Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825780 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Bert1  
#716022 Gällde och ha vasst idag när dom sista övergrova blev delade

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#718382 Har tyvärr inte varit här så mycket senaste taget, men slenger upp lite bilder om alt som rör sig om våran vedproduktion.
Minns inte hur många som frågot hur vi lyckas sälja ved efter värmepumpen kom, typ 15 år tilbaka, men sanningen er att vi aldri solgt mer enn nu.
Hadde ca 170 paller "över" efter man leverat til fasta kunder i höst, nu er alt borta.
Men nu er vi klar för leverans igen, så senaste sesongen har i prisipp gått i ett utan uppehold.
I morron åker min jobbarkompis på semester med 2 bilsläp och en pickup med 150stk 60l säckar til kund langt bort.
Vi var veldig tidlig klar med klyvningen denna sesong med, så jag har redan hunnit med att gräva några timar.
Ca 1,5km traktorväg så här långt. (Jo, vet det inte er jättelångt, men terränget er helt jävl..... att göra väg i, mest bara myr eller stenur.)
Ha det gott allihopa, hoppas ni kommit undan korona lindrigt. 😀


$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]


$matches[2]

$matches[2]


$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1625415446_img_20210529_122742.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#718396
stegmaster skrev:Har tyvärr inte varit här så mycket senaste taget, men slenger upp lite bilder om alt som rör sig om våran vedproduktion.
Minns inte hur många som frågot hur vi lyckas sälja ved efter värmepumpen kom, typ 15 år tilbaka, men sanningen er att vi aldri solgt mer enn nu.
Hadde ca 170 paller "över" efter man leverat til fasta kunder i höst, nu er alt borta.
Men nu er vi klar för leverans igen, så senaste sesongen har i prisipp gått i ett utan uppehold.
I morron åker min jobbarkompis på semester med 2 bilsläp och en pickup med 150stk 60l säckar til kund langt bort.
Vi var veldig tidlig klar med klyvningen denna sesong med, så jag har redan hunnit med att gräva några timar.
Ca 1,5km traktorväg så här långt. (Jo, vet det inte er jättelångt, men terränget er helt jävl..... att göra väg i, mest bara myr eller stenur.)
Ha det gott allihopa, hoppas ni kommit undan korona lindrigt. 😀


$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]


$matches[2]

$matches[2]


$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1625415446_img_20210529_122742.jpg

Trevligt å höra från dej igen !!!!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#718440 Hur ser ni på prisbilden för brännved för säsongen 2021-22? Sågat trävirke har ju gått upp med stora procenter men åtm. råvaran för brännved ligger ju på samma nivå som tidigare.
Gjorde själv en höjning på ca. 4%, dvs. ganska samma höjning som alla tidigare år.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#718497
adahlm skrev:Hur ser ni på prisbilden för brännved för säsongen 2021-22? Sågat trävirke har ju gått upp med stora procenter men åtm. råvaran för brännved ligger ju på samma nivå som tidigare.
Gjorde själv en höjning på ca. 4%, dvs. ganska samma höjning som alla tidigare år.

Det verkar som priserna är ganska oförändrade. Det varierar väl lite var du befinner dig i landet men här är det något lägre råvarupris som listpris i alla fall som björkmassaved. Nu höjdes det ju lite nu nyligen men då var ju råvaran redan införskaffad. Jag ligger kvar på samma pris. 5 kubik med transport 820 kr kubiken stjälpt Björk 30 cm. 10 kubik 770 kr kubiken inkl transport.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#719694 Nu har det varit full fart på vedleveranserna några veckor. Levererar ju min ved med pickup och tippsläp. Någon liten incident händer ju ibland när man kör så mycket som jag ändå gör. I dag var det dags. Levererar på ett ställe 10 kubik som jag varit på flera gånger tidigare. Det är trångt med en grind och dom vill ju gärna ha det så långt in som möjligt.

Backar bak och grinden är öppen. Båda två står bak vagnen och tittar. Ser båda stolparna i backspeglarna och det är allt jag ser bakåt. Räknar ju med att dom har koll och säger till när det ska stannas. Men så är det något som tar i lite och jag stannar och går ur. Ja då är det en stolpe till och det jag backade efter var bara en liten öppning i grinden. Precis när det tog emot och jag stannade så skrek dom till. Damen var lite upphetsad och var framme och tittade på stolpen. Själv såg jag bara ett pyttelitet märke. Men enligt henne så var hela stolpen sned och det var gjutet i marken och en massa arbete som måste göras. Jag stängde och provade grinden och såg absolut ingenting. Jag började tippa av och hon sprang efter ett vattenpass.

