Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824970 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#563257 Nä, den kan inte stå öppen til leverans, då det inte drar til sig ordentlig före början av augusti, så mycket litar jag inte på väderet.
Så normalt brukar alt vara täckat före mittsommar, men just i år blir det spesielt, då vi jobbar med att få upp en lagerbyggnad, så om vi lyckas få denna opp tidlig(typ tidlig juni), så skipper vi kanskje några hundra säckar om väderet ser bra ut och veden er torr och kör dessa säckar direkt inn i nya hallen.
Det har ju varit jätteväder (sol och blåsigt) ca 1mnd nu, så mycket av veden er säkert nästan torr redan nu.
Men det korta svaret på din fråga er att vi kommer täcka all veden som blir ståande ute efter mittsommar.
Vi brukar få med 2 ungar från min jobbarkompis familj, så vi er 4 stk, så tar det inte så lång tid, men några timar blir det ju. :smile:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563513 Kvällspasset. :smile:
1556127888_20190424_194310.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Wrangler  
#563555 När jag gjorde ved till mig själv senast för två år sen så hade jag maskinen stående utanför boden o bara matade på med tre-fyra meters tog ju knappt två dagar o göra klar två års förbrukningen, nu i år så tog allt lite längre då det fick bli en transport sträcka från far o hem till mig själv då pinneveden var så kort o smått så d var smidigare o göra d på plats där d låg, en annan lösning skulle ju göras med så man lätt kunde trycka in veden in i boden vilket fick bli förlängning av ett par balkar på pallgafflarna som fungerade perfekt TILLS det tredje lasset skulle in o man tryckte på för hårt o lyckades flytta mellanväggen mellan carporten o vedboden 🙈, men men allt gick ju lösa o förbättra både med väg o skjutbalken, synd bara att allt tog fyra dagar 😅

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#563556
Vedmaskin skrev:Kvällspasset. :smile:
1556127888_20190424_194310.jpg

Är det en 38 du kapar med ??

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563557
80-90 skrev:
Vedmaskin skrev:Kvällspasset. :smile:
1556127888_20190424_194310.jpg

Är det en 38 du kapar med ??


Jajjamen. 38 pro.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#563560
Vedmaskin skrev:
80-90 skrev:
Vedmaskin skrev:Kvällspasset. :smile:
1556127888_20190424_194310.jpg

Är det en 38 du kapar med ??


Jajjamen. 38 pro.

Fungerar den bra ??

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563567
80-90 skrev:
Vedmaskin skrev:
80-90 skrev:Jajjamen. 38 pro.

Fungerar den bra ??


Ja det gör den. Ett stort lyft från den gamla 37:an. Där man fick dra sågen för hand o justera klyven manuellt. Nu gör man det snabbt efter att biten smalnar av. Ibörjan innan man blev van vid det så kunde röra sig lite galet.

Att man kan vrida transportbandet är guld värt.

Bara man lyfter på huven. Så stannar klyven och sedan när man fäller ner huven den så går klyven tillbaka. Detta gör att man hinnet stoppa snabbt om biten ställer sig snett. Den gamla fick man dra i en spak för å stoppa den. Å det hann man inte alltid innan det var för sent.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

odysses79  
#563576 Mina gamla kämpar! Handkluvet!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ingoberra  
#563664 Har inte fått till den bästa logistiken i år. Men får sortera bort allt smått som blir när man klipper veden istället.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#563801 Börjar se slutet på säsongen. 500 m3 kvar cirka.
1610 m3 färdig ved varav 54 m3 är levererat. Fått problem med vänster hand dessvärre. Har ställt egendiagnos på karpraltunnelsyndrom. Vågar inte gå till läkare innan veden är klar. Handen domnar och 3 fingrar sover. Ingen direkt smärta men det var det några nätter i början riktigt ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#563809 Imponerande !!! Väldigt häftigt 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#563834
Vedproducent skrev:Börjar se slutet på säsongen. 500 m3 kvar cirka.
1610 m3 färdig ved varav 54 m3 är levererat. Fått problem med vänster hand dessvärre. Har ställt egendiagnos på karpraltunnelsyndrom. Vågar inte gå till läkare innan veden är klar. Handen domnar och 3 fingrar sover. Ingen direkt smärta men det var det några nätter i början riktigt ordentligt.

Bra jobbat med veden :-bd , men skit med handen :((
Hoppas du har fel, men den som har handen känner ju bäst vart det sitter.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stone66  
#563849
Vedproducent skrev:Börjar se slutet på säsongen. 500 m3 kvar cirka.
1610 m3 färdig ved varav 54 m3 är levererat. Fått problem med vänster hand dessvärre. Har ställt egendiagnos på karpraltunnelsyndrom. Vågar inte gå till läkare innan veden är klar. Handen domnar och 3 fingrar sover. Ingen direkt smärta men det var det några nätter i början riktigt ordentligt.

Det är bara att operera har gjort det på båda händer o det blev jättebra👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vardon  
#563874 Inte så stor produktion, en skottkärra och en traktorskopa att klyva till vedspisar, kakelugnar och öpnnaspisar...

Först elda upp gammal ved....

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#563877 Vedleverans på Lördag också. Ser ut att vara riktigt fin ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).