Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825808 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#454064
Slurfi skrev:
Vedproducent skrev:Det var meningen att denna skulle med också.

Snyggt!
Hur pass många lastbilslass långved har du haft?

50 bil och släp var det 2012. Jag är långt därifrån nu men jag har inte samma tid tillgänglig längre.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#454076 Ja det var en hyfsat stor hög med ved får man säga. :surp:
Tror inte jag ska visa någon bild eller film av min vedplass efter å ha sett den videoen. :oops: :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#454077 Har återigen en fråga till vedproffsen (Vedproducent)
Hur mycket ved i stjälpt mått får du (man) fram av 100 M3fub (björkmassa)
Upparbetat i 30 cm längder, kontra upparbetat i 50 cm längder, bör väl skilja något eller?
Om jag senare får iden att VÄL stapla upp denna ved (färdigtorkad) på t.ex logen hur många M3 kan jag då räkna med att det bli.
Själv inbillar jag mig att det i runda slängar skulle bli ca 120 M3 - är jag långt från sanningen eller? :oops:
Självklart är veden upparbetad med vedmaskin = exakta längder och spillet är borträknat (spån och flisor, del bark)
Ni forumister tycker säkert att det är dumma frågor jag kommer med men som förklaring kan jag ge att jag ska 1;a och sista gallra 50 ha skog som inte RÖRTS på 40 år - måste lösa det på detta sätt för att inte riskera få avverkningsförbud.
Tänker mig att nu till vintern fixa mitt SISTA vedupplag = ved för resten av min livstid.
Jag har med tiden lärt mig att rötved ska man inte förvara tillsammans med frisk ved, blir bara massor av mjöl från gammal granved, vilket i sin tur dammar ned rent förskräckligt.
Vill någon var mig behjälplig i denna välfärdsfråga :?: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Traktordave  
#454082 50 ha skog som inte rörts på 40 år, brukar inte du jannee förespråka hård röjning, och sedan gallringar? Vad har jag missat? Låter intressant det här

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

hlb  
#454083 Mycket orörd skog som slutgallras nu för tiden. Där har nog miljömupparna bitit sig i rumpan. Synd om de medelålders damer som inte kan jobba själva i sin skog. Och inte har vi någon Jens i Sverige heller. Kanske dags för Jens att ta utlandsjobb......

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

loppan  
#454084 Låter som ett utmärkt objekt att röjningsgallra fram ved i Jannee.
Jag brukar räkna en fub x 2.15 till m3s ca men det är väldigt olika.
m3s är ju inget exakt mått då råvaran bestämmer volymen,kan vara allt mellan 1,8 till 2,8 gånger.
Kluven ved fyller mer än klen som bara delats på mitten eller rundved.

100 fub bra björkmassa i storleken 15-30 cm bör bli ca 220 m3s i 33 cm längd,10% till i 50 cm längd.

Klöv för en tid sedan 8 fub övergrov gran som var ca 0,8-1 fub per stock.(60-80 i toppdiameter)
Det blev 22 m3s av det

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#454087 Det handlar om en grannfastighet som en äldre ungkarl bott och levt på i urminnes tider (sedan före min födsel), denne hedersknyffel har bara avverkat för egen vedbrand (ni kan själva tänka er hur det ser ut). Vi övertog den för något år sedan och jag har nu plockat bort ALLA gamla och nya vindfälle + gått och bara röjt i över ett år.
Måste plocka ned alla förvuxna lövträd annars finns risken för NS vid en avverkningsanmälan :mrgreen:
Tänkt mig att ta dit en H 14 för gallring och blädning, åker troligtvis själv på att vara medhjälplig vid många lövträd (Asp och Bok.
Många många träd är inte ens lönt att försöka omfamna :mrgreen:
Misstänker att mången björk är rutten = inget björktimmer, delvis samma med Aspen, förhoppningsvis kan man få fram tändsticksvirke, men allt smånna tänker jag göra ved av för framtida bruk.
Får SS vetenskap om hur det ser ut är risken att ALLT blir NS eller t.o.m biotopskyddsområde.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#454093 Du är inte rätt att trädkramarna är här och läser?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#454098 Jag har alltid reknat att 1,6 m3 fub ger 2,4 m3 stjälp 30cm ved. 50cm blir mindre och kastat i storsäck mera.
2,4m3 är det gamla handelsmåttet i Norge, "favn".

100m3 fub skulle då ge 150m3 stapplat 30cm ved.
Men allt beror ju på klyvningsgrad och hur man lägger upp veden efter klyvning. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#454109 100 m3 fub i 30 cm längder ger cirka 230 m3 stjälpt som sen staplas med omräkningsfaktor 0,65. Då får du 150 m3 staplat som sen torkar och krymper 10 procent. Kvar har du 135 m3 staplat.

Som alltid kan det naturligtvis variera beroende på en mängd faktorer men detta är normala värden.
Senast redigerad av Vedproducent sön 07 maj 2017, 19:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#454115 Skillnaden i fastvolym på en stapel med 30 cm eller 50 cm är mycket marginell. Det är när vedlängden blir längre tex långved som längden påverkar fatvolymen betydligt mer. Så i runda slängar får du 135 m3 staplat när det är torrt i båda. då spelar sättet du staplar på betydligt större roll och som jag skrev så finns det många faktorer som påverkar.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Eremiten 74  
#454124 Jag har ingen erfarenhet av volym förändringen från m3s till staplad ved i vedskjulet.
Men från m3fub till m3s är omräkningstalet ca 2,3. Jag har ca 6,5 m3fub massaved på ett lass och det blir ca 15 m3s färdig kapad ved av det. 15/6,5=2,3.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Eremiten 74  
#454128 Här är lite bilder från min ved tillverkning 2017.
Med bara tre dagar kvar att kapa så kan jag summera ca 360 m3s.
IMG_20170124_112155.jpg
IMG_20170327_075331.jpg
IMG_20170403_095527.jpg
IMG_20170407_121142.jpg
IMG_20170407_110125.jpg
IMG_20170329_125756.jpg
IMG_20170418_055943.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454130 Min hög för i år.
DSC_0574.JPG


Ligger några gripar bakom oxå som inte syns.
33ton vägde det enligt åkarn och han menade att det borde vara ca 33 m3fub.
90%björk, lite gran o nån enstaka asp.

Ska bli intressant o se vad det blir med 50-55cms längd staplat i skjulet.

Har kört det som låg bakom nu o det blev 11m3 staplat

Det är ju ingen raketfart med mina hemgjorda grejer men jag snittar 1m3 i timmen från högen till staplat i skjulet när jag kör helt själv.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#454221 Jag kapadet/klyvde just detta lass, och det blev precis 10stk 1m3 säcker, så det blir vel bara drygt 4fub med omräkning med 2,3. :surp: (inte ofta jag kör et enstaka lass, så det går att mäta,)
Visst fyller vi våran säcker bra, men bara ca 4,4fub var inte mycket på en såpass stor vagn. :smile:
Detta er 30cm ved.
Själv brukar jag omräkna med 2,0, då vi brukar fastmasse här i Norge Fm3, och inte under bark Fub.
Men even 5fm3 var ju inte något att hoppa i taket för. :o

Va som er lite tråkit et att vi fått lite nya kunder(vilket i sig er bra), som vil/måste ha 25cm och några bara 20cm.
Even om vedmaskinen er snabb er det jättetråkit och köra 20cm ved. :cry:
Varför f....n köper inte folk ugner som klarer 30cm med råge, numera. 😈
Har kapad/klyvd ca 60m3 med sådan kortved i år.

1494185498_20170505_104145.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).