Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825010 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#543734 Bara ca 10% hämtar, 90% kör vi ut.
Traktor innom bygden, bil och släp lengre bort.
Sen det er så mycket som vi måste levera hem til kund, er vi mer nogran med att få ut en vettig betaling för detta, men det er svårt att få ut rett pengar på detta moment, för då blir veden jädrans dyr.
Fram tills nu senast har det vore relativt lugnt med transport då min jobbarkompis har tatt med veden i samma veva som han kört til sitt ordinarie jobb, men numera er fabriken konkurs så han er utan jobb, så vi får nog göra andra varderingar på detta nu til denna sesongen om han inte fått ny jobb i samma området innan hösten.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#543742 Samma här !! Tycker det är väldigt svårt å ta rätt betalt för leveransen .

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#543815 Ja paller kan være en utfordring,og iallefall med dine mengder med ved,paller er jo ikke noe en er veldig intresert å betale mye for heller,du bruker jo euro så de er det jo lettere å få tak på enn hydro,eneste tipset jeg har er en jeg kjøpte et sving gear til brøyten av i egersund,han drev med palle handel.han har en en eiendom i kvås,å heter oddbjørn håland hvis jeg husker riktig,om han omsetter paller enda er uvist.må bare si det er imponerende mengder ved du produserer :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#544049 Takk for det @Førland. :-bd
Men det börja ordna sig för en stund nu, då en kompis drog hem et bilsläp med 25 Europaller från en trädlasthandlare idag, och det finns minst 25 til som vi ska dra hem på mandag, så då har vi paller til några nyck til. :grin:
Men vi behöver minst 150 paller til, utom dessa. :-ss

Hadde några riktig grova björk i dag, flere helt upp mot maks diameter på 44cm.
Denna ena stocken på bilden nedan var ca 5m lång, och blev nästan en full 1m3 säck. :surp:
Annars er vi snart klar med köpveden, och det verkar bli 215 1m3 säckar (har precis 200 idag), av dom 112 fm3 vi köpte, så verkar vettigt med tanke på rett volum.

1547344528_img_20190112_095021.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#544058 Fantstiskt jobb med veden ni gör! Att ta rätt betalt för hemleverans kan vara svårt.
Tompallar brukar det vara lätt att få gratis här av företag. Jobbade på Sandvik i 7år och vilka enorma berg med pallar och annat virke som bara krossades till Gävles värmeverk.
Många här som installerat jord,berg och luftvärme trots att dom själva äger skog så som jag ser det krymper vedmarknaden. Hur är i Norge?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544060 EUR pall kan nog va svårare att få tag på om man vill ha dom billigt, den större "sjöpallen" är nog lättare, som skrevs innan, många industrier som bara skickar iväg dom till flisning / krossning, finns inget fungerande retursystem för dessa.
Många gånger är det en kostnad för företagen att bli av med dessa, så det finns goda möjligheter att få dom gratis.
Det jobbiga är att det finns många olika storlekar och sorter av dessa, en del är bra byggda medans andra är rena skiten...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#544083
halvproffs skrev:Många här som installerat jord,berg och luftvärme trots att dom själva äger skog så som jag ser det krymper vedmarknaden. Hur är i Norge?

Vedproduktionen i hela landet er på uppatgåandet, och hos oss har det varit rejält stor efterfråga efter ved, men tyvärr har vi inget att sälja, tror vi kunne solgt minst 100m3 mer i år om vi hadde mer.
Det ringer folk nästan varje dag och frågar efter ved, vi hintar om andra säljare, men alla verkar vara utsolgt.
Vi har ju varit vana med billig ström här i Norge, men numera har priset dubblat sig, så folk verkar kolla på alternativ til ström.
Men nu hoppas vi öka vedproduktionen med 200-300m3 mer enn vi haft tidligare, och lagra veden i hall som vi tänkt få upp under våren/sommaren.
Men då kommer vi ochså vara på maksvolum att va vi klarer hantera, både med hensyn til tid och plats.
Vi ska hinna hugga 2/3 av virket själv ochså, och köpt 1/3, så vi lander på ca 600-700m3 totalt ferdig ved.


