Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824888 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

axwell  
#700106
fendt311 skrev:Visade frun filmen. Nu efter vi hade ätit mat. Undrade om vi inte skulle uppgradera ved processorn. Hur mycket fortare det går. Fick till svar att.
" Med din långsamma kropp du har i dag, duger det med vad vi har"
Vilket jag mot replikerade med att.
" Med min kropp jag har, duger det med dig, min fru. Som jag har"
Den blicken jag fick. Undrar om jag får sova i verkstan i natt?😲


Det var hårda ord, förhoppningsvis med glimten i ögat.

Fick nu en tanke att till sommaren göra ett videoklipp till din fru, med min minimala Kisa vedmaskin.
Hon kommer då att få se hur en gubbe som är dubbelt så gammal som du och bara har halva din fysik köra lika snabbt som i klippet ni såg. 💪 💪

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

tallen100  
#700111
fendt311 skrev:Visade frun filmen. Nu efter vi hade ätit mat. Undrade om vi inte skulle uppgradera ved processorn. Hur mycket fortare det går. Fick till svar att.
" Med din långsamma kropp du har i dag, duger det med vad vi har"
Vilket jag mot replikerade med att.
" Med min kropp jag har, duger det med dig, min fru. Som jag har"
Den blicken jag fick. Undrar om jag får sova i verkstan i natt?😲

🤣 tur du satte in det rejäla värmesystemet i verkstan 😎

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

HannuRöj  
#700755

Kapade några stammar direkt till vedlängden jag råkade vara nära grillplatsen 😁.
Toppdelarna som är för korta och värdelösa att lasta på vagnen kapade jag också vedbitar ovanför närvarande rishögor. Torkar bra och torr ved är lätt att bära till grillplats.

Har provat även kapa stammen direkt ved på tippkärran, men alldeles för mycket spån och skräp kom med lasset. Med en atv kärra eller skopa i trepunktslyft våre kanske möjligt att plocka lönsamt färdikt torkat vedbitar vid stickvägen.
Man måste i varjefall lyfta virke mer eller mindre vid vedmaskin också. Så varför inte plocka en gång i skogen och stapla inne..🤔

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Fixaren1  
#701576 Uppgraderat vedkörning. Har kört med åkgräsklippare och vagn förut och det har fungerat bra bara man skottar väl och har snökedjor. Nu blev det lite bättre ändå. Frågar familjen ibland ifall vi inte ska prova en gång att fylla pannrummet på det viset jag och mina syskon fick göra. Skottkärra, cykelkärra och eventuellt släde. Det tog hela dagen för syskonskaran, 6st. Jävlar så tråkigt det var.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

nilsszzon  
#701584 fin maskin!! på andra bilden behöver du väl knappt använda tippen , bara lägga i växel och gasen i botten så lyfter fronten =)

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Fixaren1  
#701586 Jo, det är rejält baktungt så man får gasa försiktigt ifall man inte vill lasta 2ggr.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701744 Då är man igång igen. 😀
1613814293_20210220_103039.jpg
Nästan 100 fub egenodlad björk på tur.

Det står mycket tomlådor på vedbacken nu. Så det gäller o fylla dom.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mats Nilsson  
#702034 Jag är intresserad av att köpa en Hakkipili 38 lika som du har. Vad är dom ärliga för och nackdelar med den?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702110
Mats Nilsson skrev:Jag är intresserad av att köpa en Hakkipili 38 lika som du har. Vad är dom ärliga för och nackdelar med den?


Är nöjd med maskinen. Hade en Hp 37 el/traktor innan. Ser väl inga direkta nackdelar med den.

Skulle väl vara att plastduken som hänger efter klyven. fästet till den kan gärna få lite stryk om vedträna slinter o klyver snett uppåt. så det lever sitt egna lilla liv nu.

Annars är det fram o back på utmatningen. Justera hastigheten efter om fyller säck/lådor eller vagn. Eller längd på vedträna för den delen.

Smidig att svänga på utmatningen. Detta görs manuellt. Vi satsade dom pengarna på en inmatningsrulle som sitter på vedmaskinen. Men det hade inte skadat om det varigt en hydraulisk rulle en bit bort också. Nu är det bara en järnställning med vanlig rulle att lägga veden på.

Skyddskåpan är bara att lyfta på. Man behöver inte dra i nån spak för att komma åt. Detta gör att om ett ved trä kommer snett så lyfter man lite. Då går klyven tillbaka när kåpan är nere. Är man snabb kan det räcka. Annars så får man lyfta o lägga det rätt.

Man sågar o klyver med två olika knappar. Så klyven sticker inte för varje gång man sågat. Kan vara bra när det blir lite klent som in behöver spräckas. Kan man såga några bitar innan man skjutsar iväg dom.

Smidig att byta klyvknivar. Gäller bara att hålla rent i spåret under. I synnerhet vintertid, då kan det frysa fast. Packar sig gärna.

Det samlar sig en massa spån under maskinen. Även om vi har en fläkt dock ett ett hemma bygge. Men det tror jag inte gör någon skillnad. Men det rasar väl igenom på alla maskiner skulle jag tro. För att underlätta städningen så står maskinen på en plåt. Så det går lätt o in med en skyffel. När man ska ta bort spån samt annat bös under klyven.

Kedjan går bara när man sågar. Det är snabbspänning. Ett grepp med nyckel för att släppa och sedan spänna kedjan.

Hade fått tag i ett dåligt svärd.
Vedmaskin - Problem med svärd till vedmaskinen
Testar ett annat fabrikat får återkomma med resultat lite längre fram.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#702218
Skyddskåpan är bara att lyfta på. Man behöver inte dra i nån spak för att komma åt. Detta gör att om ett ved trä kommer snett så lyfter man lite. Då går klyven tillbaka när kåpan är nere. Är man snabb kan det räcka. Annars så får man lyfta o lägga det rätt

Nyare 38 har en skild knapp för att köra tillbaks klyven om det blir nån bit som hamnar snett i klyvrännan,
Även möjlighet till Half-stroke på nya 38:n. Speciellt nyttig vid större bitar då klyven bara går lite på halva vägen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#702246 Jag har back-knappen på joysticken men har inte upptäckt någon halfstroke funktion.

Jag byggde nu i vinter en plattform att stå på ca 15 cm hög. Det blev bra. 38an är lite högre än 37an.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

lodin92  
#702253
Där snackar vi sann vedentusiast 👍

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ent  
#702259 Oh herre jävlar! I hans läge hade även jag gått över på värmepump...

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

nilsszzon  
#702263 vilken krigare!!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#702272
Jag har back-knappen på joysticken men har inte upptäckt någon halfstroke funktion.


Den här funktionen finns som sagt bara på de nyare, Vet inte exakt när den togs i produktion,

Half-stroke går nog även att koppla in på de äldre med en extra givare på klyven, Borde finnas färdig plats för givaren - och sedan med en knapp välja vilken lägesgivare som skall byta riktning på klyven.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).