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759828


Vedkapning och klyvning, maj 2022

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#759931
stegmaster skrev:Nu har man verkligen fått en lyxproblem, timmerbilen leverar lass efter lass, så i dag var det fullt på mellanlagringsplatsen, 3 fulla lass med fint, grovt och rakt björketimmer (ca 110fub).
Detta blir 17-18 turar med Keslavagnen för att få virket hem til vedplatsen.
Skulle egentlig endast fått 1 lass med timmerbil, så hva som händt nu, fick jag inte riktig tag på, men måtte ringa bolaget och be dom att inte skicka mer just nu. :surp:
Glömde ta en bild idag, dock har jag fått hem 3 lass med skogsvagnen, så högen er inte komplett, men den var stor, var knappt så man kunne se skillnad efter jag hadde tatt första lasset med skogsvagnen. :o

Hur som helst blir det vanlig skogsdag imorron, då det er riktig fint väder nu om dagen. (kapar /klyvar endast i skitväder såhär tidlig i sesongen.)
Men nu ligger vi bra til innför nästa sesong. ca 200m3 er redan klyvd och klart, från det vi huggit själv.

Några dager til i skogen så er vi klara med veden som er lovat kund til nästa år, men vi vil ju gärna ha lite ekstra att kunna sälja, så får se hur det slutar, men en riktig bra start har det vore denna sesong (ifjol hadde vi knappt börjat vid denna tid). 8)

Småvedprocessoren er nu monterat och klar, så kanske vi testkör den lite på tirsdag i nästa vecka.

$matches[2]


1542410014_img_20181115_195857.jpg


Hur går det med småveds processorn? Har den sitt berättigande i vedproduktionen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).