Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

975 inlägg 419387 visningar 94 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802144 Skoj med hembygge förstås, jag gissar att nästa steg i utvecklandet är nån sorts mottagardel
med transportband och säck eller nåt i den riktningen.
Det är ju imho den största tidsvinsten att slippa plocka upp klabbarna från marken.
Efter det kommer antagligen en allmän hastighetsökning typ med kraftigare pump eller liknande.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Ent  
#802304 Vet inte om detta är exempel på temat i tråden eller motsatsen? Ni får gärna komma med feedback som det heter numera 😀 När vedsäckarna är slut (jag har bara så många som ryms i mina två vedutrymmen) rusar jag resterande ved i en hög på backen. I slutet på juni åker den veden in med transportören och travas upp mot väggen. Omständligt, speciellt när den sedan ska travas på den gamla mjölkvagnen och fraktas till huset, för att slutligen travas in i vedskrubben. (Tänker på Pistvakt, "Vi måst trav om veden så han int röter...").

Nu bygger jag häckar intill vedhögen och travar veden i dessa. Då är det ingen brådska att få häckarna under tak, jag kan tom lägga plåtar över och låta dem stå ute tills det blir plats under tak senare i höst/vinter. Sen traktorerar jag dem direkt intill farstutrappan precis som med säckarna.

Det tar en stund att leta fram virke som varken är för bra eller för dåligt, och som inte ska användas till annat. Kapa och skruva ihop. Men det ska ju bara ske en gång, förutom lite reparationer under åren förstås.

Samtidigt inser jag att skulle kunna skaffa ytterligare 5-6 st 1,5 kubik-säckar och bygga upphängningar på pallarna, men de blir klumpigare och mer utrymmeskrävande än de häckar jag bygger nu. Häckarna rymmer exakt 1,45 kubik.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802320 Det var ytterst seriösa häckar. Vi kör betydligt enklare hemma med tre brädor på var kortsida och två överliggare Veden får sticka ut 10cm på var långsida, rymmer runt 1,7m3 Tycker man häckarna blir veka så går det avhjälpa med lite ståltråd på mitten.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Ent  
#802330
busholle skrev:Det var ytterst seriösa häckar. Vi kör betydligt enklare hemma med tre brädor på var kortsida och två överliggare Veden får sticka ut 10cm på var långsida, rymmer runt 1,7m3 Tycker man häckarna blir veka så går det avhjälpa med lite ståltråd på mitten.


Idén till häckarna kom från en granne som hänger upp 1 kubiks engångssäckar i ställningen och rusar ner veden. Tänkte att man göra vilket som fortsättningsvis med häckarna, antingen trava eller rusa i engångssäck.

Men det går förstås att förenkla om man vet att man alltid ska trava på pallarna, lägg gärna upp en bild.🙂 (Sen finns det ytterligare en parameter, vedskrubben inne i huset rymmer max 1,5 kubik. Med rymligare pallar blir det kvar en del ved ute tills man eldat så det blir plats.).

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Ent  
#802566 @busholle, jag testade din metod och det är ju en väldigt fiffig variant när man vet att det ska travas på pallarna. Väldigt lite kap o bygg jämfört med mina häckar (i vilka det förvisso funkar att rusa). Men hade jag postat mitt inlägg innan jag byggde häckarna så hade nog busholle-konceptet vunnit 👍.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806213

Lite väl varierande längder på slutprodukten.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807370 https://youtu.be/LWizuqSEg7E?si=5uLpYgiUFsoLeR3B

Den här har jag inte sett innan. Funderar på om man kapa längre bitar o spräcka på sidan? Det ser ut som det är en lucka där.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Ent  
#807371 Jo det gick ju raskt föralldel, men varför i fridens dagar vill man göra såna där småbitar?!

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807373
Ent skrev:Jo det gick ju raskt föralldel, men varför i fridens dagar vill man göra såna där småbitar?!


Han använder dom till gengas såg jag i kommentarerna. 😀

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

paavo25  
#807487
1690613130_22199_2q368s4kd2ww01569774780.jpg

Färre än 4 traktorer skall man ej ha för att laga ett lass ved, de ser ni, helt logiskt.
Fotot är mitt, tagit från maskinisten. Countyn var ny vattnig olja samt övriga opålitligheter, så ej option att fara dit långt bort och söka ved. Var med 7810 och luningsgrip och större weckman vagn till skogen oh sökte hem ved. Hemma sedan med countyn lossa lasten, 4000 driver sirkeln, 6600 framför vagnen.


Säckar har ja prövat, men di passar dåligt för mig.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818808 Inte helt värdelöst. Så den här filmen platsar väl egentligen inte här...
https://youtu.be/1yvwSFnZIhM?si=Ac5-3WrxeC5zn6M0

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820388 Så värst farlig som titeln antyder tycker jag den inte är. Med tanke på att operatören sitter i hytten.

https://youtu.be/FCRTZgrvfiM?si=3cQl-E8-mjYu0cWT
Lite väl klen ved till maskinen ändå...

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

adahlm  
#820846 Har nog varit värre o farligare maskiner presenterade här.
Matningsgripen var ju nog helt användbar där.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822959 Denna platsar väl i tråden, ungefär 6.30 in i filmen slutar han att prata, och börjar jobba istället.

Ser ut som att han har tålamod...

https://youtu.be/i3Xx0yay3UY?si=0FkUl0GwO177fSeW

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

jannee  
#822960 8.27 börjar det äntligen hända något 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).