Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825968 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#538645 Ja det har varit en tidig och bra start här med. Skulle ju få sorterad ved i år men det verkar vara för avancerat för alla inblandade tydligen. Vi får se vad som händer med det. Men i alla fall har det kommit hem 11 fulla lass och jag har kört lite mer än 5 lass så det är helt ok så här tidigt.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

CTech  
#538653 Vedproducent - Låter du veden stå över vintern utan att täcka den?

Här har precis blivit lite kallt nu (runt 0an eller nån minus) Innan har vi haft så där 5-6 plus och blött och jag har fegat lite med att dra igång med veden då jag vill vara noga med bra kvalitet. Tänker på risken med mögel när det är fuktigt och lite "varmt". Kanske är det en överdriven oro eller vad säger ni som har erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#538656 Jag har aldrig börjat så tidigt som i år men är det ner mot 5 grader tror jag det är lugnt. Ja det får stå otäckt fram till sommaren. Sen kör jag in det som får plats och täcker det som blir kvar ute.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#538662 Ja så kommer vi göra med, täcker tidlig sommar.
Har man lite tur med väderet börjar det torka allerede januari/februar och frammåt sommaren.
Det er ju nästan aldrig mer enn 5+ grader nu och frammåt våren, så det tror jag er lugnt.
Dock er det inte vanligt att vi heller er klar med så mycket ved så tidlig som nu, men i år har alt rullat på bra.
Köpveden kom tidlig och mycket, och vi har mange olika alternativ att välja på var vi kan hugga själv beroandet på väderet, och klyver gör vi alltid när det regner.


Det er ju nästan så man blir tårevåt i ögonen av se dina flotta vedbilder över her, Vedproducent. :-bd
Hur mener du med att du inte får sorterad ved, men endå fått 11lass?? :surp:
Er det inblandat flere trädslag, eller fel grovlek, eller?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#538674
stegmaster skrev:Ja så kommer vi göra med, täcker tidlig sommar.
Har man lite tur med väderet börjar det torka allerede januari/februar och frammåt sommaren.
Det er ju nästan aldrig mer enn 5+ grader nu och frammåt våren, så det tror jag er lugnt.
Dock er det inte vanligt att vi heller er klar med så mycket ved så tidlig som nu, men i år har alt rullat på bra.
Köpveden kom tidlig och mycket, och vi har mange olika alternativ att välja på var vi kan hugga själv beroandet på väderet, och klyver gör vi alltid när det regner.


Det er ju nästan så man blir tårevåt i ögonen av se dina flotta vedbilder över her, Vedproducent. :-bd
Hur mener du med att du inte får sorterad ved, men endå fått 11lass?? :surp:
Er det inblandat flere trädslag, eller fel grovlek, eller?

Jo jag har fått bara Björk. Men det är ju så mycket krokig Björk i dessa trakterna så tanken var att det ska sorteras som ”klyvrakt” i skogen. För att förenkla för alla inblandade skulle tydliga instruktioner ut till alla skördare och transportörer. 3 meter lång björkved, klyvrakt och 10-35 cm i topp. Resten skulle gå som vanlig fallande längder till industrin. Skulle också bli ett sorteringstillägg för den veden. Men det var tydligen extremt besvärlig instruktion för alla skördar och skotarförare för jag väntar fortfarande på första lasset. Då har man inte mycket yrkesstolthet utan är nöjd när pengarna kommer och dagen är slut.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#538677 Diametrar är ju allt frå ett par cm till upp mot 60 cm. I fjol kapade jag av 134 m3 50 cm rotändar grövre än 40 cm med motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#538688 Oj, ja den du visar på dom 2 sista bilder er ju inget man ska betale ekstra förr. :sad:
Man ska ju inte betala ekstra om det inte er riktig fina stockar.



Vi fick 6-7 stockar med lite röte, och då gjordet dom avdrag direkt, för som jag sa til killen hos bolaget, att marginalerna er veldig små på vedproduksjon, så vi kan inte betala 420kr m3 om det inte er 100% fin ved och rett volum.

(Ska sägas att chaffören ochså sett detta med röte vid mätningen).
För det var et mycket lågare pris på bjørk som inte var innom "utsortert bjørk" som det heter här Norge.
Vil minnas det var ca 350kr för björk utanför detta sortiment.
Nu minns jag inte alla regler för detta sortiment, men det ska vara minimalt med krok, minstemått verkar vara ca 12cm och maks ca 45cm (för alt går i vedmaskinen), samt 0% röte.
Jamför vi med veden vi hugger själv, så er denna köpveden som tallstockar i jamförelse. (raka och fina perfekt diameter för vedmaskin), så dom går som en lek på stegmateren och igjenom vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#539089 Två bilder från i dag.
Blir nya tag imorron på samma plats som bild 2.

1545078433_img_20181217_124927-pano.jpg


1545078432_img_20181217_110333.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#539099 Fine bilder :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Nor-forest  
#540634 Ble et lass med bjørk i går.
20181228_112526.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#540636 Det där är ju bara ett halvt lass 😉 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Nor-forest  
#540661
halvproffs skrev:Det där är ju bara ett halvt lass [emoji6] :mrgreen:
[emoji1] [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Nor-forest  
#540908 Ble et lite lass med bjørk i dag også.

20181229_215358.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#543723 Nu er vi klare med ca 400m3, och ca 300m3 kvar att kapa/klyva, men nu har vi fått et lite problem, vi er nästan tomme på paller. :surp:
När vi kört imorron finns det bara 4-5 paller kvar, så det blir att leta paller på mandag i nästa vecka.
@Førland, har du några bra tips på var det kan finnas en del paller innom ditt område??

Några bilder och en kort video från i dag.
Video och bilder er tatt med Garmin Nuvicam(kombinert kamera och navigasjon), då detta har mycket bättre "steady shot" enn gopro kamera.

1547224190_grmn0008.jpg


1547224190_grmn0007.jpg


1547224190_grmn0005.jpg



Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#543729
stegmaster skrev:Nu er vi klare med ca 400m3, och ca 300m3 kvar att kapa/klyva, men nu har vi fått et lite problem, vi er nästan tomme på paller. :surp:
När vi kört imorron finns det bara 4-5 paller kvar, så det blir att leta paller på mandag i nästa vecka.
@Førland, har du några bra tips på var det kan finnas en del paller innom ditt område??

Några bilder och en kort video från i dag.
Video och bilder er tatt med Garmin Nuvicam(kombinert kamera och navigasjon), då detta har mycket bättre "steady shot" enn gopro kamera.

1547224190_grmn0008.jpg


1547224190_grmn0007.jpg


1547224190_grmn0005.jpg



Gott jobbat👍En liten fråga hur levererar ni veden ?? Hämtar folk eller kör ni ut den ??

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).