Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

975 inlägg 419870 visningar 94 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703003
Zixten skrev:
Vedmaskin skrev:Är nog inte så dumt som det ser ut när man ska ha korta vedträn.

Kan ju bli idiot för mindre med 25 cm bitar i vedmaskinen. Lite ved för varje klyvning o större risk att biten hamnar på tvären.


En fördel för den som säljer ved är ju att det är enkelt att anpassa till kunderna, man har alltid enmetersved klar, sen är det bara att ställa in maskinen på den längd som kunden vill ha.... 50cm 33cm 25cm. Om man från början måste välja längd så måste man ju också veta vad kunderna vill ha...


Efter Gudrun så blev det ju en del ved. Det överova som inte gick in i vedmaskinen. Kapades i 1,2 m bitar och spräcktes i vedklyven. Det var ämnat som egen pannved senare i 40 cm. Men det såldes o mättes i traven kapades upp i 30cm. Kapades med vanlig vedkap.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703067 Lite skoj att se hur gubben ordnar jobb åt sig, promenerar och hämtar pinnar sen ramlar de ner
på marken igen, så får han plocka upp de en bit bort men inte riktigt nog långt bort.
Så gör alla europeer.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

adahlm  
#703075 Tror nog det mest handlar om en gammal vana som alltid går vidare till nästa generation, verkar vara vissa få länder där arbetssättet är vanligt. Kan hända att deras råvara är bra mycket grövre än det vi är vana med och då fungerar inga hobbymaskiner med max 35cm i diameter.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703097 1 metersved är lagom storlek för att hantera manuellt. Större, och det blir för tungt. Mindre och det blir för ineffektivt.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703102 Farsan som är över 80 pratar ibland om tiden med meterved. Det verkar ha varit något som höggs och klövs direkt i skogen och transporterades ut sommartid för försäljning till staden efter intransport kapades den i färdig längd som verkar ha varit 1/4 eller 1/3 meter.
Farfar höll visst på en del med det som utfyllnad till lantbruket.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

halvproffs  
#703105
busholle skrev:Farsan som är över 80 pratar ibland om tiden med meterved. Det verkar ha varit något som höggs och klövs direkt i skogen och transporterades ut sommartid för försäljning till staden efter intransport kapades den i färdig längd som verkar ha varit 1/4 eller 1/3 meter.
Farfar höll visst på en del med det som utfyllnad till lantbruket.


Stämmer bra det. Här finns fortfarande en sträng 1m ved kvar i skogen. Om jag minns rätt så är den täckt med takpapp. Var nog för eget behov.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

adahlm  
#703117 En bild från Helsingfors / Finland, Årtalet okänt, men tippar på ca 1935-1940. Verkar vara sommar på bilden.
Fanns ju säkert fördelar med metoden då det inte fanns möjlighet till annat, Men att ännu år 2021 hålla på med sånt här...

1614599494_image.jpg

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703119 Usch ja, det är fult med manuellt arbete. Allt måste vara maskinellt i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Machman  
#703717 1m ved är fortfarande ganska vanligt i Finland även om det är färre och färre som håller på med det.

1m ved är väldigt behändigt om man utför arbetet utan dyra maskiner. Jag gör själva enbart 1m ved. Kör ut i 3m längder, kapar till 1m direkt på släpet brevid där jag ska stapla. Klyver 1m bitarna på liggande med yxa och staplar. Går snabbt att stapla och blir stabilt, du ska slarva riktigt ordentligt för att stapeln ska välta när tjälen lossar. Man kan sen kapa till rätt längd direkt i stapeln (även om det inte är att rekomendera). Att klyva 1m björkved upp till 20cm diameter går oftast på två eller tre slag med yxan om den är frusen.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703784 Jo travningen med meterved saknar man, fort gick det och bra blev det. Det man inte saknar är den panna som satt här innan, Agrobust 40Kw för meterved eller småbalad halm, jäklar vad ved det gick åt för att få värme....

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Arvid0  
#703820
Machman skrev:1m ved är fortfarande ganska vanligt i Finland även om det är färre och färre som håller på med det.

1m ved är väldigt behändigt om man utför arbetet utan dyra maskiner. Jag gör själva enbart 1m ved. Kör ut i 3m längder, kapar till 1m direkt på släpet brevid där jag ska stapla. Klyver 1m bitarna på liggande med yxa och staplar. Går snabbt att stapla och blir stabilt, du ska slarva riktigt ordentligt för att stapeln ska välta när tjälen lossar. Man kan sen kapa till rätt längd direkt i stapeln (även om det inte är att rekomendera). Att klyva 1m björkved upp till 20cm diameter går oftast på två eller tre slag med yxan om den är frusen.


Här passar verkligen den gamla "veden värmer flera gånger". Kul att det fortfarande finns de som uppskattar arbetet 👍

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Machman  
#704029
Arvid0 skrev:Här passar verkligen den gamla "veden värmer flera gånger". Kul att det fortfarande finns de som uppskattar arbetet 👍

Jag tycker det är ganska terapeutiskt att klyva 1m ved en solig vårdag. Det får ta den tid det tar och efter en eftermiddag med yxan sover man gott om natten. Blir jag inte klar så fortsätter jag en annan dag. Tror hemligheten ligger i att ha tillräckligt många årsförbrukningar färdigt hela tiden, då är det ingen press på att få allt klart så det hinner torka till hösten. 😀

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

svampbob  
#704049 Jag har varit med och kapat upp 60 cm björkved till brasved idag. Farsan är 86 och då tillhör man generationen som torkar sin ved staplad.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

adahlm  
#704073
1615101290_e4d22b7b08cf33f734061926af4db1a0.jpg

Ännu en bild från Helsingfors från 1940, några kubik..

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

stegmaster  
#704088 Kan bara uttala mig för egen del och min vedmaskin, tidsåtgången på t.eks 15stk 1m3 säckar tar ca 30min mer tid vid 25cm vs 30cm, och ca 60min mer vid 20cm vs 30cm, så det er inte hela världen då det er bergrensat med dessa längder.
Det jag inte riktig begriper er att vedmaskiner ofta har 33cm på vedlängdinnställningen istället för 30cm(om den har fasta steg)?
Denna ved passer ju ofta inte i nya moderna ugnar som sliter even med 30cm, för inte at snacka om att packa i 40/60l säckar. 🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).