Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818391 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Snowblow06  
#508287
adahlm skrev:
Smolket i glädjebägaren är att den är lite kissnödig på hydraulolja


Vad är det som läcker? Hade själv ett större läckage på min efter ca 10 timmars körning,. Huvudpumpens slang blev lös och 10l olja kom ut. Råkade av en händelse se på nivåmätaren så jag märkte det i tid,. Annars hade det varit 110liter olja på backen..

Det är en skruvkopling in i hydraulpumpen rakt mot operatörsplatsen. Denna förlängs ca 10 cm och sen vinklas den i ett T och går åt två håll. Dock ej analyserat vart oljan går vidare. Dock så var slangen åt vänster ihop buntad med ett flertal slangar som behövde komma upp för att inte komma förnära fjäderavlastningen till klyvyxjusteringen. Nu känns de som en bild hade förklarat bättre :d

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Snowblow06  
#508291
svampbob skrev:
1523768537_37e3c894-5ecd-4866-be0b-074fc16f4559.png

Det här bordet kör jag med och ser att det passar till 38an. Håller man till lite norrut så är det ovanligt med spikraka björkar och utan inmatningsrullarna på bordet skulle jag väldigt ofta ha problem med inmatningen.

De är ett fint bord. Och skulle passa på 38, dock så skulle jag få ta bort min taggrulle som sitter på maskinen, då den drivs med hydraulkretsen som bordets båda bakre rullar kopplas på. Min tanke var att ha en längre slang mellan rullen på maskinen och bortre rullen på bordet och så få till en serie. Detta blir ju lite special då jag tänkte bygga runt de hemmabyggda bordet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#508301
adahlm skrev:
att uppläggningsbordet få en taggrulle längst bort från maskinen som snurrar när virket ska fram.


Lönar sig nog att ha drivning på alla rullar för att det ska löpa smidigt. Alltid kommer det nån lite krokig stock som är inluften på nån rulle...


Just precis.
Köpte själv först bara enkel rulle, men bytte snabbt til 3 riktiga piggruller, och det er som natt/dag i skillnad.



Annars: Om nån vurderar köpa en stegmatare, så kom ihåg att maskinens orginala ekstrauttag ofta har lågt flödet, så stegmateren vil gå veldig sakta.
Den behöver minst ca 40-50 l/min för att det ska flyta på bra. (Den har ju 2stk 40mm cylindrar)
Så jag byggde inn mig på "högflödet" på maskinen som går til såg och klyven, så jag får ut ca 55 l/min even til stegmateren.

Piggrullerna går ju fint ihop med lågkrets hydrauliken på ca 10l/min så dom lirar ihop med innmaterbandet, vilket dom självklart ska då det er orginalprylar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#508315 Rullar på som det ska. 350 m3 fub till så är det färdigt för säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#508316 Blir du inte trött på att stå ensam vid ved maskinen?
För mig räcker det med 3-4 timmar per dag då inner jag göra annat och träffa lite folk.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#508317
svampbob skrev:Blir du inte trött på att stå ensam vid ved maskinen?
För mig räcker det med 3-4 timmar per dag då inner jag göra annat och träffa lite folk.

Hinner inte mer än 30 timmar i veckan till vedklyvning nu för tiden från december. Folk träffar jag mer än tillräckligt \:d/

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508969 Äntligen igång! Blir alla reserver som går nu, bl.a en hel del björk från åkerkanten. Mycket ved i dem men attans vad tunga, saven har ju börjat...
1524233861_20180420_161354.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#508971
Uvskogen skrev:Äntligen igång! Blir alla reserver som går nu, bl.a en hel del björk från åkerkanten. Mycket ved i dem men attans vad tunga, saven har ju börjat...[

Enda fördelen är ju att då är dom lättklyvda, men
usj vilket skit på kleder, såg och klyv 😡

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#508975
JensSkoog skrev:
Uvskogen skrev:Äntligen igång! Blir alla reserver som går nu, bl.a en hel del björk från åkerkanten. Mycket ved i dem men attans vad tunga, saven har ju börjat...[

Enda fördelen är ju att då är dom lättklyvda, men
usj vilket skit på kleder, såg och klyv 😡

Luktar gott och få va ute i fina vädret. Vad finns det att klaga på? :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#508977 Vi kör ca 10 timer varje vecka. (5 timar fredag och lördag kl 09,00-14,00)-
Min jobbarkompis er religiös och jobbar inte på söndager, så då brukar jag pyssla lite med underhåll. (smörjning av vedmaskin och traktor/vagn).

Fick köpa lite björk av en bonde i närheten, dock bara 2 lass ca 12-13 fub, men alt drar, och det var veldig fin björk, rak och fin. :grin:
Er klar med ca 200m3. (150m3 björk och 50 m3 tall.)
Så all tall er klar, men det finns nog ca drygt 100-150m3 björk, samt ca 50m3 blandved att kapa klyva innan man er klar.
Men det går ju snabbt nu när det "bara" er att kapa och klyva, blev något forsenad av den långa vintaren och lite sjukdom har det ochså varit.
Vi brukar bli klar (kapa/klyva klart i säck) med 30m3 på dessa 10 timar varje hälg, men det kanske blir några kväller ochså framover så vi er klar med alt innan en mnd.)
Spesielt all björken vil man ju bli klar med så snabbt det går.

Här en bild av ena lasset jag hentade hos en bonde.


1524236535_img_20180418_171641.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Forestboy  
#509044
stegmaster skrev:Vi kör ca 10 timer varje vecka. (5 timar fredag och lördag kl 09,00-14,00)-
Min jobbarkompis er religiös och jobbar inte på söndager, så då brukar jag pyssla lite med underhåll. (smörjning av vedmaskin och traktor/vagn).

Fick köpa lite björk av en bonde i närheten, dock bara 2 lass ca 12-13 fub, men alt drar, och det var veldig fin björk, rak och fin. :grin:
Er klar med ca 200m3. (150m3 björk och 50 m3 tall.)
Så all tall er klar, men det finns nog ca drygt 100-150m3 björk, samt ca 50m3 blandved att kapa klyva innan man er klar.
Men det går ju snabbt nu när det "bara" er att kapa och klyva, blev något forsenad av den långa vintaren och lite sjukdom har det ochså varit.
Vi brukar bli klar (kapa/klyva klart i säck) med 30m3 på dessa 10 timar varje hälg, men det kanske blir några kväller ochså framover så vi er klar med alt innan en mnd.)
Spesielt all björken vil man ju bli klar med så snabbt det går.

Här en bild av ena lasset jag hentade hos en bonde.


1524236535_img_20180418_171641.jpg

Har du hjulvikterna på insidan? Och i vilken by bor du då där är så vackert landskap? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#509050
1524306154_dsc_7817.jpg

1524306163_dsc_7823.jpg


Dags att börja bära.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Forestboy  
#509052
Erre skrev:
1524306154_dsc_7817.jpg

1524306163_dsc_7823.jpg


Dags att börja bära.

Vem skall plocka upp dom klabbarna? [FACE WITH OPEN MOUTH]

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#509054
Forestboy skrev:
Erre skrev:
$matches[2]

$matches[2]


Dags att börja bära.

Vem skall plocka upp dom klabbarna? [FACE WITH OPEN MOUTH]

Jag!
1524313057_dsc_7829.jpg

Och nu är det klart.
1524313087_dsc_7830.jpg

Nytt lass nästa helg. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#509056 Tar runt 2 timmar att fylla dumpern med ett rejält lass. (Lite beroende på hur grov veden är förstås.)
Sen tar det 3- 3,5 timme att stapla allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).