Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824979 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#569681 Ja just, så var det. Tack.
En rett hygglig mengd ved det i et varv, med möjlighet til 2 kunder. :-bd

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

skogshasse  
#569767
Vedproducent skrev:
halvproffs skrev:Grymt jobbat. Vad kör du med för säckar? Verkligen välfyllda.
Tycker mina är ganska klena.

Det är Espegards notsäck öppningsbara. Jo så där kan man inte fylla dom och sälja som 1,5 m3. Jag tömmer ju ur alla säckar i släpet vid leverans men det är 2 m3 i dom när veden torkat.

kan du förklara hur du menar när du skriver 2m3 när veden torkat ?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#569790
skogshasse skrev:
Vedproducent skrev:
halvproffs skrev:Grymt jobbat. Vad kör du med för säckar? Verkligen välfyllda.
Tycker mina är ganska klena.

Det är Espegards notsäck öppningsbara. Jo så där kan man inte fylla dom och sälja som 1,5 m3. Jag tömmer ju ur alla säckar i släpet vid leverans men det är 2 m3 i dom när veden torkat.

kan du förklara hur du menar när du skriver 2m3 när veden torkat ?

Ja veden krymper ju när den torkar och volymen blir ju då mindre. Ska du ha en viss volym torr ved i säcken så får du lägga på ungefär 10 procent som övervolym i säcken när du klyver.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#569801 Det är Espegards notsäck öppningsbara. Jo så där kan man inte fylla dom och sälja som 1,5 m3. Jag tömmer ju ur alla säckar i släpet vid leverans men det är 2 m3 i dom när veden torkat.
[/quote]
kan du förklara hur du menar när du skriver 2m3 när veden torkat ?[/quote]
Ja veden krymper ju när den torkar och volymen blir ju då mindre. Ska du ha en viss volym torr ved i säcken så får du lägga på ungefär 10 procent som övervolym i säcken när du klyver.[/quote]

När jag fyller mina notsäckar så brukar jag åtminstone en gång gå runt säcken och rycka i sidorna så att veden lägger till sig. Sedan fyller jag säckarna med råge så att toppen är 10-15 cm över säckkanten. Då tror jag att köparna får ca 1,5 m3 med torr ved.
Har du gjort någon beräkning av hur mycket du ska fylla och överfylla för att få ihop 1,5 m3 torrt?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#569804 Nej för jag vill inte ha 1,5 m3 i dom. Du får prova dig fram. Det är det enda.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#572252 Lastar sågspån. Blev lite krångel med lastaren så han krokade av släpet så fyller jag det sista själv. Han bor nära mig och det var inga problem att hämta det sen. Alla funktioner på lastaren går som vanligt utom när jag tiltar ur skopan. Då slutar den tilta när jag kört en stund. Fyllde bilen och lite på släpet men sen slutade den tilta ur. Så tog vi kaffe och så gick det att köra en liten stund igen. Hmm nästan som det var tätt på något sätt just i den slangen. Ser ut som det mekaniska rör sig som det ska.
Någon som har någon tanke om vad det kan vara?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#572284
Vedproducent skrev:Nej för jag vill inte ha 1,5 m3 i dom. Du får prova dig fram. Det är det enda.

Om släpets fack rymmer 5 kbm så innebär det att du strävar till ca 1,25 kbm torr ved per säck och fyller 4 st? Eller kompletterar du från innelagret med lös ved i lastaren för att få jämnt lass?
Jag fattade inte det där med 2 kbm/säck, det kan väl inte rymmas i en notsäck. Men kanske 1,7 med rejäl råge, vilket efter torkning blir ca 1,5 kbm brukar jag räkna med. Jag får dock alltid jämna ut lasset med lös ved i skopa på lastaren.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#572286
svenolof56 skrev:
Vedproducent skrev:Nej för jag vill inte ha 1,5 m3 i dom. Du får prova dig fram. Det är det enda.

Om släpets fack rymmer 5 kbm så innebär det att du strävar till ca 1,25 kbm torr ved per säck och fyller 4 st? Eller kompletterar du från innelagret med lös ved i lastaren för att få jämnt lass?
Jag fattade inte det där med 2 kbm/säck, det kan väl inte rymmas i en notsäck. Men kanske 1,7 med rejäl råge, vilket efter torkning blir ca 1,5 kbm brukar jag räkna med. Jag får dock alltid jämna ut lasset med lös ved i skopa på lastaren.

