Vedmaskiner, flishuggar

Hydraulmotor till vedklyv?

4 inlägg 1815 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Hydraulmotor till vedklyv?

sunkann  
#803793 Har inte ström där far min kapar och klyver ved med en maskin som kapar stocken med elektrisk motorsåg. Så ett elverk driver motorsågen och traktorn driver klyvdelen.
Vad behöver jag för delar för att få ihop en hydraul driven motorsåg samt vilka flöden behövs på hydraliken.?
Är det ens lönt eller är det lika bra att spänna fast en bensinare?

TS
Trejon

Re: Hydraulmotor till vedklyv?

Hema  
sunkann skrev:Har inte ström där far min kapar och klyver ved med en maskin som kapar stocken med elektrisk motorsåg. Så ett elverk driver motorsågen och traktorn driver klyvdelen.
Vad behöver jag för delar för att få ihop en hydraul driven motorsåg samt vilka flöden behövs på hydraliken.?
Är det ens lönt eller är det lika bra att spänna fast en bensinare?

Hydrauldrivet elverk? Kan det ev vara något, så driver traktorn allt.

sunkann  
#803798 Aldrig tänkt på saken så, skulle även funka med pto drivet elverk. Vart hittar jag ett lämpligt och till vilken prislapp?

TS
Användarvisningsbild

JAndersson  
#803825 Gällande din ursprungliga fråga, för att kunna dimensionera storlek på hydraulmotorn behövs följande info;
1) Vilken effekt och varvtal (alternativt poltal) på elmotorn som driver sågen. Borde sitta en skylt på elmotorn.
2) Arbetstryck på hydrauliken som skall driva motorn

När man har ovanstående information kan man dimensionerna storleken på hydraulmotorn. Hydraulmotorer finns i lite olika deplacement, så sällan man hittar en motor med exakt det deplacement man behöver. Men när man har deplacement hydraulmotor och krävt varvtal kan du räkna ut flödesbehovet. Om du kan få fram kedjehastighet på sågen så är även detta bra att veta för att se om man måste begränsa flödet på något sätt. Har man tur kan man utnyttja fullt flöde från pumpen som skall driva motorn på sågen

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).