Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824677 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#573112
ananders skrev:Boden är 12x5 meter utvändigt och ca 2,5 meter högt med ved i snitt. I år blev det nog runt 50 kubik stjälpt. Det är öppet i bägge gavlarna så det är ved för två år drygt. Jag har ännu inte kommit in till mitten från något håll så här finns ved från 2006 då boden byggdes.

Då skulle du göra en dör på mitten ochså :grin:

De sista åren min bästefar var i livet, satt han i en stol och sågade ved och klyvde, och allt blev körd in i höladan. När han dog, eldade min bästemor i tio-tolv år med den veden, men dom sista kubiken var bara björkmjöl :mrgreen:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573229 Ja då ska veden under tak igen. Kör in mellan vedleveranserna och då vädret är torrt och fint. Cirka 400 m3 är inne nu. För den som är intresserad så kan jag säga att på 2200 m3 färdig ved så blev det 104,6 m3 spån inkl lite klyvrens från rensgallrena. Intäkt för det 10460 kr inkl moms. Inte mycket men mindre arbete för mig än att köra det till skogen så det får jag vara nöjd med ändå.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#573234
Vedproducent skrev:Ja då ska veden under tak igen. Kör in mellan vedleveranserna och då vädret är torrt och fint. Cirka 400 m3 är inne nu. För den som är intresserad så kan jag säga att på 2200 m3 färdig ved så blev det 104,6 m3 spån inkl lite klyvrens från rensgallrena. Intäkt för det 10460 kr inkl moms. Inte mycket men mindre arbete för mig än att köra det till skogen så det får jag vara nöjd med ändå.

Jäkla häftigt 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573240 Det finns ju alltid något att göra. När det regnar och man inte kör ved kan man ju alltid roa sig med lite vedpackning.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#573241 Var det ändå inte lite dåligt betalt för sågspånet?
I dag får man minst 90 kr/m3 för grot och då både flisar och lastar mottagaren godset.
Södra betalar något mellan 110 kr till 120 kr m3 för groten men då får man själv stå för flisning och lastning.
Jag i min enfald tycker att du i alla fall borde fått Södras pris.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573245
jannee skrev:Var det ändå inte lite dåligt betalt för sågspånet?
I dag får man minst 90 kr/m3 för grot och då både flisar och lastar mottagaren godset.
Södra betalar något mellan 110 kr till 120 kr m3 för groten men då får man själv stå för flisning och lastning.
Jag i min enfald tycker att du i alla fall borde fått Södras pris.

Det är inte bra betalt nej. Men materialet kräver ju att värmeverket har krossning så då kan det inte köras vart som helst och krossningen kostar ju också. Sen hämtar han hos mig och kör och tippar av på sin terminal och blandar med annat lämpligt material så dom godkänner blandningen. Det är inte lätt att hitta någon som köper grov sågspån med klyvrens. Du kan ju försöka själv :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#573258 Fina bilder, trevligt med lite prydligt vedpackning. :-bd
Vi kör bara spånet och flis åt skogen, då det inte finns några värmeverk eller flisare här, men så har vi ju inte sånna stora volumer som Vedproducent har.
Vi får ca 2m3 löskubik med spån och flis pr 25m3 produsert vedsäckar, sen har vi klyvt ca 600m3 och kört då ca 48m3 spån/flis totalt, åt skogen. :???:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573266
stegmaster skrev:Fina bilder, trevligt med lite prydligt vedpackning. :-bd
Vi kör bara spånet och flis åt skogen, då det inte finns några värmeverk eller flisare här, men så har vi ju inte sånna stora volumer som Vedproducent har.
Vi får ca 2m3 löskubik med spån och flis pr 25m3 produsert vedsäckar, sen har vi klyvt ca 600m3 och kört då ca 48m3 spån/flis totalt, åt skogen. :???:

Jo lite pyssel får man ju hålla på med. Säljer inte jättemånga småsäckar längre. Bara sånna jag levererar själv direkt till kund så runt 2000 st per säsong. Packade 15000 st en säsong med hjälp men då var det stora leveranser. Blir inga extrapengar av det och bara krångel när en kund helt plötsligt inte får sålt sina volymer och inget ska ha. Så det får vara med det.

Låter lite mycket med din spånmängd tycker jag. Kör med 404 kedja och det gör ju du med och alla mina siffror på producerad volym och spån är så exakta dom kan bli. Klyvrenset kan ju variera en del beroende på klyvkniven och rensgaller. Men det är inte mycket kvar efter mina två galler i vedsäckarna. Sen rensar jag ju veden ändå det som jag lastar med skopa sen. Men det är ju det att när du puttar runt med skopan lossnar det och det blir ojämnt fördelat. Men det är högst en procent av vedvolymen som går bort då.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573270 Sen tror jag väl att volymen minskar när den ligger till sig jämfört om man kör iväg det i skopa direkt men hur mycket vet jag inte. Den torkar ju och varmt är det. Det ryker av varm ånga när jag lastar och jag kände på spånet inne i högen och det var bra varmt. Så klart att volymen blir mindre av det.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#573273 Grannens hästar är fötjusta i spånet från vedmaskinen, brukar föra några lass varje vår - men utan betalning..

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

uffejohan  
#573274 Imponerande @vedproducent!! Skulle vara kul att få göra studiebesök när man är i krokarna....

