Vedmaskiner, flishuggar

Klyva grov ved smidigt

32 inlägg 38357 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

stegmaster  
#60393 Tyckte detta såg spännande ut.
Ser fram åt forsättningen på detta prosjektet. :geek:
Har jag fattad detta rätt, at den ferdigklyvda faller ned undan maskinen, vis det e så , kunne det vore en ide att montera en platta på endane av det "gröna" stålet, så at resten av vedkubben förs tilbaka til klyvläge aut. när klyven returnerar.
Då kunna man bara lägge en vedkubbe i klyven så kunna den jobba främ och tilbaka aut. tils hela kubben va klyven.
Svärt att förklare med ord(på "svorska" endåtil), men provar endå. :wink:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

Skogstomte  
#60394 Roligt att det finns fler sådana som jag :geek:

Jo, Stegmaster, du har alldeles rätt, det ska bli som en ram som omsluter vedklumpen, så att man får tillbaka den när klyven backar, sen trillar den ner och det är bara att trycka igen. Min tanke är att kunna lasta med griplastare och ha automatik som startas och stoppas med radiostyrning på denna. Vid klenare dimensioner tror jag man kan lägga i två klumpar åt gången.

I framtiden kanske det kan bli aktuellt med en kap och inmatningsbana också, så har man ju en vedmaskin XL :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

stegmaster  
#60413 Ja , det kommer att bli kanon. :grin:
Nästan rart at inte någon har hittad på det her för. :???:
Får du en prototyp på detta til å fungera, så hvem vet va det kan bli av detta? 🧠
Fint om du holder oss oppdaterade på detta prosjektet när det går framöver, gjerna lite bilder och film.
Verkar som en kanon ide. ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

Skogstomte  
#60415 Tackar, det hoppas jag också. Jo, ideén är inte ny, jag har snott den 🏴‍☠️ från Woodmax som gjorde en sån här en gång, se bild tidigare i denna tråd. Att det inte har slagit fattar inte jag heller, att lyfta grova klumpar i en vanlig klyv kan ju få vem som helst att tröttna. Dock tryckte deras bara 7 ton och maxdiameter 60 cm, det tror jag var för dåligt om man kommer i ett grovt kvistvarv, borde vara ett helsike att få loss en klump som fastnat i denna. Jag planerar att ha 25 ton och 100 cm som max 8)
Självklart kommer jag att hålla er uppdaterade, när jag kommer igång så blir det bilder också, kanske till och med en film :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

totte  
#60417 Kan bara instämma med Stegmaster! Skall bli mycket roligt att se hur det här utvecklas. Du tar då inte i för lite i alla fall :shock: :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

Skogstomte  
#60420 Hehe, nej det finns ju inget värre än maskiner som sviker när man som bäst behöver lite krydda. Får väl citera "Spindeln" i en annan tråd "jämnan drar bäst" och det gäller ju även maskiner. Bättre med ett lägre, kontinuerligt tempo än högt med en massa avbrott. Möjligen blir det differentialstyrning (tvåhastighet) på klyvcylindrarna för att spara tid och energi i lättkluvet material :-? .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

totte  
#60428 Differentialstyrning är nog starkt att rekommendera, det är ju en enkel metod att få lite fart på grejorna. Skulle jag absolut satsa på om jag hade haft behov av en 25-tonnare. Vi har inte så mycket grov knotig ved häruppe i Västerbotten, så för mig räcker en 7-tons Faxe rätt väl. Tänk på också att returhastigheten är direkt beroende av förhållandet mellan kolvarean och stångarean, ju mindre skillnad ju snabbare retur.

Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

Skogstomte  
#60434 Ja, exakt. Men går man upp för mycket i stång area så blir det ju inte mycket kraft kvar framåt vid hög hastighet. Jag tror på förhållande 1:2, då får man ju samma hastighet på "snabb fram" som på bak, samtidigt blir ju inte flödena mer än fördubblade i något fall, så man inte värmer för mycket olja. Grova ledningar och ventiler är ju att rekommendera i vilket fall. :geek:

Har själv en 7-tonare fast hemmabyggd och kraften räcker gott för det allra mesta (har bara 2-dels kniv, svårt med 4-dels när det är mycket grovt). Alltför knotig ved tror jag inte funkar i detta projekt, rädd att det blir flisor av alltihopa om kraften nu räcker. Mest tror jag kraften krävs när man ska klippa av flera grova kvistar samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

totte  
#60439 Kan bara instämma i det du skrev, utom en sak, ju grövre kolvstång ju större kraft och mindre fart vid differential-körning. När du lägger tryck på båda sidorna om kolven är det ju kolvstångsarean som är aktiv, medan vid returen så är det överskjutande kolvarea som drar. Men det är ju bara att räkna på så man får dom värden som man vill ha, vill man ha bra fart i snabbläge tar man klenare stång. Sen är ju alltihop avhängigt av mototeffekt och pumpstorlek.

Vad gäller 4-delskniv har jag den erfarenheten också, stora bitar tenderar att dela sig i mitten och sen åker de två halvorna ut åt varsin sida och spräcks aldrig ordentligt. Kör man sen på med en bit till baki så vrider dom sig av kniven helt och ramlar ner på tårna eller nån annan misslyckad plats.

Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

Skogstomte  
#60442 Du har rätt :smile: . Jag tänkte fel :oops: , naturligtvis blir ju kolvstångens area det som bestämmer kraften när båda sidor är sammankopplade. Möjligen kan man gå lite under förhållande 1:2 men inte för mycket, jag är rädd för att det höga flödet vid backning värmer olja. Det brukar ju bara bli varmare om man pressar hydraulik för mycket, inte gå så mycket snabbare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

totte  
#60444 Du har troligen rätt, vad gäller värmning av oljan och sånt måste jag säga att där tar min kunskap slut. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

Skogstomte  
#60449 I och med att tryckfallet ökar i kvadrat med flödet så gäller det att passa sig för "tjurrusning" och trånga passager om man vill köra "kallt". Svårare än så är det egentligen inte. Det var roligt att diskutera med dig Totte, men nu stänger jag burken för i kväll, det är ju en dag imorgon också om jag är rätt informerad. Ha det gott!

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva grov ved smidigt

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60572 du kanske kan få lite idéer från dessa grabbar... http://www.pinosa.net/

Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

Skogstomte  
#60655 Tackar, de verkar ju ha varit med ett tag :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva grov ved smidigt

schygge  
#542771 Hur gick det med detta projekt? Jag funderar på att bygga nåt liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).