Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 826011 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573287
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev:Sen tror jag väl att volymen minskar när den ligger till sig jämfört om man kör iväg det i skopa direkt men hur mycket vet jag inte. Den torkar ju och varmt är det. Det ryker av varm ånga när jag lastar och jag kände på spånet inne i högen och det var bra varmt. Så klart att volymen blir mindre av det.


Ja stemmer nog bra. (jag brukar jamna ut denna stora högen med grävmaskinen 1 gång pr år, och då ryker det rejält inne i högen, nästan så man tror det brinner) :o
Vi kaster bara alt löst upp en truckcontainer och tömmer denna då 2 gånger varje dag. (Denna ska ta 1000l enligt uppgift.)
Sen skulle jag uppskatta forhållandet mellan spon och flis til 60-40%, even om vi bara kör med 4 klyv kniven.
Dessutan kör vi en del ved ochså i 20-25cm ved, och då blir det ju ekstra mycket kapning, och aldri nåt lengre enn 30cm ved.

1561669283_p1020491.jpg

Jo vedlängden påverkar så klart. Kör inget kortare än 30 cm men det har blivit 280 m3 50 cm ved av 2200 m3 totalt för mig i år.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#573503 Man kan väl aldrig ha för mycket ved va? 😁
1561808116_dsc_1292.jpg

1561808124_dsc_1294.jpg

Kopplat och klart för ett lass till.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573506
Erre skrev:Man kan väl aldrig ha för mycket ved va? 😁
1561808116_dsc_1292.jpg

1561808124_dsc_1294.jpg

Kopplat och klart för ett lass till.


Nä det kan man inte.🔥

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#573512
Vedmaskin skrev:
Erre skrev:Man kan väl aldrig ha för mycket ved va? 😁
1561808116_dsc_1292.jpg

1561808124_dsc_1294.jpg

Kopplat och klart för ett lass till.


Nä det kan man inte.🔥


+1 på den. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573586 Har alltid sagt att Juli är lugnaste månaden för mig som har ved som sysselsättning året runt. Men tycker det ändrat sig sen ett par tre år tillbaka. Folk är tidigare än dom var förr. Jag säger inte att det är full fart och tur är det för jag har så mycket annat att göra innan det drar igång på allvar. Men denna veckan har jag levererat tex 56 m3 och när det går på max så är det runt 120 m3. Så det är ändå för årstiden bra fart tycker jag. Vill ju också få ett par veckor med familjen under sommaren och då bygger det leveranstid direkt som inte går att köra ikapp före veden är slut.

Detta är ju en tråd med bilder i första hand så jag postar då en bild av en av veckans 10 kubiksleveranser. Ny kund sen 3 år och 10 m3 varje år sen dess så detta var 30 m3 totalt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#574160 Andra leveransen för i år klar.
1562182359_dsc_1428.jpg

1562182353_dsc_1427.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Arso  
#574419 Har man ingen egen maskin får man samla på hög och sen hyra. 29 timmar ungefär för att komma igenom högen, inklusive leverans till kund (40 m³) går att klämma in på en dagshyra. Oväntat mycket strul med maskinen. Var något skit med svärdsinfästningen. Lyckades lösa det efter ett tag genom att dra på en extra mutter.

1562355215_img_20190624_185544138.jpg


Sen var det bara att börja om. Första sista och enda gången jag glömmer att köra ner stödbenen innan lyft... Ingen bra ide att köra innan frukost...

Till dags dato har jag haft semester i två veckor och under dom veckorna har det nog blivit 60-70h jobb per vecka. Ensilage, hö samt barkborrar kräver lite närvaro. Fick köra leveransvirket själv till sågverket för de hade problem med att ordna transport. Lika bra det, fullkomligen fullmatade med borrar. Tyvärr var det en del rotröta också, så de kapade jag upp direkt på plats med motorsågen och körde hem med hästen istället. Något stressigt när sågen stängde för semester idag. Men jag hann färdigt med det också.

1562355229_img_20190703_075844555_hdr.jpg


Med hyrmaskinen återlämnad sen en vecka tillbaka så har jag återfallit till att klyva med såg och yxa. Toppbitarna behöver ju också omhändertas.... Nu tänker jag skaffa egen maskin så jag kan köra mindre och oftare istället, och under vintern när jag har mer tid. Ringde på en faxe klyv idag på blocket, men gubben hade hunnit dö och maskinen var såld så det blev inget av det.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

SkogsBasse  
#574487 @stegmaster är du fortfarande nöjd med småvedprocessoren? Är ganska sugen på en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#574508 Jo jag nöjd, dock har jag bara hunnit med att köra 2 pass med den, sen ny.
Så erfarheten er ju inte mer enn typ 2-3 timer totalt.
Men den tugger på som tusan, så langt.
Tyvärr fick jag aldri uttransportören jag var lovad, så en oseriös säljare där altså(inte dom jag köpte maskinen av.)
Men va det lider så ska det ordnas med en uttransportör, så man får utnyttja den vansinniga kapasiteten bättre, enn bara fylla en dunk som man får tömma manuelt i storsäck.
Har en ganska stor hög med virke som ligger och ventar, så va det lider så ska jag ta lite fler bilder och kanske lite mer film, men just nu er det en PVC hall som er vår pri. 1.
Det blir ju bara ved til oss själva, så det har inte så bråttom.
Er dessutan i gång med leverans av ved til kund ochså.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

SkogsBasse  
#574521 ok, tackar för infon.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574807 När jag skulle hämta en ny pall i stapeln. Så satt Lou o spanade ut över vedbacken. :smile:
1562574041_20190708_091637.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#575104 Vel , när ingen ville ha den gratis granen jag kunne erbjuda, så var det bara köra det på skroten. :wink:
Kesla kranen fick verkligern visa va den duger til.
Problemet var faktisk inte att kranen inte klarte lyfta, utan gripen fick inget bra tag och gled av, men på dom 2 siste så kapade vi små spor i stammen så griparmerna fick bättre tag.
Uppskattat vikt på på den störste ca 2tonn rå (2,7m3), men nu har den legat fälld ca 14 dager, så kanske typ 1500kg nu, var rett tungt, måtte helt inntil vagnen före jag fick den ordentlig opp från marken. 8)
Ble 8 lass med kvist, och hela stammen gick på 5lass. Inte varje gång det går åt 8 timar och 13lass för att bli av med 1 träd, och då har even kund gjort ca 6m3 ved av dom störste grenerna.


1562686093_img_20190708_115506.jpg

1562686097_img_20190708_115449.jpg

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#575188 Vilken gran. 👍 Har du räknat årsringarna?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#575328 Inte jag, men dom två på bilden ovan.
Dom kom til 130 +- 2-3år. Viket stemmer bra, för dom visste når den var plantat nån gång på slutet av 1800 talet.
Den sto ju helt bredvid et hus, bara 5m bort från husväggen, så dom var glada att den numera er nere och borta. 8)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#575357 Nu är så mycket som möjligt av veden under tak. Resterande ved får täckas ute. Det går bra till mitten av September. Sen brukar det få svårt att torka bort regnstänket som kommer på sidorna. Även om det kanske inte gör något egentligen så ser det mycket bättre ut när det är utan. Men det brukar vara tomt ute lagom tills dess.

Jag gillar i alla fall dom här presenningarna jag använder. 10 meter långa och lagom bredd. Snabbt att sätta på, sitter bra och är hållbara. Satte på ensam i går 500 m3 så nu är det inte mycket kvar.
En klar fördel är om det inte blåser, speciellt om du gör det själv.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).