Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825565 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603266 Instämmer ett uppläggningsbord är bra... :-bd :-bd :-bd
När du fått ställningen för säckarna att funka bra så gör två eller tre stycken och utnyttja att du kan flytta elevatorn i sidled så kan du fylla tre säckar på en gång, jag tror att det kan bli lite effektivare, speciellt om du skall starta upp någon form av lastare varje gång du har en pall full...
Har du en kompis som hjälper till när du kapar veden så kan ni köra maskinen non stop, en som kör maskinen och en som sköter allt runt om....

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mogge8212  
#603274
fendt311 skrev:Du får gärna byta din hakki pilke mot min gamla hakki pilke. (avundsjuk)
Bra ide med sj pallarna. Till att börja med. Skulle bara rekommendera att du gör ett lite lättsammare säckhållare.


Tack för erbjudandet ang byte med tror jag håller mig till min befintliga :d
Absolut kommer säckhållaren göras annorlunda samt att jag tänkte ha 2 eller möjligen 3st sidan om varandra och bara vrida transportbandet för att få ner tiden för hanteringen.
Detta var första försöket och pallar var det jag hade lätt tillgängligt.
Rom byggdes inte på en dag :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mogge8212  
#603278
svampbob skrev:
Mogge8212 skrev:Har idag börjat min karriär i vedsvängen!
Hittade en maskin till vettiga pengar så tänkte att måste prova.
Har en massa plats hemma som inte används (både ute och i lada)

Blir lite tester första gångerna tills man har koll på allt.
Hur fulla säckarna ska vara, hur dem beter sig när min tillfälliga säckhållare flyttas undan mm mm.

Vi lär ses här framöver så jag kan passa på att förvarna det säkert kommer dyka upp en och annan korkad nybörjarfråga :-bd


Ska karriären gå riktigt bra så måste du köpa till ett uppläggningsbord alternativt bygga ett eget.

Vedtillverkning är en lämplig syssla på lediga små stunder.


Någon form av uppläggningsbord kommer finnas inom kort.
Kommer bli ett manuellt/enkelt till att börja med och med tiden får det utvecklas i takt med att veden förhoppningsvis säljs och lite pengar rullar in i kassan igen.

Just nu har jag en Bobcat som jag hanterar pallarna med samt att jag hämtar stock med gafflarna och har dem i lagom höjd för att bara rulla över till vedmaskinen.
Blev ca 1kbm säck full per hämtning av stock på detta sätt så tyckte ändå det var ganska okej såhär i början.

Hade en kompis till hjälp idag och kommer troligen ha hjälp även framöver för att det inte ska bli så mycket tid som går till hantering och spring fram och tillbaks.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#603281
Mogge8212 skrev:
svampbob skrev:
Mogge8212 skrev:Har idag börjat min karriär i vedsvängen!
Hittade en maskin till vettiga pengar så tänkte att måste prova.
Har en massa plats hemma som inte används (både ute och i lada)

Blir lite tester första gångerna tills man har koll på allt.
Hur fulla säckarna ska vara, hur dem beter sig när min tillfälliga säckhållare flyttas undan mm mm.

Vi lär ses här framöver så jag kan passa på att förvarna det säkert kommer dyka upp en och annan korkad nybörjarfråga :-bd


Ska karriären gå riktigt bra så måste du köpa till ett uppläggningsbord alternativt bygga ett eget.

Vedtillverkning är en lämplig syssla på lediga små stunder.


Någon form av uppläggningsbord kommer finnas inom kort.
Kommer bli ett manuellt/enkelt till att börja med och med tiden får det utvecklas i takt med att veden förhoppningsvis säljs och lite pengar rullar in i kassan igen.

Just nu har jag en Bobcat som jag hanterar pallarna med samt att jag hämtar stock med gafflarna och har dem i lagom höjd för att bara rulla över till vedmaskinen.
Blev ca 1kbm säck full per hämtning av stock på detta sätt så tyckte ändå det var ganska okej såhär i början.

Hade en kompis till hjälp idag och kommer troligen ha hjälp även framöver för att det inte ska bli så mycket tid som går till hantering och spring fram och tillbaks.


Visst har du uttag på vedmaskinen så att du kan driva ett bord med den. Bygger du eget så tycker jag att du ska sätta d.it en inmatningsrulle

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mogge8212  
#603290 Min maskin är inte utrustad med uttag och kontroller för stockbord men det finns ett paket att köpa i efterhand och montera dit.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stone66  
#603311 Vedsäsongen är igång 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#603388 Kör pannved idag.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

pontiacfarmer  
#603496 har sparat ett par bilder från en annan här på forumet som använde en gammal hakiställning - dom börjar ju komma ner i pris nu när alla vill ha alu ju..... funderat på samma själv /s

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mogge8212  
#604838 Hej.

Första dumma nybörjarfråga jag varnade för i tidigare inlägg.

Har fått erbjudande om att köpa en bil och släp med björk. Ganska klen gallringbjörk typ 8-15cm diameter.
Chauffören har mätt fram 85kbmt (travade kubikmeter)
Är det det rimligt att få på denna mängd på en bil och släp eller försöker han blåsa mig?

Vill ju inte köpa grisen i säcken och betala för 85 och sen få ut 60kbm stjälpt mått tex.

Tack i förhand

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604846 Travat mått är ett vagt mått, hänger lite på hur krokigt då är och längden, 3m eller fallande?
Länge sen jag sålde björkmassa men som 3m och från 30cm o ner till 5cm de blev ca42-45 fub i ett bil o släplass och ca 50-52% vedvolym
Om vi räknar 42fub o 50% vedvolym växer de till 84m3 travat mått som jag ser de.
Senast redigerad av gnisten83 sön 05 jan 2020, 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#604847
Mogge8212 skrev:Hej.

Första dumma nybörjarfråga jag varnade för i tidigare inlägg.

Har fått erbjudande om att köpa en bil och släp med björk. Ganska klen gallringbjörk typ 8-15cm diameter.
Chauffören har mätt fram 85kbmt (travade kubikmeter)
Är det det rimligt att få på denna mängd på en bil och släp eller försöker han blåsa mig?

Vill ju inte köpa grisen i säcken och betala för 85 och sen få ut 60kbm stjälpt mått tex.

Tack i förhand

Ja 85 m3 travat är fullt rimligt på bil och släp. Klyver du 30 cm av den ganska klena björken kan du räkna med ungefär samma volym stjälpt mått. Alltså 85 m3 stjälpt färdig ved.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mogge8212  
#604878 Tusen tack :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619843 Riggat idag för att köra igång i morgon. Mitten av januari :surp:. Säsongsstartrekord med råge för mig
1579441028_img_20200119_134637_3.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#619864
1579445810_1ab30534-eb62-42fe-9e3c-ca8af299c08f.jpeg
1579445805_6aa064b7-1612-4a34-ba32-7aee66b9c0d2.jpeg
1579445805_6aa064b7-1612-4a34-ba32-7aee66b9c0d2.jpeg
Detsamma här !! I brist på kyla får man hitta på nått som funkar

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#619867 Jag kapar ved småstunder då och då. Jag försöker minska antalet gånger jag hanterar veden. Igår skotade jag ihop veden sist på dagen och rullade hem skotaren och lastade av på uppläggningsbordet och kapade den veden i morse innan jag åkte till skogen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).