Jodå ryms gott och väl 2 m3 i dom. Bara att inte dra ihopa snöret riktigt i botten och skaka dom ordentligt med pallgafflarna. Får ibland ta av lite från lassets 10 m3 med 5 säckar. Lastar dock det mesta med skopa sen under hösten. Bara när det är riktigt torrt och fint jag tar säckar som står ute.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#572322 Er det hydraul. servo spak på den, typ som en grävmaskin?
Så verkar det ju som nåt som spökar/karvar när oljan börjar bli värm.
Kanske kolla under dammasken på spaken om sliden rör sig som den ska i första taget.
Men jag er ingen hydraulikekspert, så bara min först tanke, om det nu er hydraul, servo på den. :???:
Om det vore generelt fel på servotrycket, så hadde vel det vore fel på flera/alla funktioner?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#572324
stegmaster skrev:Er det hydraul. servo spak på den, typ som en grävmaskin?
Så verkar det ju som nåt som spökar/karvar när oljan börjar bli värm.
Kanske kolla under dammasken på spaken om sliden rör sig som den ska i första taget.
Men jag er ingen hydraulikekspert, så bara min först tanke, om det nu er hydraul, servo på den. :???:
Om det vore generelt fel på servotrycket, så hadde vel det vore fel på flera/alla funktioner?

Nej det sitter en spak för tilten med en damask nertill. Det påverkar ett stag mekaniskt på någon ventil. Chauffören med flisbilen tittade där under när jag drog i spaken. Han tyckte det rörde sig som det skulle.
Nej jag är för dålig på hydraulik så jag får nog fråga på verkstaden här intill. Men det är ju ingen el inblandat i alla fall så det borde ju gå att konstatera ganska snabbt var felet kan sitta. Fick i alla fall lastat det sista så det blev nästan fullt släp också.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#572326 Ok.
Bra att du fick lasta klart då. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572496
1561222823_juni2019pall2kbmsmasack12lager.jpg


1561222823_juni2019pall2kbmsmasack9lager.jpg


Så nu testade jag att packa 50st 40liters säckar på en pall i två varianter, den första
med fyra säckar i varje lager och den andra med sex säckar i varje lager.
Fördelen med den smala höga är ju att allt ryms inom pallens bredd och längd,
fördelen med den lägre bredare är att den är stadigare.
Jag har på båda pallarna bifogat en säck med näver som bonus.
Nån som har nåt tips eller fundering på hur man borde göra?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#572506
Slurfi skrev:
1561222823_juni2019pall2kbmsmasack12lager.jpg


1561222823_juni2019pall2kbmsmasack9lager.jpg


Så nu testade jag att packa 50st 40liters säckar på en pall i två varianter, den första
med fyra säckar i varje lager och den andra med sex säckar i varje lager.
Fördelen med den smala höga är ju att allt ryms inom pallens bredd och längd,
fördelen med den lägre bredare är att den är stadigare.
Jag har på båda pallarna bifogat en säck med näver som bonus.
Nån som har nåt tips eller fundering på hur man borde göra?

Kör med 6 lager så kan du köra två på höjden och stabilt blir det. En europall med 6*6 så får du 36 st på en pall och så staplar du dubbelt. Blir stabilast.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

svenolof56  
#572508 Nej, det där ser jättefint ut.
Själv levererar jag 20 säckar per pall enligt mottagarens önskemål: 3 lager med 6 säckar och 2 uppepå och inga spännband behövs. Får 2 pallar på vagnen bakom bilen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#572511 Finns ju inget borde! Det beror ju på hur du ska leverera. Det kan ju vara helt rätt för en att köra 20 säckar på en pall och något annat för en annan. Jag lastar allt på släpet och bilen utan pallar cirka 200 st och levererar så till ett antal kunder samtidigt. Eller med Lastbil och släp och då vill jag ha i alla fall 46 pallar med 36 st på. Då måste det dubbellställas för att få plats. Det blir för vingligt annars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).