Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818513 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

CTech  
#594390 Påminn inte. De där flygfäna har dille på ved. Brukar få nåt stick varje år, men i år när produktion är all-time-high så även antal anfall från djurens sida. Jag tror jag kunde räkna in fem stick när all ved var uder tak...

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#594391
gnisten83 skrev:Apropå större släpar, har Norge med knepiga regler om totalvikt på bil o släp som gör att man inte kan dra större släpar efter en tung bil med de vanliga bilkörkortet?


Ja man måste först se til att man har BE körkort, har man inte det er det maks 750kg(på last och släp), sen er det ju bilen som evt, begrensar hur stort släp man får ha.
Min kompis har en Mazda SUV och tror den kan dra drygt 2000kg (släp och last), så et boggisläp med 6m3 hadde nog kanske vore i gränseland för va som er lagligt med hans bil.
Släpet på bilden tror jag har en totalvikt på ca 1400kg, så man kan lasta den med typ 1000kg.
Själv har jag A BE C1 M S T körkort. (C1 lett lastbil upp til 7500kg fick man med på grunna av alder när detta kom, men A och E har jag fått ta ekstra)
Jensskoog, du fick vel med E ochså på grunn av alder, eller?
Vil minnas min morsa ochså har BE, som knappt kan köra framåt med endast en bil. :wink: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#594394
stegmaster skrev:Jensskoog, du fick vel med E ochså på grunn av alder, eller?

Ja, det stämmer - börjar känna åldern ochså :d
Men annars kan jag varmt rekommendera boggisläp. Stabilare på vägen och lättare att backa med, och absolut inte svårt att flytta på tom, så länge man inte tar ner stödhjulet så man får fem hjul i marken. Utan stödhjulet bara drar man framänden lite ner så det "balanserar" på en axling/två hjul så kan man rulla den dit man vill ha den. Stödhjulet anvander jag bara när jag ska lyfta kopplingen så jag får backat kroken under. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594395 Om E är tung släp så har man inte fått de gratis här, däremot har både far o mor A för motorcykel och de har de aldrig kört 😉 .
Ett nytt BE här innebär att släpet får väga 3,5ton max men med ett gammalt BE får de väga mer...
Roliga undantagsregler vi har

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#594403
gnisten83 skrev:Om E är tung släp så har man inte fått de gratis här, däremot har både far o mor A för motorcykel och de har de aldrig kört 😉 .
Ett nytt BE här innebär att släpet får väga 3,5ton max men med ett gammalt BE får de väga mer...
Roliga undantagsregler vi har


Usch vad gammal jag känner mig när du skriver så där gnisten :(( .
Jag fick också mc-kort på "köpet" har dock kört lite mc.
Sen blev det så här på sent 70tal att om en ägare till tung lastbil skrev under att man hade kört si o så mycket lastbil så fick man det körkortet också. Jag utnyttjade det dock inte men har ångrat det lite efteråt.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

axwell  
#594412
halvproffs skrev:Sen blev det så här på sent 70tal att om en ägare till tung lastbil skrev under att man hade kört si o så mycket lastbil så fick man det körkortet också. Jag utnyttjade det dock inte men har ångrat det lite efteråt.


Jag tog ut det där lastbilskortet till ingen nytta, kostade runt 1000 kr varje gång det skulle förnyas.
Avstod från att förnya för 5-10 år sedan.

BE-kortet var som en vanlig uppkörning + med tungt släp bakom.
Ingen ny uppkörning vid förnyelse.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

sunkann  
#594414
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Apropå större släpar, har Norge med knepiga regler om totalvikt på bil o släp som gör att man inte kan dra större släpar efter en tung bil med de vanliga bilkörkortet?


Ja man måste först se til att man har BE körkort, har man inte det er det maks 750kg(på last och släp), sen er det ju bilen som evt, begrensar hur stort släp man får ha.
Min kompis har en Mazda SUV och tror den kan dra drygt 2000kg (släp och last), så et boggisläp med 6m3 hadde nog kanske vore i gränseland för va som er lagligt med hans bil.
Släpet på bilden tror jag har en totalvikt på ca 1400kg, så man kan lasta den med typ 1000kg.
Själv har jag A BE C1 M S T körkort. (C1 lett lastbil upp til 7500kg fick man med på grunna av alder när detta kom, men A och E har jag fått ta ekstra)
Jensskoog, du fick vel med E ochså på grunn av alder, eller?
Vil minnas min morsa ochså har BE, som knappt kan köra framåt med endast en bil. :wink: :lol: :lol:



Där har vi ett land med bra regler, det borde vi ta efter.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#594440 Får forsöka höja stämningen med lite bilder på annat. :wink:
Har hunnit med sista service på storgrävaren, och larvat fram den til vedplatsen.
Låter ju enkelt, men det var en bit på 2km var det flera steder var rejält trångt, helt ner på cm nivå, så en kompis var och dirigerte, så jag inte gjordet bort mig direkt.
Fick flytta undan en sten (som vore där sen istiden, som ingen för har klart flytta, ca 4m lång x 3m bred x 2m hög)
Lyfte ut den til sidan 1m hur lett som helst. 8)
Riktig djupgrävskopa er väg, så man er klar til våren. Blir knappast några större prosjekt före det.


