Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818316 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487317
@Davvi skrev:Sitter och funderar vad som är vettigast, köpa kluven ved lokalt för 750kr m3, hämta 25mil bort för 450kr, köpa långved levererat hem för 400kr eller vedposter av Allmänningen för 100kr men måste då också ta motorsågkörkort eller sista alternativet som också tar mest tid och transport att såga 'gratis' 23mil bort och frakta veden hem :???:
Kruxet är ju att det är både bra motion och lite roligt att hålla på. Handlar om kanske 5 m3 om året.

Vi kanske kan lösa det tillsammans, du har PM

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#495912 Några bilder och 1 video från en fin dag i skogen i går, men med virke från helv,.,,,,,,,,,,,,
Kanonväder med -7 grader och sol.
Klen och krogig björk, det större som syns er Osp, denna var dock rakare.
Men Osp vil man ju inte ha som vedprodusent. :x
Fick besök under dagen, så det blev en längre fika, med grilling av korv. :grin:

1517744084_gopr0292.jpg


1517744075_uten_navn.jpg


1517744083_img_20180203_131649.jpg



Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Nor-forest  
#495914 Flott dag og fine forhold. Håpe kulda holder seg en stund fremover!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495924 Du funderade inte på radiostyrd kranventil?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#495971
gnisten83 skrev:Du funderade inte på radiostyrd kranventil?


Nä, har för mig att det blir bättre (enklare att smygköra och bättre ergonomi) när spakerna sitter fast i armstöden.
Att ha en dosa på magen låter inte så bra tycker jag, men visst om jag fick springa ut/inn hela tiden, så fick man nog funadera lite mer på detta.
Senaste åren har det blitt så att vi nästan alltid er två stk, och då finns jag mesteparten av tiden i traktoren.
Er stort sett bara ute när det ska vinchas, til denna jag ju radiokontrol til, och inget behov av kranen.
Priset var vel bara 20tkr ekstra vil jag minnas, så om det vore nåt jag ville haft, så hadde det blitt så. 8)

Finns 2 bekanta som har skogsvagn/kärra med radiostyrd ventil, men det er för att dom inte har valmet/valtra och kan snurra stolen.
(Nyare John Deere och en NH.)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#496914 Nä men kolla va som kom i dag. :surp:
Plötslig ringte en timmerbilchafför och hadde et lite lass björk åt mig.
Ok, sa jag, men det var ju trevligt. (hadde inte hört et ord innan han var på väg til mig.) :grin:
Tyvärr inte nog virke til et fullt lass, så han uppskattade det til ca 25m3.
Men alla munnar drar, så bättre enn inget.

1518089795_img_20180208_110251.jpg

1518089796_img_20180208_112435.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

skogshasse  
#497058 intresant mått 25 kubik blir ca 8,5 kubik per trave men man kanske mäter annorlunda i norge jämfört med sverige ?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#497064
skogshasse skrev:intresant mått 25 kubik blir ca 8,5 kubik per trave men man kanske mäter annorlunda i norge jämfört med sverige ?

Hur då menar du??
Låter det för mycket eller lite, utifrån va du ser på bilden??
Enda skillnaden er att vi inte mäter "under bark" som ni gör i Sverige, men det utgör ju marginal skillnad med björk.

Själv tycker jag det verkar ganska vettigt med ca 25m3, då jag fått drygt detta tidligare på en bil med kortare släp, fulla traver, och då altså endast 2 traver. (1 trave på bil och 1 på släp).

Traverna er ju inte alls fulla, då det inte fanns mer virke just nu.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#497071 Pysslade lite på vedbacken idag, i lite mindre skala får jag medge :wink:

En av mina kunder berättade att hon fortfarande saknade doften av tall som hennes
far alltid eldade med. Kapade och klyvde så får hon retta sorten nästa vinter :grin:

1518126100_klove_furu_08_02_18_(10).jpg


Halvannat "torn" räcker länge. Soligt på den här platsen och bra med
vind, så det blir bra turk när veden ligger över sommaren. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Domppi  
#497598 Klöv lite pannved åt sonen igår,tyvärr så hade ena kniven gått av men det gick ändå.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#497603
stegmaster skrev:Nä men kolla va som kom i dag. :surp:
Plötslig ringte en timmerbilchafför och hadde et lite lass björk åt mig.
Ok, sa jag, men det var ju trevligt. (hadde inte hört et ord innan han var på väg til mig.) :grin:
Tyvärr inte nog virke til et fullt lass, så han uppskattade det til ca 25m3.
Men alla munnar drar, så bättre enn inget.

$matches[2]

$matches[2]

Gott det kommer något!
Har varit lite dåligt med inkörningen här med men nu kom det i alla fall 5 bil och släp på en dag.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#497607 Ohoj, det var en riktig stor och fin vedhög. :surp: :-bd
Den hadde vore precis lagom för mig med, så hadde det "bare" vore kapa/klyva igen denna sesongen.
Här er det lögn i helv............ att få köpa nåt mer virke, då bolaget har en lång lista med kunder som vil köpa.
Så det blir att hugga själv ca 1 mnd. til, före det blir bara kapa/klyva, så man er klar innan slutet april. :???:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#497609
stegmaster skrev:Ohoj, det var en riktig stor och fin vedhög. :surp: :-bd
Den hadde vore precis lagom för mig med, så hadde det "bare" vore kapa/klyva igen denna sesongen.
Här er det lögn i helv............ att få köpa nåt mer virke, då bolaget har en lång lista med kunder som vil köpa.
Så det blir att hugga själv ca 1 mnd. til, före det blir bara kapa/klyva, så man er klar innan slutet april. :???:

Det är trist! Här är det mest att transporterna inte prioriterat min ved när sågverken skriker. Har dock haft den veden jag behövt hittills men det känns bra att ha några lass hemma så det inte blir stopp. Det är vägen som stängs ner till 12 ton i tjällossningen och då vill jag ha 8-10 lass hemma. Nu ska det hit 10 lass till så får det räcka för jag har för lite tid nuförtiden till bara veden.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#497964
1518519290_vinter_feb_z_vedbakken_ikke_fristende_2018_(12).jpg


Väntar lite innan jag klyver det som väntar - nu blev det mycket vinter här :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#497970
Det är trist! Här är det mest att transporterna inte prioriterat min ved när sågverken skriker. Har dock haft den veden jag behövt hittills men det känns bra att ha några lass hemma så det inte blir stopp. Det är vägen som stängs ner till 12 ton i tjällossningen och då vill jag ha 8-10 lass hemma. Nu ska det hit 10 lass till så får det räcka för jag har för lite tid nuförtiden till bara veden.


Har lite samma situation här. Skogsindustrin går hårt för tillfället och det syns att det finns stor efterfrågan på alla virkessortiment. Priset på björkmassa har även stigit en del och det verkar bli rejäla prishöjningar på slutprodukten detta år.
Har hemma några lass men väntar ännu på att hitta material till fem lass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).