Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825769 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#534666 Blev en del korta bitar, men det kanske var ändbitar? Maskinen i sig, verkade hyfsad iaf.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#534667
Hema skrev:Blev en del korta bitar, men det kanske var ändbitar? Maskinen i sig, verkade hyfsad iaf.

Det kan nog varit någon ände men tror inte längden är helt exakt. Tyckte allt att det var några bitar som fattades några cm på. Men fint snitt och verkar dela bitarna bra.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#534671
Førland skrev:det var ei effektiv kvern :-bd hvor kjøpte du den?

Kjøpte den fra wee.no til 11.200kr +mva och frakt. (ordinær pris 13.000kr og i fjor 16.000kr)




Jo bilke och denna från rebak tar upp til 20cm, men dom jobbar ju efter en annan prinsipp.
11cm som er maks för denna tr110 er precis lagom, då alt grövre enn detta körs igjenom den vanliga vedmaskinen, som ved man kan sälja.
Det er bara så tröttande att gjöra ved av dessa småpinnar( som oftast er trädets topp, eller nåt annat klent som står ivägen för riktiga träd) i en vanlig vedmaskin.
Det som var en bonus var att den hadde inga problem med krok, kjörde flere med rejäl krok, och dom for igjenom dom med utan problem, och inte en enda gång missade den tag i stocken, det var rett imponerande tycker jag, då den inte har nån spesiell innmatning annat enn klippkniverna som drar inn.
4m stockar gick hur fint som helst.
Det som oroar mig er hur hållbara denna mannicken er, skulle tro det tar rejält imot och klippa veden på detta viset. :???:
Sen ska det bli interresant och se hur mange m3 den klarer före man får slipa kniverna,
Man ska nog inte ha för stora forhoppningar til en maskin til drygt 11tkr, men om den bara funkar, så var den oerhört effektiv.
Ska bli roligt och testa med en skopa att köra veden i, och inte bara baljan vi hadde idag, så vi slipper handlasta över i säck.
Baljan er ganska stor, men den var full och lite til på bara 30sek. :surp:

Jo lengden beror på diameter på stocken, er det upp mot maks 10-11cm, blir biterna ochså ca 10-12cm, lite klenare 15cm og dom klenaste maks 20cm.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

plutten  
#534699 Misstänker att det kan torka sämre när det ser ut att bli ganska täta säckar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#534702 Nä, det tror jag knappast blir nåt problem, då biterna er så korte.
Var dessutan mange av dom grövre som klyvde sig, kanske så mange som halften av dessa.
Men hur som helst, er bara ved vi ska ha själv, så skulle veden mot formoden inte vara helt törr, så får dom stå et år til.
Själv tror jag faktisk detta torkar snabbare enn en vanlig vedsäck, men tiden får visa.
Detta året blev det faktisk så mycket som ca 25m3 av dessa småpinnar vi drar hem (som vi kapade med motorsåg och virket i gripen), så det er ju halften av veden vi behöver til oss själva.
Mange hadde kanske bara skippat detta virket, och latt det ligga kvar i skogen, men min jobbarkompis gillar att det ser fint ut efter vi er ferdiga, så det blir bara klena grenar kvar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#534712
plutten skrev:Misstänker att det kan torka sämre när det ser ut att bli ganska täta säckar.

Jag har i några år kapat klenved i 10-15 cm längder och packat direkt i småsäck som jag har stapplat på småpall, fem i högden och tio totalt på pallen, och lite täcke på toppen. Aldrig varit problem med turk även om det är ganska tät i säckarna. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#534775 Har den uppfattningen att ved oklyvd med barken på torkar bra 10 till 15 cm in från varje ända.
M.a.o. bitar under 25 cm behöver man egentligen aldrig klyva, de torkar bra ändå.
Är de dessutom lite skadade i barken (skördaravverkade) - ännu bättre

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

molnia  
#535190 Ved som höggs förra vintern men kapades o klövs först förra helgen, skulle ni lägga den inne i vedskjul nu i nov? Är rädd för det möglar ... funderar på att stapla upp det ute istället. ..

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Göt  
#535201 bästa torkmånaderna är januari februari har jag märkt tycker gott att du kan ha in den i vedboden, den möglar nog inte om du har minusgrader ute...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#535212 Håller med "Göt" i det med en reservation. Är det mycket manuelavverkat björk
så skulle jag stappla den utomhus. Björkbark är så tät att veden surnar under
bark genom sommaren. Om den är maskinavverkad, är det bättre eftersom
maskinen gör sår i barken så vattnet släpper ut.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#535222
1543010562_hyresgaest_i_vedburet_23_11_18_(1).jpg

Fick mig några timmar på vedbacken, och upptäckte att vedtornet jag jobbar med
att fylla upp med björk för nästa år har fått hyresgäst. Undrar hur länge hon blir :lol:
1543010541_hyresgaest_i_vedburet_23_11_18_(8).jpg

Märkligt vad minusgrader och hög luftfuktighet kan snygga till saker. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

tallen100  
#535231 Ice-net :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#536066 Några bilder från dagens övelse.

1543414782_img_20181128_092346.jpg

1543414781_img_20181128_120304.jpg

1543414783_img_20181128_122151.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#536071 Det var ikke dumt med brodder,har selv pigget mine stihl sko,men de forsvinner etterhvert,er best første sesongen.men hører de er der når jeg feks har glømt kaffien og går over laminat gulvet :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#536077
Førland skrev:Det var ikke dumt med brodder,har selv pigget mine stihl sko,men de forsvinner etterhvert,er best første sesongen.men hører de er der når jeg feks har glømt kaffien og går over laminat gulvet :lol: :lol:

Du går garantert ikke på noe gulv med disse, ikke engang i traktorhytten. :wink:
Men de var veldig effektive, ingen av oss på baken i dag. :grin:

Bild


Bild

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).