Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818292 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#523856
Hema skrev:Vad är det som gör att den inte uppskattas som ved?

Vedeldare är hemskt konservativa här.
Folk ska ha bok eller björk och kanske ek om man kan garantera
att den har legat till turk sedan bästefar blev född :lol:

Thuja är häck och trädgårdsträd, så det kan då inte vara ved :surp:
Jag reknar den som lite bättre än gran i kaminen.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#523860
JensSkoog skrev:
Blivande snickare skrev:Kvist i thuja är ingen fara, karakteristiskt bara. Spik däremot, not so much :lol:
35 cm... faaaaaan Jens.. :(( :d
Nåja, man kan inte rädda allt virke i den här världen :grin:

Tänker ju inte på thuja som gagnvirke als, här. Tas ju bort mycket varje år, och
mestadelen går på sopen, eftersom inte många uppskattar den som ved,
Ska vara lite mer selektiv framöver och se om jag kan hitta några bra stammar för sågning.
Finns oerhörd mycket av trädslaget här, eftersom folk började plantera den på sjuttiotalet. :wink:

Sågad till bastupanel är den jättefin! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#523893
adahlm skrev:
. Trots prishöjning för att lugna ner beställningstakten så märks det inte.


Har lika här, trots ordentlig prishöjning har jag beställningsstopp nu som bäst och måste hinna köra ut en massa innan jag kan ta emot nya beställningar..
Med kraftigt stigande råvarupriser kanske man skulle spara hela torr-lagret och vänta på ännu bättre försäljningspriser?

Det är allt skönt när det är helt tomt och man kan börja på nytt igen. Platsen behövs ju. Tror det är många som får svårt senare i höst/vinter att hitta ved som går att elda med.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#523903
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Vad är det som gör att den inte uppskattas som ved?

Vedeldare är hemskt konservativa här.
Folk ska ha bok eller björk och kanske ek om man kan garantera
att den har legat till turk sedan bästefar blev född :lol:

Thuja är häck och trädgårdsträd, så det kan då inte vara ved :surp:
Jag reknar den som lite bättre än gran i kaminen.

Tackar för ett formidabelt svar.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#523943 Har börjat flytta in veden från min torkplats till vedboden och det händer att en del klampar har fått besök av barkborre, men i år det på en hel ny nivå, har ni märkt samma skillnad?
1536177164_dsc_1358.jpg
Senast redigerad av Hema tor 06 sep 2018, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#523946 Ja, absolut!
Extra illa i år. All granved skulle tromlas
innan man bar den in. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#523952
JensSkoog skrev:Ja, absolut!
Extra illa i år. All granved skulle tromlas
innan man bar den in. :wink:

Om det fortsätter på detta vis blir man sugen på att barka av stockarna.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

TheJo  
#524078
1536270443_ved.jpg


Vedtillverkning och trasig slang.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524827 I dag tog jag beställningsstopp. 6 veckors intensiva leveranser återstår med beställd ved. Så underskatta inte vad kunden vill betala är mitt tips som säljer för billigt. Jag har ju sålt för billigt jag med men jag tar i alla fall 750 kr m3 för björk 30 cm om man beställer 5 m3 hemlevererad. Så det blir en tidigarelagd produktionsstart inför nästa säsong. Det blir många som inte kommer hitta torr ved att elda med i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524838 Så klart hjälper elpriset till att höja vedpriset. I fredags fick jag elräkningen för mina 2 sista månaders förbrukning. 2141 kr totalt och 548 kwh. Blir ett elpris på 3 kr och 91 öre. Veden jag levererar kostar tex hemlevererad 5 m3 (1425 kg) 3750 kr och innehåller då 6127 kwh Blir ett pris på 61 öre kwh. Men lite eldas det ju för kråkorna så räknar man i stället på 80 % verkningsgrad på kaminen så blir det 4902 kwh för 3750 kr eller då 76,5 öre kwh inkl allt jämfört med min el inkl allt 3 kr och 91 öre så förstår man hur billig veden ändå är.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#524840
Vedproducent skrev:I dag tog jag beställningsstopp. 6 veckors intensiva leveranser återstår med beställd ved. Så underskatta inte vad kunden vill betala är mitt tips som säljer för billigt. Jag har ju sålt för billigt jag med men jag tar i alla fall 750 kr m3 för björk 30 cm om man beställer 5 m3 hemlevererad. Så det blir en tidigarelagd produktionsstart inför nästa säsong. Det blir många som inte kommer hitta torr ved att elda med i vinter.

Gott å höra !!! Samma här strax tomt för ved ! Tror jag skulle ha kunnat dubbla mängden i år :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#524841
Vedproducent skrev:Så klart hjälper elpriset till att höja vedpriset. I fredags fick jag elräkningen för mina 2 sista månaders förbrukning. 2141 kr totalt och 548 kwh. Blir ett elpris på 3 kr och 91 öre. Veden jag levererar kostar tex hemlevererad 5 m3 (1425 kg) 3750 kr och innehåller då 6127 kwh Blir ett pris på 61 öre kwh. Men lite eldas det ju för kråkorna så räknar man i stället på 80 % verkningsgrad på kaminen så blir det 4902 kwh för 3750 kr eller då 76,5 öre kwh inkl allt jämfört med min el inkl allt 3 kr och 91 öre så förstår man hur billig veden ändå är.

Här i 08-land ligger totalpriset på runt~ 1kr/kWh för privatperson

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524844
Tokslut skrev:
Vedproducent skrev:Så klart hjälper elpriset till att höja vedpriset. I fredags fick jag elräkningen för mina 2 sista månaders förbrukning. 2141 kr totalt och 548 kwh. Blir ett elpris på 3 kr och 91 öre. Veden jag levererar kostar tex hemlevererad 5 m3 (1425 kg) 3750 kr och innehåller då 6127 kwh Blir ett pris på 61 öre kwh. Men lite eldas det ju för kråkorna så räknar man i stället på 80 % verkningsgrad på kaminen så blir det 4902 kwh för 3750 kr eller då 76,5 öre kwh inkl allt jämfört med min el inkl allt 3 kr och 91 öre så förstår man hur billig veden ändå är.

Här i 08-land ligger totalpriset på runt~ 1kr/kWh för privatperson

Lägg upp den fakturan tack så ska jag lägga upp min. Inget annat än lögn.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#524847 Här har du sålänge tills jag hittar en faktura

https://www.telge.se/el/elnatspriser-2018/

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#524849 Feb 2018

1537032035_elfeb.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).