1573046014_img_20191101_123811.jpg

1573045984_img_20191104_101218.jpg

1573046025_img_20191106_130235.jpg

1573046025_img_20191106_130246.jpg

1573046018_img_20191106_130842.jpg
1573046025_img_20191106_130926.jpg

1573046021_img_20191106_131006.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#594490
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Apropå större släpar, har Norge med knepiga regler om totalvikt på bil o släp som gör att man inte kan dra större släpar efter en tung bil med de vanliga bilkörkortet?


Ja man måste först se til att man har BE körkort, har man inte det er det maks 750kg(på last och släp), sen er det ju bilen som evt, begrensar hur stort släp man får ha.
Min kompis har en Mazda SUV och tror den kan dra drygt 2000kg (släp och last), så et boggisläp med 6m3 hadde nog kanske vore i gränseland för va som er lagligt med hans bil.
Släpet på bilden tror jag har en totalvikt på ca 1400kg, så man kan lasta den med typ 1000kg.
Själv har jag A BE C1 M S T körkort. (C1 lett lastbil upp til 7500kg fick man med på grunna av alder när detta kom, men A och E har jag fått ta ekstra)
Jensskoog, du fick vel med E ochså på grunn av alder, eller?
Vil minnas min morsa ochså har BE, som knappt kan köra framåt med endast en bil. :wink: :lol: :lol:

M S T?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#594491
stegmaster skrev:Får forsöka höja stämningen med lite bilder på annat. :wink:
Har hunnit med sista service på storgrävaren, och larvat fram den til vedplatsen.
Låter ju enkelt, men det var en bit på 2km var det flera steder var rejält trångt, helt ner på cm nivå, så en kompis var och dirigerte, så jag inte gjordet bort mig direkt.
Fick flytta undan en sten (som vore där sen istiden, som ingen för har klart flytta, ca 4m lång x 3m bred x 2m hög)
Lyfte ut den til sidan 1m hur lett som helst. 8)
Riktig djupgrävskopa er väg, så man er klar til våren. Blir knappast några större prosjekt före det.


1573046014_img_20191101_123811.jpg

1573045984_img_20191104_101218.jpg

1573046025_img_20191106_130235.jpg

1573046025_img_20191106_130246.jpg

1573046018_img_20191106_130842.jpg
1573046025_img_20191106_130926.jpg

1573046021_img_20191106_131006.jpg

Det är ingen större vinst att sträcka ut armen, så att alla kolvar är så ihoptryckta som möjligt? (bara lite avis) 😊

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#594495 En av dagens 6 leveranser. Blir mer och mer småsäckar som levereras direkt till kund. Både bra och dåligt tycker jag. Mycket arbete med dessa säckar även om det ju blir bättre betalt.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#594510
Vedproducent skrev:En av dagens 6 leveranser. Blir mer och mer småsäckar som levereras direkt till kund. Både bra och dåligt tycker jag. Mycket arbete med dessa säckar även om det ju blir bättre betalt.

40 eller 60 l säck?? Håller med dej ang småsäckar !! Det är väl så att det är lättare å lagra

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#594511
80-90 skrev:
Vedproducent skrev:En av dagens 6 leveranser. Blir mer och mer småsäckar som levereras direkt till kund. Både bra och dåligt tycker jag. Mycket arbete med dessa säckar även om det ju blir bättre betalt.

40 eller 60 l säck?? Håller med dej ang småsäckar !! Det är väl så att det är lättare å lagra

Det är 40 litersäckar.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#594513
Vedproducent skrev:
80-90 skrev:
Vedproducent skrev:En av dagens 6 leveranser. Blir mer och mer småsäckar som levereras direkt till kund. Både bra och dåligt tycker jag. Mycket arbete med dessa säckar även om det ju blir bättre betalt.

40 eller 60 l säck?? Håller med dej ang småsäckar !! Det är väl så att det är lättare å lagra

Det är 40 litersäckar.

60 l säckar här !! Säljer nästan 100% av det till Norge . Tror jag har ett snitt på 18 st 60 l säckar ur en big bag 1,5 m säck

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#594558
Hema skrev:
M S T?

Vil minnas det er M`=moppe, S=snöskotar, T= traktor.
Detta sto ju inte i körkortet tidligare, men nu när det finns egna körkort på detta för dagens ungdomar, så blir det vel bara så. :???:


Hema skrev:Det är ingen större vinst att sträcka ut armen, så att alla kolvar är så ihoptryckta som möjligt? (bara lite avis) 😊

Jodå, absolut. Sånt brukar jag vara nogrant med om nåt ska stå lengre tid, för jag orkar inte börja olja kolvar man inte behöver. :smile:
Men dom er inte riktig parkert helt före vinteren, ska ordna lite "småsaker" med storgrävaren på vedplatsen som jag inte fått til med den lilla. Den lilla ska göra ett lite jobb för kund innan den tar vinterlov.
Jag har vel knappt hinnat gräva mer enn 10min, i luften med storgrävaren, så tänkte dra på mig en timme eller två innan den parkeras. 8)
Så da åker alla kolvar helt inn så langt det går, men när den bara ska stå still några dager er jag inte så noggrant med detta.
Får dessutan snart hem djupgrävskopan, så tänkte få testa den med innan det blir riktig vinter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).