Hade några bagar med egenproducerat grillkol i bilen och gav dom en bag. Jag bjuder på den men att ni två står bara bakom och tittar får ni faktiskt ta på er själva. Sen gjorde jag klart och skulle åka. Då kommer damen och flyttar lite på några vedträ i traven. Hon sa inget om vattenpasset. O veden är lika fin som vanligt sa hon och så åkte jag. Så antar att vattenpasset visade rakt och det pyttelilla märket i stolpen kunde förlåtas när dom båda två stod och tittade på.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719695 En backkamera på släpen är kanske en bra investering? 😉

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JörgenO  
#719696 Fint släp, antar att det är med tipp. Hur många m3 rymmer det?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Suneland  
#719700 Bordet är lastat 👍 nu ska bara nån göra ved av det också 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#719702
Suneland skrev:Bordet är lastat 👍 nu ska bara nån göra ved av det också 🤣


Du är då tidigt ute med veden. Jag brukar inte dona den förrän på våren.😎

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#719705
JörgenO skrev:Fint släp, antar att det är med tipp. Hur många m3 rymmer det?

Ja det är 10 kubik.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Bert1  
#719711
Vedproducent skrev:Nu har det varit full fart på vedleveranserna några veckor. Levererar ju min ved med pickup och tippsläp. Någon liten incident händer ju ibland när man kör så mycket som jag ändå gör. I dag var det dags. Levererar på ett ställe 10 kubik som jag varit på flera gånger tidigare. Det är trångt med en grind och dom vill ju gärna ha det så långt in som möjligt.

Backar bak och grinden är öppen. Båda två står bak vagnen och tittar. Ser båda stolparna i backspeglarna och det är allt jag ser bakåt. Räknar ju med att dom har koll och säger till när det ska stannas. Men så är det något som tar i lite och jag stannar och går ur. Ja då är det en stolpe till och det jag backade efter var bara en liten öppning i grinden. Precis när det tog emot och jag stannade så skrek dom till. Damen var lite upphetsad och var framme och tittade på stolpen. Själv såg jag bara ett pyttelitet märke. Men enligt henne så var hela stolpen sned och det var gjutet i marken och en massa arbete som måste göras. Jag stängde och provade grinden och såg absolut ingenting. Jag började tippa av och hon sprang efter ett vattenpass.

Hade några bagar med egenproducerat grillkol i bilen och gav dom en bag. Jag bjuder på den men att ni två står bara bakom och tittar får ni faktiskt ta på er själva. Sen gjorde jag klart och skulle åka. Då kommer damen och flyttar lite på några vedträ i traven. Hon sa inget om vattenpasset. O veden är lika fin som vanligt sa hon och så åkte jag. Så antar att vattenpasset visade rakt och det pyttelilla märket i stolpen kunde förlåtas när dom båda två stod och tittade på.

Jag var och lämnade rundbalar hos en som ville ha dom utställda med lite lagom avstånd.Jag dirigerar sa hon men om det var upp ner höger vänster fram eller bak vet jag inte för hon stod där å fladdrade lite med handen hela tiden så körde mest efter eget huvud.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

tallen100  
#719719
gnisten83 skrev:En backkamera på släpen är kanske en bra investering? 😉

Ja den kan ju knappast fungera sämre än två puck.. menar personer, som inte lyckas ropa stopp 😮 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Suneland  
#719748
halvproffs skrev:
Suneland skrev:Bordet är lastat 👍 nu ska bara nån göra ved av det också 🤣


Du är då tidigt ute med veden. Jag brukar inte dona den förrän på våren.😎


Bieffekt av hyggesrensningen/ återställning till betesmark.. vill inte ha björk liggandes på hygget #:-s

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Arso  
#719769
1626498285_20210716_182112.jpg


Jag ligger också före! Finns några rundor med hästen kvar i skogen att hämta också, men just nu är det för varmt. Nackdelen med att börja så tidigt på vedhuggaråret..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).