Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824264 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#552102
1550426955_vedplassen_16_02_19_moe_sno_fortsatt_(2).jpg

Fortfarande gott med snö på vedbacken, men i morron
ska jag jobba några timmar där, har jag tänkt. :grin: :grin:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#552870
1550847073_1d4ab87d-8cfb-4802-bf48-b29d69912eaa.jpeg
1550847074_6439b639-bcc6-416c-8717-bc60419921a6.jpeg
I dag började jag med veden 👍ca 1 månad tidigare än jag brukar . Kommer bara å göra storsäck som ska packas om till 60 liter nu i början !

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#552892 Fint upplägg du har 80-90, hur mycket ved brukar du klyva?? :-bd
Packer du alt om til 60l, eller säljar du nåt i hela storsäckar?


Vi er klar med drygt 500 m3 nu, men fortfarandet finns det lite kvar att klyva på, så vi kommer nog landa på ca 600-700 m3 innan vi er klare.
Och detta er absolut maks av va vi som "hobby" produsenter hinnar med, då merparten ska huggas, kapas klyvas, och sen leveras til kund.
Har kört tall några dager nu, men totalt er det ca 90% björk och ca 8% tall och ca 2 % blandved.
Största problemet har varit att få tag på nog pall, men det har löst sig fint så langt, då vi fått hos olika trädlasthandlare och div. företag, samt att det börja minska rejält på plats att setta dom fylda säckarna, då vi aldrig har haft så mycket ved tidligare.
Vi säljar bara 1m3 säckar.

Några bilder från vedbacken från lite olika håll.

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1550850198_img_20190218_131216.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#552916 Tack det funkar bra . Jag har bara kört ut löst i kärra förut då har det blivit ca 200 om året ! Men nu i vinter har det exploderat med folk som ska ha ved . Å många bor i blokker här vid gränsen å det är den veden som jag klyver nu !! Så i år blir det ca 250 m som ska ut !! Det är mer än nog då jag jobbar heltid brevid detta !! PS tänk om man kunde göra 50 cm i dalen !! Det är en jäkligt fin maskin !!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#553390
80-90 skrev: PS tänk om man kunde göra 50 cm i dalen !! Det är en jäkligt fin maskin !!

Antar du menar längd (för den klarer 50cm Ø diam. i klyvtråget)
Klyver du sådan lång ved?

Det korta slaget er just va jag gillar, kunne gärna vore 35cm för våran del, då vi aldrig har gjort ved lengre enn 30cm, dock kör vi lite 25cm och even 20cm(20cm er det inte alla maskiner som klarer med), men i så fall hadde smörden blitt ursnabb ( om den bara gått 35cm istället för 45cm som nu).
På dom nya modeller i dag er klyvkraten ökt til 11,5t mot 8,5 på den gamla typen jag kör med, men samtidig blivit lite trögare, då det er samma hydraulikpump. (2,7s vs 2,9s t/rt slag).
Det fina med maskinen er att den er rett snabb, men samtidig klarer grova klabber (kapar 44cm, men ca 50cm går ner i klyvtråget.)
Dessutan er den veldig enkelt byggd, utan behov av el, eller dator, så det er inte så mycket som kan krångla.
(t.eks så aktiveras klyvrörelsen direkt från ventilen til klyvsliden, så inga omstendliga byggnader med fjädrar och likn, som ofta er vanligt på andra maskiner i denna prisklass)
Om nåt trasslar så er det ofta bara en bult som gitt upp, så 10 min att hitta en ny, så kör man igen.
Sen er ju priset ochså rett bra för att vara norskprodusert maskin (var 119tkr+mva senast jag kollade), finns inga andra maskiner til detta pris som er i närheten av va denna produserar, va jag vet. (antigen er priset det dubbla, eller så klarer dom bara 25-30Ø diam. virke)
Maskinen er ju produsert nästan uförändrat sen början i 2003, (er bara mindre uppdateringer helt fram til i dag)
Finns nästan inget att serva (3 smörjnipplar er det hela, 1 på maskinen och två på tranportören).
Brett innmaterbord och stora öppningar gör den enklare att jobba med krokiga stockar.
Det enda jag inte er helt nöjd med er kraften til innmatningsrullerna, dom klarer inte med en 500-600 kg tung tallstock utan att man får knuffa lite i början tills man fått gjort några kap så den blir lettare. (då menar jag en ca 5m lång och ca 45 cm Ø diamter tall Stock), annars går det som tåget,. 8)
Har varderat släppa på 10bar högre tryck för att lösa problemet, men har inte blivit av, då det inte er så mange stockar pr år. (motoren til rullerna går på bara 80 bar,)
Mer maskin för pengerna ska man få leta efter. 2 håndsvärdet er ochså rett högt, och begagnadet maskiner brukar inte stå lenge innan dom er solgt.
Jag har ju tittat på andra dyrare maskiner vid ett evt. byte, men min jobbarkompis säger Nâ, ska vi byta ska vi köpa spillans ny maskin av samma modell. :smile:

Bild

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#553392
80-90 skrev:
1550847073_1d4ab87d-8cfb-4802-bf48-b29d69912eaa.jpeg
1550847074_6439b639-bcc6-416c-8717-bc60419921a6.jpeg
I dag började jag med veden 👍ca 1 månad tidigare än jag brukar . Kommer bara å göra storsäck som ska packas om till 60 liter nu i början !


