Vedmaskiner, flishuggar

Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

7 inlägg 1519 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

Langsel  
#833713 Håller på att bygga en vedmaskin och det här med hydraulik är ju lite lite krångligt tycker jag så skulle behöva lite råd.

Tanken är att använda mig av en f11-10 sågmotor och driva hydraulpumpen med kraftuttaget.
Räcker det med 38 cc pump? En sån ger ju ca 80 l/min på 540 varv.

Räcker det då med ventiler som är klassad för max 80l/min?

Tänkte ha ventil med 2 sektioner en till matarband och en till sågen.
Sen funderar jag på om det skulle vara möjligt att ha 12v elstyrd ventil till klyven? Denna:

https://ojanpera.se/sortiment/hydraulik ... lverkande/

Då kanske man kan köra vajerspak till band/såg och knappar på spaken till klyven.

Hur drar man lämpligast returen till allt? Det blir ju rundpumpning så alla ventiler blir ju seriekopplad i vanliga fall men tänker på returen från klyven mest så det är mycket olja och snabb återgång som ska igenom ventilerna.

Kolven är 80x63x680 så borde bli snabb retur.

Samt hade tänkt typ omp motor till matar band hur vet jag lämplig motor till det?

Säkert glömt nåt men Ös på med tankar och tips så blir jag glad 😁



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

Bert1  
#833722 Menar du att du skall stå och manuell köra klyven via knapp?

Avatar Fallback

Re: Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

Langsel  
#833730 Ja det var en tanke bara och så småningom försöka få till automatisk återgång på det också. Jag har en annan ventil som var tänkt till klyven egentligen med återfjädrande till retur, och lås på tryck och det har jag ganska klart för mig hur jag ska göra, tänkte det vore enkelt med en spak med knappar bara istället för flera spakar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

Bert1  
#833733 Blir mycket och står i när man kör då
På min Hakki Pilke så får klyven impuls att börja gå när svärdet går upp efter att ha kapat+att där är pedal så du kan manuellköra den

Avatar Fallback

Re: Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

Langsel  
#833737 Ok Ja tittar man på tex kisaved så är det ju 3 spakar för att mata kapa klyva, tänkte det skulle vara bättre med en spak med fyra lägen å knappar då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

Bert1  
#833743 Ja så sett är jag med dig men är ändå tveksam till att du skall stå och köra klyven manuellt efter varje kapmoment

Avatar Fallback

Re: Hydrauliktips till vedmaskinsbygge

Ent  
#833830 Har inte mycket att tillföra vad gäller hydraulteknik. Däremot så har jag ett hemmabygge med ett tvåspaks ventilpaket. Framåt med den vänstra spaken kör bandet som matar fram stocken. Bakåt så skickar det olja till sågmotorn (f11) och tuben som fäller ner sågen. Sågen fälls tillbaka upp av en lufttub som man får pumpa upp med lagom tryck vid start på säsongen. Framåt på den högra spaken kör fram klyven, och klyven backas genom att spaken dras bakåt.
Förr hyrde jag mer eller mindre automatiska Hakkipilkke av olika modeller och det gick snabbt när man hade flyt och lagom grova bitar. Under stundom hände det dock att man fick nån klabb på tvärsan, klyven fastnade och det blåste säkringarna om man Inte var snabb. Det som också kunde hända var att automatiken racklade så att klyven inte gick alls eller började gå fram o tillbaka av sig själv. Då blev det mekarpaus.
Det jag vill komma till är att det i slutändan inte behöver vara så mycket mer tidsödande om man spakar maskinen manuellt. För den som ska producera stora mängder ved för avsalu kanske varje minut har betydelse, men för att göra egen ved är det nog en fördel om konstruktionen är så enkel som möjligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).