Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825592 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#516876 Nöjd vedkund som staplat upp gårdagens leverans. Med sån ved att leverera så ringer dom inte runt mera.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#516877 Passar bra i finvädret att köra hem ved och stappla under tak.
1530736028_vedjobb_x_04_07_18_(1).jpg

Yngstadottern jobbar på :-bd
1530736028_vedjobb_x_04_07_18_(6).jpg

Men när vagnen var tre kvart full, undrade hon varför det var så många
getingar som verkade vara lite aggressiva :?:
Vi fick ge oss eftersom boet mitt inne i vedhögen var fullt av getingar.
Får jobba lite som mördare i morron :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#517081 Då var mammas vedbod full från gavel till gavel. :ymparty:

1530902989_20180706_151134.jpg


Det har flutit på riktigt bra i år men när jag bara hade detta kvar...

1530902989_20180706_135628.jpg


så hände detta. 😡

1530902983_20180706_133539.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#517082 Surt med kedjehoppet.
Men bara bra i övrigt! :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#517106 Jag räknar med att köra igång Hakki-Pilken nu i veckan, det jag högg i våras med Niaben som ska igenom. Ca 5-6 lass med skogsvagnen. Det mesta är i bra storlek för vedmaskin :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#517145 En "enkel" fråga till Vedproducent.
Vad väger riktigt torr 30 cm kluven välstaplad björkved.
På en höft gissar jag 400 kg/m3 - fel ute eller?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#517150
jannee skrev:En "enkel" fråga till Vedproducent.
Vad väger riktigt torr 30 cm kluven välstaplad björkved.
På en höft gissar jag 400 kg/m3 - fel ute eller?

Jag räknar 285 kg/m3 stjälpt. Sen när du travar upp den blir det 65 % av den volymen. Det blir då 438 kg för travad kubik 30 cm ved. Så lägg på några kg på dina siffror så är du rätt ute.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#517155 TACK så hemskt mycket, då vet jag hur mycket jag kan lasta på släpkärran utan att det blir alltför mycket i överlass :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Jole  
#517198 Håller på att göra bot för tidigare års synder. Det har legat en trave med grovkluvet stormvirke på vedbacken i två år som ett monument till tidsbristens demoner. :sad: Men nu ska skiten klyvas upp en sista gång.
I vanliga fall skulle jag gräma mig inför sådant monotont skitjobb men nu med vedsäckar så slipper jag i alla fall stapla.
15m3 försvinner fort då! \:d/

1530985322_20180702_0578.jpg


Hade lyftoket sedan tidigare och med lite modifikationer funkar det utmärkt även till vedsäckar. Jag har det monterat direkt på rotatorn nu men det går att lyfta oket med gripen också. På det här viset kan jag lyfta en full säck på fullt utsträckt kran på 4,2 meter utan motviktslast på flaket. Blir nog lite mindre räckvidd med färsk ved och grip.

1530985320_20180702_0583.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517201 Nog för att man kan kvista lite dåligt när man manuellhugger.
1531051237_20180708_125144.jpg
Men man är i gott sällskap av skördarna. :smile:

Det är så skatorna kan bygga bo. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517217
1531072853_juli2018ved.jpg

Oj vad dryg den högen var, detta är kapat 28-29cm långt och ganska finkluvet
för att nu packas i småsäckar.
Halvmetersved som endast fyrklyvs går på en tiondel av tiden känns det som.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Jole  
#517777 Då var den sista gamla veden kluven, säckad och täckt precis i tid till regnet. Det tog förmodligen hälften så kort tid nu med notsäckarna än när vi staplade allt.
Nu ligger det ved överallt på gården. Minst tre årsförbrukningar, 80 kubik allt som allt. Hur kul det än är med ny vedmaskin så blir det nog ingen vedtillverkning nästa år men jag lär nog inte gå sysslolös för det. Man kanske skulle använda de veckorna till att bygga en ordentlig vedbod för säckarna. :wink:

1531486616_20180712_0600.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

alias  
#517780
ananders skrev:
Gunnebyarn skrev:Snyggt ananders!
Ja det är inget fel på vedtorkarvädret iallafall 😉. Har själv ca 3-4m3 att klyva av övergrov björk innan jag är helt färdig...
Ser ut som du har en finurligt snygg modell på uppläggningsbord 👍 . Är det typ fällbara stakar på skogskärran eller hur funkar det? Och får man lov att ta modell för modifiering av egen kärra?
//Gunnebyarn Håkan


Jag har inga som helst anspråk på patent så det är väl bara att göra en egen variant.
Nej det är inga fällbara stakar. Jag bifogar en annan bild där konstruktionen syns bättre.


@ananders:
Jag måste fråga dig en sak som inte är vedrelaterad, men som dina bilder fick mig att fundera över.

Hur upplever du stabiliteten i din Vretenkärra?

Vi hade en Vreten1000 med 65-40 kranen tidigare som jag upplevde som väldigt instabil trots vätskefyllda 400*15,5-däck (ser ut som du har samma kran- & vagnsmodell men med 500*15,5-däck).

Kör du kranen på traktorns hydraulik eller på separat pump?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#517782
alias skrev:
ananders skrev:
Gunnebyarn skrev:Snyggt ananders!
Ja det är inget fel på vedtorkarvädret iallafall 😉. Har själv ca 3-4m3 att klyva av övergrov björk innan jag är helt färdig...
Ser ut som du har en finurligt snygg modell på uppläggningsbord 👍 . Är det typ fällbara stakar på skogskärran eller hur funkar det? Och får man lov att ta modell för modifiering av egen kärra?
//Gunnebyarn Håkan


Jag har inga som helst anspråk på patent så det är väl bara att göra en egen variant.
Nej det är inga fällbara stakar. Jag bifogar en annan bild där konstruktionen syns bättre.


ananders:
Jag måste fråga dig en sak som inte är vedrelaterad, men som dina bilder fick mig att fundera över.

Hur upplever du stabiliteten i din Vretenkärra?

Vi hade en Vreten1000 med 65-40 kranen tidigare som jag upplevde som väldigt instabil trots vätskefyllda 400*15,5-däck (ser ut som du har samma kran- & vagnsmodell men med 500*15,5-däck).

Kör du kranen på traktorns hydraulik eller på separat pump?

MVH
Alias


Jo det är en sådan vagn.

Just nu är kärran väldigt instabil pga av att det inte går att spänna bultarna som ska fixera centrumbalken.
Jag har ingen erfarenhet av något annat märke än Vreten. Visst den är lite svajig och hjulen lättar på den men jag tycker det ska mycket till innan den ska lägga sig på sidan om man använder stödbenen.
Jag har haft två vretenkärror innan, en 7,5t med 4,3 m kran och en 8,5t med 5,3 m kran, båda två har jag vält med en gång var då jag backat upp på något som gett för stort sidlut när vagnen varit tom.

Jag har precis satt på ett hydrauliksystem på vagnen så nu kör jag med pump på kraftutaget. Att lasta veden var första riktiga testet

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#518316 Då var sista björken packad i 60 liters säckar. :-bd

1531949464_am_pakker_ved_z_18_07_18_(2).jpg


Yngstadottern har blivit en brand till att packa - inte för att hon gillar det så
hemskt, men fördi hon vil fylla plånboken. :d

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).