Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 825060 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524852
Tokslut skrev:Feb 2018

1537032035_elfeb.jpg

Tack. Det var alltid något från säsongens lägsta pris. Skicka gärna motsvarande från Juli Augusti nu när elpriset nästan dubblat sig. En fråga bara. Varför är det 0 kr i energiskatt? Det betalar väl alla? Annars konstaterar jag att du helt utan säkringsavgift och energiskatt betalar 1 kr och 21 öre kWh med nästan halverat elpris i februari månad mot vad jag pratade om i min faktura. Så det är fortfarande lögn men jag tackar för det du skickade

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#524854 Du gillar kalla folk för lögnare verkar det som, inget jag bryr mig om dock.

Eftersom jag inte visste exakt vad jag betalar per kWh satte jag ett Tildetecken framför ( ~ )

Sen har jag låst elpris året om

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524856 Faktura
Så här ser verkligheten ut för dom med låg elförbrukning. Ett pris på 3 kr och 91 öre kWh inkl allt. En typisk vedeldare kund hos mig med låg vedförförbrukning inkl allt betalar 76 öre kWh.Knappt en femtedel av priset. Så klart att det påverkar priset på veden åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524858
Tokslut skrev:Du gillar kalla folk för lögnare verkar det som, inget jag bryr mig om dock.

Eftersom jag inte visste exakt vad jag betalar per kWh satte jag ett Tildetecken framför ( ~ )

Sen har jag låst elpris året om

Nej det du framför är lögn. Jag har inget emot dig. Jag tackar för det du skickade och undrar fortfarande varför du inte har någon energiskatt eller säkringsavgift?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#524859
Vedproducent skrev:Nej det du framför är lögn. Jag har inget emot dig. Jag tackar för det du skickade och undrar fortfarande varför du inte har någon energiskatt eller säkringsavgift?

Kan inte svara på det

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524860
Tokslut skrev:
Vedproducent skrev:Nej det du framför är lögn. Jag har inget emot dig. Jag tackar för det du skickade och undrar fortfarande varför du inte har någon energiskatt eller säkringsavgift?

Kan inte svara på det

OK men det är ju intressant att veta för det påverkar ju mer än halva priset! Kan du kolla det eller är du rädd för att något fel avslöjas?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524863 En seriös diskussion skulle vara fint. Som småskalig vedeldare med 5m3 så betalar man mindre än en femtedel av en småskalig elkonsument. Kom igen nu från båda sidor vad ni tycker? Är detta verkligen rimligt eller hur högt bör vedpriset eller elpriset vara tex?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Tokslut  
#524864
Vedproducent skrev:
Tokslut skrev:
Vedproducent skrev:Nej det du framför är lögn. Jag har inget emot dig. Jag tackar för det du skickade och undrar fortfarande varför du inte har någon energiskatt eller säkringsavgift?

Kan inte svara på det

OK men det är ju intressant att veta för det påverkar ju mer än halva priset! Kan du kolla det eller är du rädd för att något fel avslöjas?

Vad har du för storlek på huvudsäkringarna? Abonnemanget skiljer det ju skitmycket på där vi med låga 16/20/25 A så mycket mot de som har upp mot 100 A tex.

Här är mina priser iaf.

https://www.telge.se/el/elnatspriser-2018/

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#524868 Här är min senaste elräkning (16A-säkring)
1537040927_dsc_1370.jpg

1537041214_dsc_1372.jpg

Men nu innan den 20:e måste jag välja nytt och vattenfall verkar inte vinna budgivningen denna gång. Ett tips är att försöka ordna så elavtalsbytet sker under sommaren. Funderar på 5år denna gång (för att säkra upp mot om de verkligen stänger ned två reaktorer).