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#573278 Sen kan jag bjuda på lite gratis gran om någon er sugen? :d
Måste hentas av köpare. :mrgreen:
Finns lite nackdeler, som storleken t.eks, 404cm omkrets i brösthöjd, och rotdiameter på ca 130cm ( och 130 år gammal)
Alt kapat i 2m lengder.
Räknat mig fram til en vikt på drygt 2t på var av dom 2 första biterena, verkar det vettigt?
Får första biten til ca 2,8fub och en råvikt på 800kg pr m3, korrekt eller fel?
Just nu kommer vi avvakta det lite över sommaren och ser hur mycket lettare torken kan göra det hela, men tungt som helv........ blir det hur som helst.
Sen er problemet att någon större lastbil med kran kommer inte fram på grunn av låg järnvägsöverfart, så jag ska forsöka få bort detta, och bara skrota det nån stans.
Even en bra stärk Kesla kran er ens i närheten att lyfta på detta, förutom att gripen inte får tag, så stroppar måste i så fall användas, har even vurdert grävmaskinen och 2 traktorer med lastare, men just nu håper jag torken kan ordna det lite åt rett håll.
Var ett sågverk som gör spesial matrialer som var interessert, men dom drog sig från det hela när man inte kom til med lastbil med kran.
Som en kuriosa var det en Svensk som var arbetsledare för detta fällningteamet som huggar langs Norska järnvägen.

Lite gamla bilder och nya från idag, efter fellning.

1561668085_20151014_123134.jpg

1561668078_20151014_113418.jpg

1561668057_img_20190627_103026.jpg

1561668056_img_20190627_102952.jpg

1561668052_img_20190627_102948.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573280
uffejohan skrev:Imponerande vedproducent!! Skulle vara kul att få göra studiebesök när man är i krokarna....

Visst får du göra det. Du är välkommen! Kommer även framöver att producera en hel del ved men jag ska vara lite mer i skogen är det tänkt från senhösten i år. Så det blir runt 600 fub råvara framöver som ska göras ved av är tanken. Så säsongen med ved börjar nog en bit in i Februari nästa år med ny ved. Men då finns det en Alstor 840 och en P25:a att titta på också 🤗

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#573284
Vedproducent skrev:Sen tror jag väl att volymen minskar när den ligger till sig jämfört om man kör iväg det i skopa direkt men hur mycket vet jag inte. Den torkar ju och varmt är det. Det ryker av varm ånga när jag lastar och jag kände på spånet inne i högen och det var bra varmt. Så klart att volymen blir mindre av det.


Ja stemmer nog bra. (jag brukar jamna ut denna stora högen med grävmaskinen 1 gång pr år, och då ryker det rejält inne i högen, nästan så man tror det brinner) :o
Vi kaster bara alt löst upp en truckcontainer och tömmer denna då 2 gånger varje dag. (Denna ska ta 1000l enligt uppgift.)
Sen skulle jag uppskatta forhållandet mellan spon och flis til 60-40%, even om vi bara kör med 4 klyv kniven.
Dessutan kör vi en del ved ochså i 20-25cm ved, och då blir det ju ekstra mycket kapning, och aldri nåt lengre enn 30cm ved.

1561669283_p1020491.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#573285
stegmaster skrev:Sen kan jag bjuda på lite gratis gran om någon er sugen? :d
Måste hentas av köpare. :mrgreen:
Finns lite nackdeler, som storleken t.eks, 404cm omkrets i brösthöjd, och rotdiameter på ca 130cm ( och 130 år gammal)
Alt kapat i 2m lengder.
Räknat mig fram til en vikt på drygt 2t på var av dom 2 första biterena, verkar det vettigt?
Får första biten til ca 2,8fub och en råvikt på 800kg pr m3, korrekt eller fel?
Just nu kommer vi avvakta det lite över sommaren och ser hur mycket lettare torken kan göra det hela, men tungt som helv........ blir det hur som helst.
Sen er problemet att någon större lastbil med kran kommer inte fram på grunn av låg järnvägsöverfart, så jag ska forsöka få bort detta, och bara skrota det nån stans.
Even en bra stärk Kesla kran er ens i närheten att lyfta på detta, förutom att gripen inte får tag, så stroppar måste i så fall användas, har even vurdert grävmaskinen och 2 traktorer med lastare, men just nu håper jag torken kan ordna det lite åt rett håll.
Var ett sågverk som gör spesial matrialer som var interessert, men dom drog sig från det hela när man inte kom til med lastbil med kran.
Som en kuriosa var det en Svensk som var arbetsledare för detta fällningteamet som huggar langs Norska järnvägen.

Lite gamla bilder och nya från idag, efter fellning.

1561668085_20151014_123134.jpg

1561668078_20151014_113418.jpg

1561668057_img_20190627_103026.jpg

1561668056_img_20190627_102952.jpg

1561668052_img_20190627_102948.jpg

Finns grupper på Facebook med tex logosol. Verkar nästan som en sport ibland att såga grova stockar. Läste i dag en som ville såga en almstock som var 110 cm i roten och 160 cm i toppen med klyka. Dom kör med Big Mill och skruvar fast sågen där stocken ligger. Sen får dom bära plankor 🤗

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).