Vedmaskiner, flishuggar

Val av mindre vedmaskin

15 inlägg 4239 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av mindre vedmaskin

M andersson  
#813472 Val av vedmaskin
Ska slå till på en mindre vedmaskin som kommer användas 30-50 kbm per år. (Har aldrig ägt någon tidigare och är ny i gamet)
Kikat på Bala agri 321p, Skogsverket pro, Bonnet 380, alltså maskiner i 100’ kr klassen.
Måste vara el eller bensin (inte traktor)
Vilken av dessa är att föredra? Rekommenderas något annat märke/model?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Val av mindre vedmaskin

Sune77  
#813531 Mellan Bala agri och Bonnet så skulle jag välja Bala agri, Skogsverket känner jag inte till personligen men har fått uppfattningen att dom är bra.
För min egna del så handlar nog mest om vilken av dem som kan ge få bäst service, att bala agri har ett nätverk men återförsäljare med reparations verkstäder skulle avgöra det för mig om någon fanns nära.

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813542 Jag har ingen egen erfrenheter av maskinerna som TS räknade upp men jag instämmer med föregående inlägg...

Om du kan tänja lite på budget så är Pilkemaster evo 30 ett bra alternativ. om jag såg rätt är prisläget mellan 100 - 150 000, men det kanske snabbt rinner iväg mer med lite extrautrustning.

Jag har lånat den lite större 36an och den går bra, och är lättjobbad, visserligen är den jag lånat traktordriven, men jag antar att det är ok ork i dom el / bensindrivna med.

En nackdel med Balan är väl att den saknar frammatning om jag nu hittade rätt maskin när jag googlade lite.
Det hade ju Skogsverkets maskin om jag såg rätt.
Men det är kanske tillval så att det går att få på bägge maskinerna.



Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

OddHEriksson  
#813676 Er det et alternativ å kjøpe brukt? Jeg fikk min Evo 36HC for 80 000 NOK. Da kostet en ny 180 000. Bensinmotoren skiftet jeg etter et par år, så alt i alt har maskinen kostet 105 000. Jeg synes fordelen med bensin er mobilitet og utleie mulighet. Jeg leier ut for ca 10 000 pr år. Og det resulterer i at jeg kan lage egen ved gratis.

Mvh
Odd i Norge.

Avatar Fallback

Re: Val av mindre vedmaskin

80-90  
#813745 Skogsverket e nog nån halvkass kina maskin. Skulle gått för en bala 7 dagar i veckan

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

mats_hj  
#824617 Hur har det gått?
Är i samma val och kvar som TS, lutar just nu mot en Bali 321P

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

M andersson  
#824713 Har inte blivit något köp i nu. Men det lutar åt Bala Agri.
Skulle gärna vilja se och prova Skogsverkens
grejer men har ingen återförsäljare i närheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av mindre vedmaskin

Åkesson  
#824883 Var håller du till? Jag har en, i västra götaland

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

M andersson  
#825179 Håller till i sydöstra Skåne. Så en bit ifrån varandra då alltså…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

Nissegunne  
#833435 Hej igen och tack för svaret!! tyvärr får jag ej upp det igen. kan ej sidan riktigt.
Har du någon erfarenhet att köra mindre och lite krokigt typ 5cm i topp? låser den fast matrialet bra aller vill svärdet hoppa? är ju en bygel som skall låsa fast matrialet?
Sntar att det är version 2 du har på klyven?//Nisse

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

Högliden  
#833444 Hej!
Jag har lånat en Bala Agri 321P, och den funkar hyfsat till 30 cm ved. Däremot när jag klöv 50 cm pannved var den för kort i baljan, så veden fastnade och klämde mot transportbandet med jämna mellanrum. Jag skulle säga att den inte funkar till 50 cm...

Jag skulle nog inte välja en maskin utan inmatningsband. Däremot tyckte jag manuell kapning funkar fint.

Jag har också sneglat åt Skogsverkets/Ingemars vedmaskiner. Vore kul att höra ifrån någon som använder en...

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

Melem  
#836542 Hej,

Precis monterat min eldrivna 12t från skogsverket. Överraskande tjock plåt. Inget kändes "billigt". Bra manual. Det enda negativa är att kineserna har en ful ovana i att blanda fritt mellan tum och millimeter på muttrar och bultar. Tog ca 1 arbetsdag att montera för 2 pers. Nu återstår hur den presterar i produktion. Det får jag återkomma om.

Misstänker att dessa kina-maskiner kommer från en eller ett par tillverkare i kina och säljs i hela världen.

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

M andersson  
#836549 Tack för infon!
Du får gärna återkomma när du kört lite med den.
Mvh / Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

435  
#839368 Är inte skogsverkets maskin samma maskin som wee,robota,rima och i-m maskin. På Alibaba säljs rima för 4000 USD. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Val av mindre vedmaskin

Melem  
#840449
M andersson skrev:Tack för infon!
Du får gärna återkomma när du kört lite med den.
Mvh / Martin


Hej wood-lovers 🌲

Nu har jag testat maskinen och kört ett gäng m3s. Så jag får väl summera upplevelsen. Jag vet att för många så blir dessa "kina-maskiner" ett mer relevant alternativ då de motsvarande europeiska maskinerna kan kosta X antal gånger mer. Efter att ha finkammat internet under ca 6-8 månader för att leta efter utförliga recensioner så vet jag att finns ett bristande underlag om just detta. Maskinen kommer från en tillverkade i kina som heter yantai rima. De tillverkar och säljer en hel del olika produkter. Jag har inte fördjupat mig i deras övriga sortiment och vet inget om dessa. Däremot deras vedmaskiner har jag lite koll på nu. De producerar vedmaskiner i flera olika modeller baserat på tryckkraft, el/bensin, stående på hjul eller larvband med drift, körning med spakar eller joystick o.sv. Det ser också ut som att företaget har en effektiv produktutveckling då vedmaskinerna utvecklats och blivit effektivare/förbättrade och mer ergonomiska för varje år.

Nu till min summering efter en kort tids användning:

Jag har en skogsverket 12t elektrisk motor med 18" svärd utan stockbord eller stocklyft (blir en framtida investering). Under normala förhållanden kör jag ca 3 m3s i timmen och med tanke på dagens vedpriser så tjänar maskinen in sin kostnad fort. Det enda negativa hittills jag reagerat på är att stödhjulet och dess infästning är alldeles för vegt och dumt placerat i förhållande till maskinen. Sen att detta inte är någon supersnabb tajfun eller japa det inser man redan innan man köper produkten men produktionen är ändå så pass bra att det inte är något att klaga på. Man vänjer sig vid spakarna fort och ensamarbete med maskinen har inte varit något problem. Maskinen känns stark.

Jag får väl göra en ny recension om ett halvår så får vi se vad jag tycker då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).