Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818308 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#562088 :mrgreen: :mrgreen:
Inte fel med lite smålänning i en ibland.

Perfekt Jens. :-bd

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#562121 Gratis ved, värmar best Jens. :wink: :-bd
Rundt mig ligger det jädrans mycket fin björkved som linjeröjarna har lagt efter sig, efter dom röjt under/bredvid högström linjan.
Dom er ferdig kvistat och mycket er rett nära väg, men ingen markägare bryr sig, så det kommer ligga til det rottnar bort. :-o

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#562123
stegmaster skrev:Gratis ved, värmar best Jens. :wink: :-bd
Rundt mig ligger det jädrans mycket fin björkved som linjeröjarna har lagt efter sig, efter dom röjt under/bredvid högström linjan.
Dom er ferdig kvistat och mycket er rett nära väg, men ingen markägare bryr sig, så det kommer ligga til det rottnar bort. :-o



Jag tog kontakt med mina grannar när elbolagen röjde sist, ingen ville ha veden så jag fick den och det gav en rejäl slant vid ved försäljningen.... :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#562126 Billigt är bra - men gratis är bäst, många gånger räcker det med att ställa en fråga.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#562155
stegmaster skrev:Gratis ved, värmar best Jens. :wink: :-bd
Rundt mig ligger det jädrans mycket fin björkved som linjeröjarna har lagt efter sig, efter dom röjt under/bredvid högström linjan.
Dom er ferdig kvistat och mycket er rett nära väg, men ingen markägare bryr sig, så det kommer ligga til det rottnar bort. :-o

Finns det ingen möjlighet att du kunde få den om du tar rätt på det ??

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#562201
80-90 skrev:
stegmaster skrev:Gratis ved, värmar best Jens. :wink: :-bd
Rundt mig ligger det jädrans mycket fin björkved som linjeröjarna har lagt efter sig, efter dom röjt under/bredvid högström linjan.
Dom er ferdig kvistat och mycket er rett nära väg, men ingen markägare bryr sig, så det kommer ligga til det rottnar bort. :-o

Finns det ingen möjlighet att du kunde få den om du tar rätt på det ??

Jo det kunne jag säkert (åtminstone en del), men jag orkar inte springa rundt til hög markägare som en tiggare, dom flesta äger bara ca 50-100m varje, och flera bor inte ens här fast, så det får bara ligga.
Dessutan har dom just röjt, och vi har egentlig kört slut med veden för denna sesong, och nästa sesong er denna björken nästan bara skrot och går inte sälja.
Man kan tycka att det er lite konstig at skogsbolaget/El.bolaget som röjar inte har nån ordning så virket blir taget hånd om, men så er altså inte fallet.
Dom kvistar och kapar i lagom längd, men det ser ju inte precis snyggt ut när alt ligger kvar, spridd utöver.
Jag kunne ju tatt med virket och i samma veva samlat riset/kvistar i höger, så det kunne ju vore en vinn/vinn situasjon för alla.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ent  
#562314 Här fäller de bara träden och låter dem ligga. Mycket bättre anser jag. Om de fäller på hösten kan man låta det ligga ett bra tag under påföljande sommar. Då har löven dragit ut mycket av fukten.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#562448
1555534948_linjerodding_17_04_19_(2).jpg

Såhär lämnar dom det här, mitt i mellan hus och vägar.
1555534948_linjerodding_17_04_19_(1).jpg

Dom som bor där, väntar att kommunen ska städa upp, men det gör dom inte, och inte elbolaget.
Men om alla går samman och kastar i hög, så kommer kommunen och körer bort med bil med grip, men det orkar ingen. Fanns lite ved här ochså, men det har någon husägare tagit till sig själv.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ferguson system  
#562552 Har kappet og kløyvd grovt vindfall i det siste. Bruker kubota b7100 med hakki pilke eagle.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Amatörhuggare 62  
#562901 Inne på upploppet, men blir nog kväll. Innan man slutat för året.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#562907 Kapade ca 20 kbm och när jag skulle kapa sista stocken i den vältan då följde en järnbit med. Kapade i den med klingan, då fick det bli påsk......
😡 ibland blir jag trött på mig själv.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#562908 Grov järnbit?
Vad har du för klinga? En vanlig brukar gå att fila till smått dugligt skick med en bra flatfil och tålamod.

Farsan köpte hårdmetallsklinga senast till vedkapen och nästan omedelbart föll en kkabb dumt och gjorde att nästa sekvens klyven gick framåt böjdes ett flatjärn upp och rakt i klingan..
Visslade dock bara till en gång så var järnet pp kanske 35*4mm avkapat utan synbar åverkan på klingan :grin:

Nu är den slipad en gång sen dess och sliparen märkte inget av nån järnkontakt.
Man ska ha röta ibland. Annanstans än i virket.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#562909 Ja,,,,, jag glömde visst bort att massvedsaxen låg på bordet...... :oops: :oops:

Jag har en vanlig klinga, jag ska ha ett par till stående, men har för mig att det var lika där.....

Jag ska ta dem till en god vän som har en slipjigg.
....... Visst kan ja ta en fil...... Men tycker inte jag har tiden riktigt..... Jag får köra med motorsåg så länge och klyva med klyven...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#563178 Et kort klipp av vår vedplats, ca en vecka före påsk, som jag gjordet med drönaren.
Skönt när det snart bara er "naturen" som ska jobba et tag nu. (med torken) :wink:


Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#563187
stegmaster skrev:Et kort klipp av vår vedplats, ca en vecka före påsk, som jag gjordet med drönaren.
Skönt när det snart bara er "naturen" som ska jobba et tag nu. (med torken) :wink:


Imponerande 👍 täcker du veden ?? Eller står den öppen tills leverans ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).