Själv har jag nu kört den andra helgen med min 1x37 easy. Jag satte också igång åtminstone en månad tidigare än normalt. Det blev så mycket snö i skogen så tidigare lade vedkapningen och hinner kanske ut i skogen igen i maj efter veden. Jag har hittills bara kört min pappas ved i 60 cm längd. Jag skulle säga att maskinen går som bäst med 50 cm längd på veden men i princip all ved jag kapar blir i tretti cm och då får man ständigt vänta på klyven.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#553426
stegmaster skrev:
80-90 skrev: PS tänk om man kunde göra 50 cm i dalen !! Det är en jäkligt fin maskin !!

Antar du menar längd (för den klarer 50cm Ø diam. i klyvtråget)
Klyver du sådan lång ved?

Det korta slaget er just va jag gillar, kunne gärna vore 35cm för våran del, då vi aldrig har gjort ved lengre enn 30cm, dock kör vi lite 25cm och even 20cm(20cm er det inte alla maskiner som klarer med), men i så fall hadde smörden blitt ursnabb ( om den bara gått 35cm istället för 45cm som nu).
På dom nya modeller i dag er klyvkraten ökt til 11,5t mot 8,5 på den gamla typen jag kör med, men samtidig blivit lite trögare, då det er samma hydraulikpump. (2,7s vs 2,9s t/rt slag).
Det fina med maskinen er att den er rett snabb, men samtidig klarer grova klabber (kapar 44cm, men ca 50cm går ner i klyvtråget.)
Dessutan er den veldig enkelt byggd, utan behov av el, eller dator, så det er inte så mycket som kan krångla.
(t.eks så aktiveras klyvrörelsen direkt från ventilen til klyvsliden, så inga omstendliga byggnader med fjädrar och likn, som ofta er vanligt på andra maskiner i denna prisklass)
Om nåt trasslar så er det ofta bara en bult som gitt upp, så 10 min att hitta en ny, så kör man igen.
Sen er ju priset ochså rett bra för att vara norskprodusert maskin (var 119tkr+mva senast jag kollade), finns inga andra maskiner til detta pris som er i närheten av va denna produserar, va jag vet. (antigen er priset det dubbla, eller så klarer dom bara 25-30Ø diam. virke)
Maskinen er ju produsert nästan uförändrat sen början i 2003, (er bara mindre uppdateringer helt fram til i dag)
Finns nästan inget att serva (3 smörjnipplar er det hela, 1 på maskinen och två på tranportören).
Brett innmaterbord och stora öppningar gör den enklare att jobba med krokiga stockar.
Det enda jag inte er helt nöjd med er kraften til innmatningsrullerna, dom klarer inte med en 500-600 kg tung tallstock utan att man får knuffa lite i början tills man fått gjort några kap så den blir lettare. (då menar jag en ca 5m lång och ca 45 cm Ø diamter tall Stock), annars går det som tåget,. 8)
Har varderat släppa på 10bar högre tryck för att lösa problemet, men har inte blivit av, då det inte er så mange stockar pr år. (motoren til rullerna går på bara 80 bar,)
Mer maskin för pengerna ska man få leta efter. 2 håndsvärdet er ochså rett högt, och begagnadet maskiner brukar inte stå lenge innan dom er solgt.
Jag har ju tittat på andra dyrare maskiner vid ett evt. byte, men min jobbarkompis säger Nâ, ska vi byta ska vi köpa spillans ny maskin av samma modell. :smile:

Bild

Är det eik maskin eller felleskjöpet som säljer dom nu ??

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#553430 Min lilla vedverkstad i maskinhallen.
1551095923578.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#553768
80-90 skrev:Är det eik maskin eller felleskjöpet som säljer dom nu ??

Det er Eik maskin.

https://www.eiksenteret.no/dalen-vedmaskin-2054

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#553776
stegmaster skrev:
80-90 skrev:Är det eik maskin eller felleskjöpet som säljer dom nu ??

Det er Eik maskin.

https://www.eiksenteret.no/dalen-vedmaskin-2054

Ska i väg å titta på en nu i mitten av mars ! Det enda jag inte riktigt gillar är att klyven sticker i väg så jäkla snabbt . Hur gör du om veden lägger sej snett i klyv rännan ??

