Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825728 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#710763 Använda balvagn till mobil vedbod?
Här är en tråd om ämnet.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#710950 Vi er numera klar med björkveden, nu återstår bara 2 pass med tallved så er man klar med veden för denna sesongen.
Finns ca 20Fub med gran (som syns på bilden) som jag huggit hos en bekant som ville ha dom bort, klarte jobben stort sett med grävaren och stegmataren (några fick jag kapa bort först stocken med motorsågen), så får se om det går att levera som massaved, då vi har så jädrans mycket ved til oss själv redan.
Sen blev det en tur med lite "hardware" på skogsvagnen, så nu vet jag lite mer eksakt va Keslan kranen orkar med.
Skylten på 1100l tiltskopan visar 1180kg, och jag måste ganska nära för att lyfta den upp på vagnen, men det gick fint. 😎


1619463995_img_20210426_104954.jpg

1619463998_img_20210424_144502.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Suneland  
#711091 60m3 37cm ved producerat med den lilla Kellfrin, det enda som gått sönder var en bult i klyvautomatiken som jag modifierat för något år sedan, byttes på en kvart 👍
Blev mer än jag trodde,är nog mer än 10m3 till innan det är klart.

Men varje år svär jag åt skitpinnarna jag sparat till ved 🤣 Snittar nog inte ens 2m3 i timman, får bunta ihop småpinnarna 10 åt åt gången 😤

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#711105
Men varje år svär jag åt skitpinnarna jag sparat till ved


Brukar svära åt precis samma sak varje år, men själv har man valt att släpa hem dem från skogen. Tar otroligt mycket tid att få fram en kubik från råvara som är under 5cm i diameter

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#711107
adahlm skrev:
Men varje år svär jag åt skitpinnarna jag sparat till ved


Brukar svära åt precis samma sak varje år, men själv har man valt att släpa hem dem från skogen. Tar otroligt mycket tid att få fram en kubik från råvara som är under 5cm i diameter


Ni får börja hugga på anmans mark då ta ni inte reda på sådana pinnar! 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#711111 Sådana pinnar är något av den bästa veden jag har :-bd
Kapar i ti-femton cm och kastar i 60 liters säck, men inte i
vedmaskin. Lägger pinnarna i en sågbock som rymmer
en halv kubik och kapar direkt ner i en slepvagn med
gallerbotten. Då går det snabbt båda att kapa och packa. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

axwell  
#711120
Suneland skrev:Men varje år svär jag åt skitpinnarna jag sparat till ved 🤣 Snittar nog inte ens 2m3 i timman, får bunta ihop småpinnarna 10 åt åt gången 😤


På den tiden min hustru kunde vara med ibland för att hämta ved, blev jag irriterad över att det kommit med så stor del pinnar. 👎
Självklart var det ju hon som inte orkat med dom grövre utan bara sökt efter klena.

Konstigt nog hittar jag fortfarande lika stor andel pinnar bland långveden. :oops:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711130 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

alias  
#711132
axwell skrev:
Suneland skrev:Men varje år svär jag åt skitpinnarna jag sparat till ved 🤣 Snittar nog inte ens 2m3 i timman, får bunta ihop småpinnarna 10 åt åt gången 😤


På den tiden min hustru kunde vara med ibland för att hämta ved, blev jag irriterad över att det kommit med så stor del pinnar. 👎
Självklart var det ju hon som inte orkat med dom grövre utan bara sökt efter klena.

Konstigt nog hittar jag fortfarande lika stor andel pinnar bland långveden. :oops:


Är det skatorna som hjälper dig genom att lägga det som de har ratat som för klent till bobyggande i din vedhög? 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711184
1619634553_april2021grimsholmbladechain.jpg

Provar en lågbudgetmodell av svärd och kedja.
Svärdet 159kr kedjan 99kr
Funkar hur bra som helst iaf de första kubiken.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#711187
Slurfi skrev:
1619634553_april2021grimsholmbladechain.jpg

Provar en lågbudgetmodell av svärd och kedja.
Svärdet 159kr kedjan 99kr
Funkar hur bra som helst iaf de första kubiken.

Köper alla kjedjor till min vedmaskin på biltema. Det funkar helt ok ✅

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Suneland  
#711353 Såja tillfälligt slut.. 70m3 37cm ved blev det. 👍 Nästa körning blir 27cm spisved om nån månad.

Som kontrast mot skitpinnarna så körde jag ett 20-tal Asp 5m+ 15-35cm och fyllde en säck på mindre än 15minuter, som att såga i smör och 6 bitar. 😎

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

FR3PPO  
#711664 Äntligen klar 65m3 blev det till pannan i år, lite städning kvar och sedan är det kaffeveden att göra.

Kört med en Faxe och en gammal kap och klyv,

Skönt att kunna slappa lite och mys kapa lite bara de kommande helger till midsommar. 😇

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#712879 Hjälpte far att klyva lite grov alm som han kapat upp.
I början var man pigg o fick isär några på 3-4 slag med småkilarna. Dum, Optimistisk och nyfiken på hur det skulle gå tog jag storkilen rakt i kärnan.
Det var en utmaning o sprack dåligt.. 😥😖
$matches[2]
1621009513_img_20210514_143103.jpg

1621009513_img_20210514_145730.jpg

Men hade även en där det inte sprack när storkilen var nerslagen i botten..

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#712909 Klyva alm i kärnan går oftast bara inte, och isär inte torr alm.
Jag börjar alltid med att "skala" av när det är hårdved och grovt.
Då får man en "öppning" in i kubben, och kan klyva bort bitar,
och om det finns vresig kvist, tar jag motorsågen till hjälp.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).