Vedmaskiner, flishuggar

Erfarenhet av kinetisk vedklyv (svänghjul)?

4 inlägg 3204 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Erfarenhet av kinetisk vedklyv (svänghjul)?

Jom  
#876714Hej!

Innan det kanske kan bli en processor på nya gården så behöver jag en ny klyv. Har tidigare klyvt med en större 3-fas hydraulklyv och det avgörande är ju hastigheten, både ut och retur, som avgör hur fort det går :)

Jag har sneglat lite på en så kallad kinetisk klyv, med svänghjul. T.ex. denna från Tyskland, Könner & Söhnen. Skall klyva 8 ton och på diverse videos verkar den klara det mesta. Jag kommer främst klyva normalgrova träd så framförallt behöver den vara snabb, inte brutalstark.
https://www.sagro.se/sv/artiklar/vedkly ... trisk.html

Finns även som bensindriven, men jag hade föredragit den elektriska då jag inte har behovet av en mobil.
https://www.sagro.se/sv/artiklar/vedkly ... riven.html

Vad tror ni? Hiss eller diss? Bra eller anus?

TS

Re: Erfarenhet av kinetisk vedklyv (svänghjul)?

tallen100  
#876719Verkar ju snabb men frågan är hur länge den där kugghistorien håller, det måste vara både bra kvalité på materialet och helt exakt passform för att det ska hålla och inte bli nerslitet eller tandlöst.
Men är det ordentligt gjort så är det säkert en bra och snabb klyv. 🤔

Användarvisningsbild

toker72  
#876792Tror inte man klyver snabbare med den där än om man har en vanlig hydraulisk klyv med halv automatisk gång dvs där man drar i en spak som fastnar i läge när klyvningen ska börja sen den klyft går den tillbaka själv och under tiden har man hunnit plocka upp nästa vedkubbe.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876798Ofta har vi stora klumpar som måste klyvas flera gånger.
Har man bara klenved så funkar väl denna.
Har olagligt byggt om vår klyv från tvåhandsgrepp till enspak.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).