När det gjelder paller, så er det bara gratispaller som duger, vi kan inte börja betala för paller ochså, utgifterna er stora som dom er, så vi sparar va vi kan för att maxa nettoet, på det trots alt lilla volumet ved vi har.
Men nu verkar det lösa sig med paller, då vi fått nån typ avtal med två trädlasthandlare dom senaste dagerna.
Det var dessutan riktig fina paller, nästan helt nya Europaller.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#544137 Ser själv att jag med lättehet hade kunnat sålt 100 m3 till i vinter ! Men tror jag inte ska öka volymen nått mer än det jag säljer nu !! Känns inte som tiden finns

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#544169 Skönt att det är åt det hållet ist. för att kunderna saknas :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#544170
Zixten skrev:EUR pall kan nog va svårare att få tag på om man vill ha dom billigt, den större "sjöpallen" är nog lättare, som skrevs innan, många industrier som bara skickar iväg dom till flisning / krossning, finns inget fungerande retursystem för dessa.
Många gånger är det en kostnad för företagen att bli av med dessa, så det finns goda möjligheter att få dom gratis.
Det jobbiga är att det finns många olika storlekar och sorter av dessa, en del är bra byggda medans andra är rena skiten...


Kompisen o jag samlade ihop många pallar på åttiotalet när vi byggde. Tror att vi skulle få en 50-lapp st. Transporterade dessa till Gävle. Tror att närapå hälften blev utdömda trots att vi kasserade dåliga.
Efter det gjorde vi det aldrig mer. Företagen slänger i träcontainern och vill man ha så är det bara att fråga så får man dom gratis hos dom flesta.
Det enorma berget med pall som krossas på Sandvik är mycket eur-pallar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#545132
stegmaster skrev:Bara ca 10% hämtar, 90% kör vi ut.
Traktor innom bygden, bil och släp lengre bort.
Sen det er så mycket som vi måste levera hem til kund, er vi mer nogran med att få ut en vettig betaling för detta, men det er svårt att få ut rett pengar på detta moment, för då blir veden jädrans dyr.
Fram tills nu senast har det vore relativt lugnt med transport då min jobbarkompis har tatt med veden i samma veva som han kört til sitt ordinarie jobb, men numera er fabriken konkurs så han er utan jobb, så vi får nog göra andra varderingar på detta nu til denna sesongen om han inte fått ny jobb i samma området innan hösten.

Vi får lära oss av elbolagen.
Så här var fördelningen på senaste 2 månadernas förbrukning (1813 kWh)
El 86 öre kWh
Eltransport och möjlighet att använda el 93 öre kWh
Energiskatt 41 öre kWh
Blir totalt 2 kr och 20 öre kWh

Veden kostar
290 kg björkved*4,3 kWh = 1247 kWh och verkningsgrad på 80 % avrundat till 1000 kWh
Vedpris/kWh 62 öre.
Transport ut till kund/möjlighet att köpa ved 14 öre kWh (vid köp av 10 m3) För 5 m3 blir det 17 öre kwh.
Totalt 76-79 öre kWh blir det då för 5-10 m3 jämfört med 220 öre kWh vilket blir cirka en tredjedel av elpriset.

Att notera är att eltransporten/möjligheten att använda el är mer än 6 gånger så dyr som vedtransporten/möjligheten att köpa ved är.

Så inte behöver vi skämmas för att ta mer betalt för transporten inte :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stone66  
#545180 Brukar bjuda på transporten när det är i närheten men då måste det va runt 10 m3. Sen när det är lite längre typ 4-5 mil tur o retur tar jag en 500 kr per lass ca 10 m3. Det kostar ju en del me diesel o däckslitage vet inte om det
är billigt eller dyrt. Men ingen har klagat. Dom får gärna hämta själva men det brukar bara bli en gång😩

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#545233
Vedproducent skrev:Så inte behöver vi skämmas för att ta mer betalt för transporten inte :-bd

Helt rett, strömpriset har ju dratt iväg rejält, så det finns betydlig bättre förutsetninger för att ta ut en vettig peng på detta med transport. :-bd

Annars er ju diesel och slitasje en sak, men själv tycker jag det er tidsåtgangen som er största boven i dramaet :???: .

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#550691 Min kompis lyckas lägga omkull en säck i dag, men det får gå, 1 säck av ca 400stk kan jag vel leva med. :wink:
Klarte lasta om ca 2/3 i ny pall med griplastaren, resten fick handlastas.
Har tinat rejält nu sista dagerna, så er bara halften med snö kvar nu, ca 23cm, så det gick att köra ett pass med vedmaskinen idag.
Riktig skitväder i dag med +5 grader och regn.

1549747738_img_20190209_132204.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#552059 Då börjar det så smått om igen. :d
Dom första 3 kubiken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).