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524871 Energiskatten ligger numera på nätfakturan o inte elfakturan

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524884
Hema skrev:Här är min senaste elräkning (16A-säkring)
1537040927_dsc_1370.jpg

1537041214_dsc_1372.jpg

Men nu innan den 20:e måste jag välja nytt och vattenfall verkar inte vinna budgivningen denna gång. Ett tips är att försöka ordna så elavtalsbytet sker under sommaren. Funderar på 5år denna gång (för att säkra upp mot om de verkligen stänger ned två reaktorer).

Ja det var ju billigare. Med en lite högre förbrukning och gamla avtal som ska omförhandlas slipper du undan med 1 kr och 99 öre kwh. Men med en låg vedförbrukning betalar du fortfarande 76,5 öre kwh inkl allt. Så det är klart elpriset påverkar vedpriset. Fler exempel? Tack annars Hema för exemplet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524890
Vedproducent skrev:Så klart hjälper elpriset till att höja vedpriset. I fredags fick jag elräkningen för mina 2 sista månaders förbrukning. 2141 kr totalt och 548 kwh. Blir ett elpris på 3 kr och 91 öre. Veden jag levererar kostar tex hemlevererad 5 m3 (1425 kg) 3750 kr och innehåller då 6127 kwh Blir ett pris på 61 öre kwh. Men lite eldas det ju för kråkorna så räknar man i stället på 80 % verkningsgrad på kaminen så blir det 4902 kwh för 3750 kr eller då 76,5 öre kwh inkl allt jämfört med min el inkl allt 3 kr och 91 öre så förstår man hur billig veden ändå är.


Jag förstår hur du tänker, men jämförelsen är inte helt rättvis, för om du värmt med el och därmed förbrukat mer el hade ditt pris / kWh sjunkit rejält, då de fasta avgifterna slår rätt hårt vid låg förbrukning.

Sen skall man räkna med att elvärme är bekvämt, inget eget jobb krävs, eldar man med ved måste man göra en del jobb själv, man måste vara hemma varje dag och elda...

Jag räknade snabbt på min kostnad vid olika förbrukning...

200KWh 649kr = 3,40 / kWh

500 kWh 1118kr = 2,24 / kWh

1000 kWh 1838kr = 1,84 / kWh

1500 kWh 2560kr = 1,71 / kWh

2000 kWh 3281kr = 1,64 / kWh

3000 kWh 4723kr = 1,57 / kWh

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#524892 Diskussionen är intressant men jag känner väl att vi halkar utanför ämnet i denna annars fina tråden. Jag skulle valt diskussionen i en annan tråd från början. Ber lite om ursäkt för det.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#524910 Här er senaste el. faktura för en av mina egendommer här i Norge.
1,85kr pr. kw/t. blir det med lågt förbruk och maks 16amp säkring. (men som syns så er ju priset på väg uppåt).
Vedpriset vårt til kund blir ca kr 1,00kr pr kw/t (nu efter vi höjde priset inför denna sesong), så det passadet ju bra med en prishöjning på veden nu samtidig som el.priset for i taket. 8)
Prishöjningen på el, verkar ju inte vara slut enn, får ju nästan et mail om höjning varje mnd.
Efterfrågan efter ved har varit enorm så langt i år, er ju slut solgt sen lang tid tilbaka, så kunne säkert solgt 100-150m3 til om jag haft.

$matches[2]



Så här leggar jag vid lite info til kund som köpar en 1m3 säck björkved, hemtat på plats.

1537064685_vedsekk.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#524948 Senaste räkning här för augusti månad, (Finland)
Elström, 4,33cnt/kWh
Grundavgift 2,60€ /mån
Elöverföring 3,45c/kWh
Grundavgift (överföring, 3x63A) 41€/mån
Elskatt 2,79cnt/kwh

Tot. 10,57cnt / kWh + 43,60€/mån grundavgift, Så jämfört med era priser har vi här tydligen räjält billigare el.
Ett normalt hushåll har typ samma kWh-avgift men med 3x25A anslutning är månadsavgiften bara en liten del av min.

Från elskatten får vi här återbäring av skatten för jordbrukets andel av förbrukningen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).