Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825026 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#650185
Ferguson system skrev:Det ble en runde med oppkapping av grov furu i dag.

Ser grovt ut!
Fick du ta motorsågen och klyva några innan
de gick i klyven, @Ferguson system?

källshult skrev:Hur är det gamla ordspråket. Veden ska vara kapad och klyvd innan påsk och inne under tak innan midsommar. Jag har kört in veden i dag 😆

Jag har skrivit om det. :wink:
Veden ska kapas, klyvas och travas när jag har tid till det, men
helst innan fruntimmeret ska mata den in i kaminen :mrgreen:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ferguson system  
#650188
JensSkoog skrev:
Ferguson system skrev:Det ble en runde med oppkapping av grov furu i dag.

Ser grovt ut!
Fick du ta motorsågen och klyva några innan
de gick i klyven, @Ferguson system?


De som er på bilde går størrelsemessig i kløyveren, men det er for mye kvist i de, så jeg må ta en runde til med motorsaga. Resten av det jeg har kløyvd var samme dimensjon. Fylte opp fire bur med furua. Den var ca. 80 cm I diameter på det meste, og med ekstremt mye og grov kvist.

Kappsaga tar vel ca Ø. 30 cm uten å rotere alt for mye på stokkene, så det meste måtte deles opp med motorsag først. Kløyveren tar noe rundt Ø. 40-50 cm vil jeg tro.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650197
1592068520_juni2020vedbackena.jpg

En del gjort, en del kvar att göra.
Breddade mötesplatsen efter byvägen så det ryms säckar där åxå, har börjat med fasadpanel
samtidigt som vedhanteringen.
Jag kallar detta mitt Outdoor Man Cave.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#650423 Men påsken kan ju variera ca 4 veckor beroende på när det är fullmåne just då. Så det där är inte helt korrekt,
Har själv kapat ved under midsommarveckan o sålt den som torr under nästa vinter, har nog mera att göra med vädret om det skall bli torrt eller inte,
Men färska klabbar i Juli är nog inget att rekommendera, de måste ha ordentligt med vinddrag och luft för att inte börja mögla.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651362
svampbob skrev:Problemet är att det tar lite drygt 5,5 timme att stapla upp veden.

Första året med vedmaskin så körde jag upp en massa ved i hög och snabbt gick det men sedan var det inte så roligt att ta sig an högen. Numera låter jag aldrig veden hamna på backen.

Kan väl säga att de tog betydligt fler timmar att säcka upp 35säckar än köra de igenom maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#651366
gnisten83 skrev:
svampbob skrev:Problemet är att det tar lite drygt 5,5 timme att stapla upp veden.

Första året med vedmaskin så körde jag upp en massa ved i hög och snabbt gick det men sedan var det inte så roligt att ta sig an högen. Numera låter jag aldrig veden hamna på backen.

Kan väl säga att de tog betydligt fler timmar att säcka upp 35säckar än köra de igenom maskinen.


Hur gjorde du plockade klabbarna för hand och slängde i säcken eller gick det att använda grip/gripskopa och plocka i veden?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651371 Har provat gripskopa innan men de är inte bra, dels mår skopan dåligt av alla vedträn som kommer på tvären.
Vreten skopan har faktiskt gått sönder av de.
På senare år plockar jag med gripen och får med rätt mycket oftast o ibland ett...
Bäst funkade de i lördags när grabben körde kranen och jag i Hydreman med vedsäcken i pallgafflarna så jag kan rista till säcken några gånger så den blir redigt full o inte bara luft.
När jag kör själv blir de ett dj-la hoppade in o ut mellan traktorn o hydreman.
Brukar böka ihop högen efterhand med gallerskopan o samtidigt rista ut grus o bark som kommer med

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#651385 Varför inte direkt i säcken ??

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#651387 Gör något sånt här till Hydreman @gnisten83
Erre - Bilder från er vedtillverkning

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651388
80-90 skrev:Varför inte direkt i säcken ??

Lite logistikproblem, hade behövt att grabben hade kunnat hjälpa till dagen när Anders var här med vedmaskinen.
Sen hade de behövts ett stativ för dubbla säckar så de går att köra vidare när den fulla säcken körs bort

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

valmet8604  
#651515 Byggde denna för lite smidigare fyllning och tömning mm. kanske vore något



gnisten83 skrev:
80-90 skrev:Varför inte direkt i säcken ??

Lite logistikproblem, hade behövt att grabben hade kunnat hjälpa till dagen när Anders var här med vedmaskinen.
Sen hade de behövts ett stativ för dubbla säckar så de går att köra vidare när den fulla säcken körs bort

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Camaro1969  
#651557
valmet8604 skrev:Byggde denna för lite smidigare fyllning och tömning mm. kanske vore något



gnisten83 skrev:
80-90 skrev:Varför inte direkt i säcken ??

Lite logistikproblem, hade behövt att grabben hade kunnat hjälpa till dagen när Anders var här med vedmaskinen.
Sen hade de behövts ett stativ för dubbla säckar så de går att köra vidare när den fulla säcken körs bort



smart att kunna lyfta högre, samt få det lite längre framåt.

men från vedmaskin direkt i vagn kunde man väl använt skopa eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#651571
gnisten83 skrev:Har provat gripskopa innan men de är inte bra, dels mår skopan dåligt av alla vedträn som kommer på tvären.
Vreten skopan har faktiskt gått sönder av de.
På senare år plockar jag med gripen och får med rätt mycket oftast o ibland ett...
Bäst funkade de i lördags när grabben körde kranen och jag i Hydreman med vedsäcken i pallgafflarna så jag kan rista till säcken några gånger så den blir redigt full o inte bara luft.
När jag kör själv blir de ett dj-la hoppade in o ut mellan traktorn o hydreman.
Brukar böka ihop högen efterhand med gallerskopan o samtidigt rista ut grus o bark som kommer med


Har jag berättat om Björklövens målvakt?

Det här var några år sedan då jag var på Helios projektet i Timrå. Jag hade under helgen staplat 20m3 halvmeter björkved i lastbilsbalja. Den skulle köras ut under måndagen men när jag kollade på tisdags morgonen så stod den fortfarande kvar. Jag ringde och påminde åkaren och han skulle fixa det och skicka någon som körde ut det på lunchen.
Efter lunch ringer den försynte vedköparen mig och säger att nu har veden kommit men den är tippad på fel gård. Den är tippad över häcken in till Björklövens målvakt.
Chauffören hade kvällen räddad med att skopa ihop veden igen.
Det går ett par år och Mannfolk bor här i stan och jag har berättat historien för honom.
Han är på ett bygge och en kranbil från samma företag kommer för att lyfta takstolarna. Mannfolk frågar då om det var han som tippade veden hos Björklövens målvakt. Vilket det var och chauffören undrar hur han kan veta det. Mannfolk svarar att den där historien har halva Finland hört.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#651573 :)) :)) :))

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651580 Fick en sån historia från ett nybyggt villaområde i växjö då husen var likadana och av någon konstig anledning så är garagen ihopbyggda med grannhuset så alla garageuppfarter blir helt fel när man tittar på husen.
Blev varse om detta när jag var o köpte vinterdäck där häromåret 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).