Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

975 inlägg 419956 visningar 94 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Avslutat-02  
#670906 En sådan skulle man ha på vintern i vedboden...
Kunde man bara klyva lite grovt och sedan stå under tak i lä och klyva finare.. 👍

Den sista som sätter fingrarna där de inte hör hemma är inte född ännu...
Är huvudet dumt får kroppen lida..

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

svampbob  
#670910
jannee skrev:Dagens människor som inte har något eget säkerhetstänk ska inte beblanda sig med mer avancerade verktyg är mobilen.
Vi köpte klyven i mitten av 60 talet och nyttjat den till jag köpte vedmaskinen efter Gudrunstormen.
Några blåmärken och lite skavda knogar är det enda som skett under 45 års regelbunden användning.
Den är i princip HELT ofarlig om man bär sig rätt åt, men dagens människor???`..............


Håller man sig till pannved så är det helt ofarlig. Vi körde nog i 50 är med exakt en sådan. Vi värmde fyra hus med den veden plus att vi sålde vid. Det är många tusen m3 utan några skador. Vedkapar med vagga och skruvklyvar där kan man göra illa sig. Med skruvarna var det bara en tidsfråga innan du hamnade på handkirurgen.

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

tallen100  
#670913 Det där är bra klyvar 👍

Men det är ingenting för dom som måste ha tvåhandsspakar på hydralklyven för att vara säkra nog på att inte klämma sej 🤣

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Blivande snickare  
#670941
jannee skrev:Den är i princip HELT ofarlig om man bär sig rätt åt, men dagens människor???`..............

Famous last words :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671128 Farsan brukar prata om gubben han fick in på akuten, troligen född i början på 1900 talet som i alla år förlitat sig på sitt klyvhjul, säkert hade han kört igenom mer än 1000m3 men det var också det ska sista han gjorde när han trillade och fick i huvudet i klyven. Tror inte att sonen som körde in gubben använde klyven någonsin igen.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

stegmaster  
#699264 Detta var något av det värsta jag sett av maskintillverkat ved. 😮
2 stockar på 18min, dessutan i 50cm längd.
Som jamförelse er våran rekord 18min på att fylla 3 stk 1m3 säckar med 30cm ved, dock ligger normaltiden på ca 25min, då det oftast er lite mer krokig och klent i högen. (Detta ochså med en 4klyv kniv.)
Undrar hur mange av er som orkar se filmen ferdig? 🤣


Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Erre  
#699311
stegmaster skrev:Detta var något av det värsta jag sett av maskintillverkat ved. 😮
2 stockar på 18min, dessutan i 50cm längd.
Som jamförelse er våran rekord 18min på att fylla 3 stk 1m3 säckar med 30cm ved, dock ligger normaltiden på ca 25min, då det oftast er lite mer krokig och klent i högen. (Detta ochså med en 4klyv kniv.)
Undrar hur mange av er som orkar se filmen ferdig? 🤣


🤦‍♂️🤦‍♂️.
Herregud. Mår dåligt bara av att se det.
Är inget att satsa på för oss med damp. 😁

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

totte  
#699315
stegmaster skrev:Undrar hur mange av er som orkar se filmen ferdig? 🤣


Klarade några minuter med ett flertal framspolningar. Sen gav jag upp och jag har inte ens nån bekräftad damp-diagnos 😇 🤣

Avatar Fallback

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

axwell  
#699319 Jag måste ha nått fel, såg nästan halva klippet innan jag spolade till sista minuten.

Lärorikt var det ändå, så där skall jag nog inte jobba. 👎

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Emanuel90  
#699331 Irriterande ineffektivt och så hade dom en skitful midsommarstångskopia med en gran högst upp också

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699334 Nu har jag inte läst vad den som lagt upp filmen skrivit, men ibland när man ser såna här filmer så får jag känslan av att det är ett hemmabygge under utveckling, att det är en provkörning för att se vad som skall förbättras.

Men som sagt innan, gäller att ha tålamod och gott om tid om man skall köra med den där...

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699373 Kolla filmen i Youtube, klicka på Youtubeloggan i nederkant, sen högerklickar du på youtube-sidan och väljer översätt till svenska.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702997 Jag har inte bestämt mig riktigt för om dessa filmer passar in här....
Men när man sitter och spanar på Youtube så dyker det lite då och då upp maskiner för att dela upp enmetersved (?) till mindre bitar, en del ser skapligt säkra ut, andra rätt livsfarliga.
Dom flesta är ändå rätt snabba och effektiva.

Vad jag mest funderar på är varför man inte redan från börjar har kapat upp veden i rätt längd? Känns som ett extra och onödigt arbetsmoment eller är det något jag missar här?










Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702999 Är nog inte så dumt som det ser ut när man ska ha korta vedträn.

Kan ju bli idiot för mindre med 25 cm bitar i vedmaskinen. Lite ved för varje klyvning o större risk att biten hamnar på tvären.

Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703001
Vedmaskin skrev:Är nog inte så dumt som det ser ut när man ska ha korta vedträn.

Kan ju bli idiot för mindre med 25 cm bitar i vedmaskinen. Lite ved för varje klyvning o större risk att biten hamnar på tvären.


En fördel för den som säljer ved är ju att det är enkelt att anpassa till kunderna, man har alltid enmetersved klar, sen är det bara att ställa in maskinen på den längd som kunden vill ha.... 50cm 33cm 25cm. Om man från början måste välja längd så måste man ju också veta vad kunderna vill ha...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).