Vedmaskiner, flishuggar

Elmotor till vedmaskin

10 inlägg 346 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Elmotor till vedmaskin

Victor03  
#914464God dagens

Har införskaffat mig en Tajfun rca400 med traktor drift. Har även en 11kw höfläkts motor på 1480varv som jag tänkte bygga till vedmaskinen så jag får eldrift, hur växlar jag ner den lättast till 400-430 varv, är det enklast att börja leta bil växellåda?

Tar tacksamt emot förslag

TS
Användarvisningsbild

Re: Elmotor till vedmaskin

Bax  
#914477På en semesterresa till Norge i förra veckan passerade jag en Tajfun med kraftöverföringsaxel och elmotor. Jag hann dock inte se riktigt vad som satt emellan dem men hann tänka att ”det ser fabriksgjort ut”. Finns det inte att köpa från dem?

Användarvisningsbild

Bert1  
#914481Jag tänkte en traktorväxel först men dom växlar nog bara upp så enklast är väl som du nämner en vxllåda bara om nu din elmotor snurrar på rätt håll annars verkar ju specen på motorn vara likvärdig med Tajfuns motorpaket

Användarvisningsbild

Victor03  
Bax skrev:På en semesterresa till Norge i förra veckan passerade jag en Tajfun med kraftöverföringsaxel och elmotor. Jag hann dock inte se riktigt vad som satt emellan dem men hann tänka att ”det ser fabriksgjort ut”. Finns det inte att köpa från dem?

Precis finns elmotor med växel direkt ifrån tajfun men nu kostar runt 60-70 tusen och begagnat runt 20-30 har jag sett men eftersom jag redan har motorn så känns det onödigt att köpa.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914487Växla ner med remskivor och kilremmar.

Användarvisningsbild

Bax  
Victor03 skrev:
Precis finns elmotor med växel direkt ifrån tajfun men nu kostar runt 60-70 tusen och begagnat runt 20-30 har jag sett men eftersom jag redan har motorn så känns det onödigt att köpa.

Aha, det var dyrt, då skulle jag gå på kilremmar och skivor som utväxling.

Användarvisningsbild

Gustav51  
#914521Hade samma tankar för ett antal år sedan då jag hade en rätt "törstig" traktor byggde ett kit med elmotor och nedväxling med kilrep, fullföljde aldrig konverteringen då jag köpte en annan traktor som fungerar utmärkt och är en riktig "snålvarg" kan köra den rätt många timmar på 20 l diesel.
Så med andra ord så har jag ett kit med elmotor, remskive växel hopbyggt på en ram inkl yd brytare som jag gärna avyttrar för en ytterst rimlig peng till den som behöver.
Intresserad skickar PM

alias  
Gustav51 skrev:Hade samma tankar för ett antal år sedan då jag hade en rätt "törstig" traktor byggde ett kit med elmotor och nedväxling med kilrep, fullföljde aldrig konverteringen då jag köpte en annan traktor som fungerar utmärkt och är en riktig "snålvarg" kan köra den rätt många timmar på 20 l diesel.
Så med andra ord så har jag ett kit med elmotor, remskive växel hopbyggt på en ram inkl yd brytare som jag gärna avyttrar för en ytterst rimlig peng till den som behöver.
Intresserad skickar PM

Blev lite nyfiken på vad du har för bränslesnål traktor som driver vedmaskinen i dagsläget?

MVH
Alias

jannee  
#914526Själv har jag en MF 30 med Perkins diesel - tidig 60 talare
Enda nackdelen är att när man lyfter upp Japan lättar framhjulen på traktorn 😀
Den motorn går verkligen snålt - inte många liter/timme - tror att jag själv förbrukar mer vatten/timme än vad traktorn drar diesel 😀 😀

Användarvisningsbild

Gustav51  
alias skrev:
Gustav51 skrev:Hade samma tankar för ett antal år sedan då jag hade en rätt "törstig" traktor byggde ett kit med elmotor och nedväxling med kilrep, fullföljde aldrig konverteringen då jag köpte en annan traktor som fungerar utmärkt och är en riktig "snålvarg" kan köra den rätt många timmar på 20 l diesel.
Intresserad skickar PM

Blev lite nyfiken på vad du har för bränslesnål traktor som driver vedmaskinen i dagsläget?

MVH
Alias

Hej
Jag har en BM Victor som driver vedmaskinen har använt den i mer än 10 år, bränsle snål dessutom låter den så ljuvligt när man är igång, nästan som musik 😀

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).