Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824598 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560950 Igång i Kärrabol också

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

johan eriksson  
#560955 Och snart dags att börja här med. Hängde på den nyinköpta kapen på traktorn idag. Fick bli en ny klinga på den, den som satt på var hopplöst utom räddning. Har en fundering att någon gång i framtiden bygga på en klyv med, vore smidigt att ha en liten vedmaskinsliknande kap.

1554664832_0a73bee6-9e9f-4219-b551-71f87b9fc6e3.jpeg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#560960
johan eriksson skrev:Och snart dags att börja här med. Hängde på den nyinköpta kapen på traktorn idag. Fick bli en ny klinga på den, den som satt på var hopplöst utom räddning. Har en fundering att någon gång i framtiden bygga på en klyv med, vore smidigt att ha en liten vedmaskinsliknande kap.

1554664832_0a73bee6-9e9f-4219-b551-71f87b9fc6e3.jpeg



Just det ja skulle ju ta bilder fixar det imorgon, så du ser konstruktionen.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#561111 Fin morgon! Nu går det in i sista tredjedelen. Varit lite arbete i skogen med vindfällen ett par veckor. Men tack vare en tidig start så ligger jag i fas.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#561116 Vissa har tur, jag har bara hunnit med ca 15 kbm ännu. Av ca 150 kbm....

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#561117
Vedproducent skrev:Fin morgon! Nu går det in i sista tredjedelen. Varit lite arbete i skogen med vindfällen ett par veckor. Men tack vare en tidig start så ligger jag i fas.


Det ser trevligt ut med snön borta och lite grönt på backen. Själv har jag stoppat vedtillverkningen för ett par veckor till det börjar torka upp. Jag har ställt upp vedmaskinen i en del av hästarnas sommarhage och det blir bara gegga när jag är där och kör. Det är även för mycket snö i skogen för att det ska vara roligt att vara ute med skördaren. Hoppas på att snön ska ha satt ihop till påsk så att jag kan gallra någon ha till.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#561120 Hur många m3t kör du igenom en normal säsong @Vedproducent

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#561123
vinterrojarn skrev:Vissa har tur, jag har bara hunnit med ca 15 kbm ännu. Av ca 150 kbm....

:-bd


Jag tror att det är mer skicklighet än tur :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#561124 Ja, det är väl så, tänkte mest på vädret... #:-s

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#561134
Erre skrev:Hur många m3t kör du igenom en normal säsong Vedproducent

Sista åren har jag kört runt 1000 fub. Har inte mer tid nu för tiden. Det var det dubbla när det var som mest. Kör nu min 10:e säsong och nästa säsong blir det en halvering till runt 500 fub. Jag saknar och vill ägna mer tid i skogen och det blir lite nya investeringar senare under året till detta. Kört så mycket med mina maskiner och det mesta är avskrivet också och jag investerar nu hellre nya pengar i lite maskiner som jag ska ha i skogen. Så går nog dom andra maskinerna ett tag till. Men det håller jag lite på :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stone66  
#561241 Har snart kört färdigt mitt eget ca 20 kubik kvar sen ska jag runt o klyva vid alla andra plus alla leveranser😀👍

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#561253 Tog några bilder innan snön kom....

Bättre sent än aldrig :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Avslutat-02  
#561254 Gör en ordentlig klyvyxa till din isåfall, jag ska svetsa på två vingar till, då klyver den samma grovlek över hela och jag slipper ta om.... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

johan eriksson  
#561293 Kanon, tack för bilderna :-bd
Nu har jag lite att klura på.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#561361 Pallrade mig ut nu på em då det slutat snöa. Blev 5st 1m3 pallar men huvva vilka kalla vindar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).