Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825020 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#623640
Mogge8212 skrev:Hur får alla så fina 1kbm engångssäckar som går att stapla?
Det blir så förbaskat med luft i mina så när jag tar bort säckhållaren så kollapsar säcken rätt mycket på någon sida.
Drar ihop ytterst lite i botten och fyller den sen till max men får ändå bara i ca 0,9kbm i säcken.

Kasta rätt veden lite grann under tiden du fyller den . Gör man det brukar det bli bra .

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#623648
Mogge8212 skrev:Hur får alla så fina 1kbm engångssäckar som går att stapla?
Det blir så förbaskat med luft i mina så när jag tar bort säckhållaren så kollapsar säcken rätt mycket på någon sida.
Drar ihop ytterst lite i botten och fyller den sen till max men får ändå bara i ca 0,9kbm i säcken.

Elevatorn får behöver vara ett par meter över kanten på säcken så veden trillar rakt ner. Då blir det mycket bättre men det är lite besvärliga säckar att stapla. Lite hjälp att plocka i säcken underlättar. Men så vill man ju undvika allt extraarbete med sånt som tar tid.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ent  
#623655 Det har väl också med längden på klabbarna att göra. En lokal producent menar att om klabbarna är kortare än 40 cm så skiljer volymen ganska lite om man travar eller dumpar ner i storsäck. Vid 50 cm längd blir det däremot väldigt stor skillnad enligt honom.
Sedan är det inte dumt om man tar en minut då och då för att lägga tillrätta i säcken. Inget prydligt travande utan bara så att det ligger någorlunda plant och inte blir hålrum. Jag brukar ha ett skaft med en trubbig krok (för att inte riva sönder säcken) som jag krafsar med tills nivån i säcken blir så hög att jag når med händerna.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#623695
Ent skrev:Det har väl också med längden på klabbarna att göra. En lokal producent menar att om klabbarna är kortare än 40 cm så skiljer volymen ganska lite om man travar eller dumpar ner i storsäck. Vid 50 cm längd blir det däremot väldigt stor skillnad enligt honom.
Sedan är det inte dumt om man tar en minut då och då för att lägga tillrätta i säcken. Inget prydligt travande utan bara så att det ligger någorlunda plant och inte blir hålrum. Jag brukar ha ett skaft med en trubbig krok (för att inte riva sönder säcken) som jag krafsar med tills nivån i säcken blir så hög att jag når med händerna.

Ja runt 60 procent blir det travad volym av 50 cm ved och 65 procent med 30 cm ved. Men att säga att volymen är ungefär lika är ju att kraftigt överdriva. Du får mer än en tredjedel mindre ved.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ent  
#623745
Vedproducent skrev:
Ent skrev:Det har väl också med längden på klabbarna att göra. En lokal producent menar att om klabbarna är kortare än 40 cm så skiljer volymen ganska lite om man travar eller dumpar ner i storsäck. Vid 50 cm längd blir det däremot väldigt stor skillnad enligt honom.
Sedan är det inte dumt om man tar en minut då och då för att lägga tillrätta i säcken. Inget prydligt travande utan bara så att det ligger någorlunda plant och inte blir hålrum. Jag brukar ha ett skaft med en trubbig krok (för att inte riva sönder säcken) som jag krafsar med tills nivån i säcken blir så hög att jag når med händerna.

Ja runt 60 procent blir det travad volym av 50 cm ved och 65 procent med 30 cm ved. Men att säga att volymen är ungefär lika är ju att kraftigt överdriva. Du får mer än en tredjedel mindre ved.