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#553780 Att en sån fin maskin saknar stockhållare är ju lite dåligt. Har inte tänkt på att den inte kan kapa 50 cm längd. Säljer ju trots allt ett par hundra kubik pannved per säsong. Så även om det är en jättefin maskin så fattas dessa två punkterna. Blir aldrig någon maskin utan stockhållare för mig i alla fall och nog vill jag kunna kapa 50 cm ved.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#553831 Ingen stockhållare er som vänsterhanden. :wink:
Med krokiga stockar funkar det inget vidare med en aut. stockhållare va jag sett på video, handen er mycket mer flexibel, spesielt på klent virke er handen mycket smidigare. (dock kanske inte lika säkert, men jädrans snabbt och smidigt er det ).
Har nog lite att göra va man vänjar sig med. Har aldrig saknat en sådan hållare. (fast det finns ju en manuell stockhållare, men den er oanvänd på min maskin). 8)
Stora stockar ligger ju still hur som helst, det er ju dom krokiga och klena som ställer til det, och då er en hand mycket smidigare. (då man kan rotera eller ordna stocken til bättre posisjon).
Vänsterhanden vilar alltid på stocken hur som helst.
Att det inte er lika smidig att komma åt stocken med handen på en maskin med joystick som sitter mer mot höger på maskinen enn Dalens betjeningbygel og spaker som sitter mer mot vänster, fatter even jag.
Sen er Dalen er i första hand anpassad til Norsk skog, altså krokiga träd, med sitt breda innmatningbort och grova öppningar, och i denna setting er aut. stockhållare heller ingen höjdare.
Finns ju en manuell stockhållare som man kan använda om man vil (själv har jag aldrig ens rört denna), så om Dalen tyckt dette vore bra, hadde dom nog bara satt en kolv på denna.(Skulle ju inte vara stora kostnaden).

Här er en som tydligen gillar denna manuella stockhållaren. :-o

https://youtu.be/mohkfyLyGJI?t=49


Här en film av mig. (ingen stockhållare här inte, bara vänsterhanden).



När det gjelder lång ved, typ 50cm, så vet jag ingen som kör sådana lengder här numera, och maskinen er som redan nevnt gjort för Norske kunder och anpassad efter detta.
Men klart man får köpa maskin efter behov. Vil man kunna klyva lång ved köper man en annan maskin, eller en justerbar som t,eks Duun wm420.

Men fatta mig nu rett, jeg mener inte Dalen er en Premium/proff maskin om man ser på alla vedmaskiner som finns, men jag menar man får en mycket effektiv och driftsäker maskin til en rett bra peng.
Man kan ju inte jamföra med maskiner som koster 400tkr +++++++. (fast det kan man om man bara ser til produktionvolum och driftsäkerhet, men annars finns det nog lite att önska, som möjlighet til aut, körning.)
Att du med dina stora volumer inte vil ha en sådan maskin fatter jag mycket vel, då jag med skulle ville ha en Aut, maskin om jag skulle köra mer ved enn vi gör idag med ca 600-700m3 pr år.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#553840
80-90 skrev:
stegmaster skrev:
80-90 skrev:Är det eik maskin eller felleskjöpet som säljer dom nu ??

Det er Eik maskin.

https://www.eiksenteret.no/dalen-vedmaskin-2054

Ska i väg å titta på en nu i mitten av mars ! Det enda jag inte riktigt gillar är att klyven sticker i väg så jäkla snabbt . Hur gör du om veden lägger sej snett i klyv rännan ??

Klyven sticker inte iväg före du trycker svärdet helt i botten (en bra bit efter stocken er kapat), så det går fint att kapa utan att klyven startar. (kolla i min film ovan vid 00,47 där jag gör 3-4 kap utan att klyven går.)

Jag stanner klyven och retter til kubben om det kommer snett. (har ju vänsterhanden på stocken och den manuelle start//stopp spaken til klyven sitter precis i närheten, så om jag startat klyven så stopper jeg den bara och fiksar til det).
Så man kan kapa stocken uten att starta klyven (vid att inte köra svärdet i botten), men som det er tänkt så kör man svärdet i botten direkt efter kapningen, då går klyven i kraftgång (altså lite trögare så klabben hinnar roa sig), med det samma man släpper svärdet tilbaka startar snabbgång aut.
När jag kör övergrovt virke brukar jag aldrig starta klyven aut, vid att köra svärdet i botten, då kapar jag bara kubben och starter klyven manuelt efter jag sett att alt ligger riktig til.

Denna videoen visar fint hur jag menar, kolla på betjeningsbygelen hur han trycker ner sista knuffet i sluten på varje kap för att start klyven.
Men oftast går det utmärkt att bara starta klvyen direkt, det er inte så ofta något kommer på tvärran om man kör 30cm ved, men risken öker med kortare klabber, 20cm korta biter er givetvis svårast, så då tar jag det lite lugnare med att köra svärdet i botten så klyven inte starter direkt.


Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#553847 Ja se där ! Blir spännande å pröva den maskinen . Tack för filmen

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#553854 Stocken ser ju ändå ut att ligga rätt stilla utan stockhållare. Det måste ju bero på att inmatningsbanan lutar och stocken på så sätt får stöd lite. För vad jag förstår kör du med 404 kedja. Den kedjan hugger ju tag i stocken på ett helt annat sätt än en motorsågskedja. En av få saker som gått sönder på min Kisa är fästet till stockhållaren. Jag tänkte att jag kör lite försiktigt utan tills jag får den med posten. Men det var totalt livsfarligt. Stocken hoppade och rullade runt och det var inte bara klena stockar utan även rätt grova. Jag vågade inte fortsätta utan gjorde andra saker. Men inmatningsbanan lutar inte på samma sätt så det måste väl bero på det antar jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).