OK, ja jag har ju aldrig orkat tömma upp en 1 1/2 kubiks säck bara för att trava upp och se hur mycket det blir. Jag har levt lycklig i tron, men då blir det förmodligen bara 1 kubik travat.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#623827 Vi kör normalt 30cm ved (aldri något lengre), och vi er alltid en som sköter fyllnad av säckerna, annars blir dom ju som en rundball(höball), men vi staplar inte, men knuffar veden ut mot sidorna.
Har man ordnat lite i säcken, så står säcken lika fint när man tar bort stativen.
Vi kör even några säckar med 20cm och 25cm ved, då ordnar det sig mycket bättre själv, spesielt med 20cm.
Men att bara fylla från tom til full säck med 30cm utan att ordna blir aldri bra, tyvärr.
2 mann er nästan et måste om man vil köra effektivt med et vedproduksjonanlegg er min påstand.
Vedmaskinen kan ju alltid en mann köra ensam, men det er så mycket rundt som måste ordnas att det fullt opp för två mann, men klart er man ensam så får man göra det besta ut av det.
Dessutan er det ju mycket trevligare att vara två,
Jag kör vedmaskinen och laster stegmateren med virke, medans min kompis sköter säckerna, när dom fylls, kör bort när dom er fulla, och setter opp nya så man er klar igen. (Fyller 3 säckar i taget.)
Vid dagslut gör vi helt rent rundt maskinen och smörjar, så alt er klart til nästa vecka. (Blir precis 2m3 med flis/sågspon efter en dags arbete.)

Ett kort klipp, då min kompis tömmar böscontaineren.


Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#623836 Hallå!
Jag har gjort större uppställningsplats för torkning av vedpallarna. :)
Jag kapar i kran och sen klyver i faxen. Travar sedan 30 cm säljved i 1kbm säck och 50cm egen pannved travar jag på en metallpall som det blir 2,0-2,5 kbm ca på.
Jobbar saktare än ni maskinkörare givetvis men faxen köptes näst intill gratis.

Hoppas era maskiner flyter på nu i vår ! Nu kör vi :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#623898 Klippte i hop en film om vedplassen 2019.
Filmat med drönare, första del tidlig april då vi nästan er ferdig med produktionen, och sista del från september då nästan all beställt ved er levert kund och övrigt er kört inn i nya hallen.
Notera i början (april) har vi knappt börjat fylla massa der PVC hallen nu står.
Och i sista delen ser man att man er klar att dra igång en ny sesong, då köpveden ligger klar bakom stegmataren.


Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

totte  
#624156 Fin film 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624176 Tog hand om gårdsträden från höstens fällningar.
Tusan vad stark man måste vara, som en Bison. Min nya maffiga såg är perfekt till såna här träd. Jävla vilket drag det är i den. Men det går bensin därefter.
Det mesta blir ved men de där grova fulingarna går till åvc. Får nog ut en 4-5 huggkubbar dessutom.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#624189 Där har du bra stockar :) blir snabbt möe ve

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#624192 @uvskogen

Har du klyvt denne kvistige stocken än ? :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624193
stektlök skrev:@uvskogen

Har du klyvt denne kvistige stocken än ? :d


Aha, jag är avslöjad! :shock:
Nä, den blev nedkapad och förflyttad till åvc. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#624268
stektlök skrev:Hallå!
Jag har gjort större uppställningsplats för torkning av vedpallarna. :)
Jag kapar i kran och sen klyver i faxen. Travar sedan 30 cm säljved i 1kbm säck och 50cm egen pannved travar jag på en metallpall som det blir 2,0-2,5 kbm ca på.
Jobbar saktare än ni maskinkörare givetvis men faxen köptes näst intill gratis.

Hoppas era maskiner flyter på nu i vår ! Nu kör vi :d


Hur skulle det vara med ett bord, 3-4 meter långt , kanske 1-1,5 m brett o kapa över det med gripen. När bordet är fullt så har du klabbarna i höjd med faxens "bord" så slipper du baxa dem i skopa eller lyfta för hand? Dra bitarna till dig med en pinne med krok på eller vafd för fint namn det redskapet heter..

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#625962 @molnia hallå !
Tack för förslagen :)

Ja ett bord kan kanske bli aktuellt i framtiden.
Att jag lägger dom i skopan beror på att jag klyvrr inne i maskinhallen.
Men det slutar väl som med många som gillar att klyva ved.... köper snart maskin till det 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).