Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv löser ut säkring!

31 inlägg 7314 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Pierre B  
#799005 Knepigt är det och det är säkerligen många saker som kan vara anledningen till säkringen går.

När man kör igång klyven så är det som att den trögstartar, den liksom brummar när man trycker på startknappen och det kanske tar 15 sekunder innan den börjar gå (alltså att man måste hålla in tvåhandsfattningen i ca 15 sekunder innan klyven börjar arbeta). Det är också ett annat ljud när som uppkommer när klyven börjar att fungera.

Tilläggas skall att klyven är helt nyinköpt, använde den första gången i förrgår. En sak jag tänkt på är att den har ju stått ute och det har ju varit relativt kallt. Kan det vara så att den dragit extremt mycket ström vid uppstarten (kallstart vid kallt väder) och att den då börjat bränna säkringen och sedan när man kört ett par varv så ligger den nästan max av vad säkringen klarar och då har säkringen gått.

Att allt sammantaget dvs, klen kabel, kallt väder, att den stått ute och att 2,3kW är relativt mycket tillsammans gjort att säkringen gått.

Tyvärr har jag ingen jordfelsbrytare på den här centralen, jordfelsbrytaren sitter på huvudcentralen uppe i huset men jag skulle ju kunna testa att sätta dit en portabel variant och att byta ut mot en kraftigare förlängningskabel för att se om problemet kvarstår. Sedan återstår naturligtvis det sista alternativet och det är att dra en längre kabel upp till uttaget i huset som går på huvudcentralen.

Med vänlig hälsning,

Pierre

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

LasseA  
#799014 I min klyv, en äldre Jonsered behöver jag värma oljan i pumpen (varmluftpistol) om det är under +5 grader annars löser motorskyddet ut.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

axwell  
#799038
Pierre B skrev:Tilläggas skall att klyven är helt nyinköpt, använde den första gången i förrgår. En sak jag tänkt på är att den har ju stått ute och det har ju varit relativt kallt. Kan det vara så att den dragit extremt mycket ström vid uppstarten (kallstart vid kallt väder) och att den då börjat bränna säkringen och sedan när man kört ett par varv så ligger den nästan max av vad säkringen klarar och då har säkringen gått.

Lämna tillbaks klyven/byt ! Då kan du eventuellt utesluta att det är fel på klyven eller kinaoljan som troligen inte är av lämplig typ eller tillräckligt ren.

Alernativt: Tappa ur oljan och fyll med 32olja som du köper hos handlare med kunskap om hydraulik.
Vid tömningen, använd en tratt med grov sil, sen kan du analysera vad oljan innehöll mer än olja.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

prodigys  
#799039
axwell skrev:
Pierre B skrev:Tilläggas skall att klyven är helt nyinköpt, använde den första gången i förrgår. En sak jag tänkt på är att den har ju stått ute och det har ju varit relativt kallt. Kan det vara så att den dragit extremt mycket ström vid uppstarten (kallstart vid kallt väder) och att den då börjat bränna säkringen och sedan när man kört ett par varv så ligger den nästan max av vad säkringen klarar och då har säkringen gått.

Lämna tillbaks klyven/byt ! Då kan du eventuellt utesluta att det är fel på klyven eller kinaoljan som troligen inte är av lämplig typ eller tillräckligt ren.

Alernativt: Tappa ur oljan och fyll med 32olja som du köper hos handlare med kunskap om hydraulik.
Vid tömningen, använd en tratt med grov sil, sen kan du analysera vad oljan innehöll mer än olja.

Nog det bästa förslaget hittils. Köpte en likadan i september men har redan fått en utbytt och skickat in en på reparation. Har klyvt typ 5m³ bara.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

JensSkoog  
#799041 Hade samma problemet med en liknande klyv från Jula.
10A är håller inte. Spelar ingen roll vilken kabel du använder.
En el-motor på 2,3 Kw drar mycket mera när den startar upp, så med en
vedklyv som startas igen och igen, så duger bara inte 10A.
Provade också med mitt el-verk som ger 3,2Kw, men även det halvdog när jag körde klyven igång.
Men, det finns väl nån el-gubbe som kan reda ut det där. Finns @Gnisten på nät nu?

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

jockeGårdman  
#799055 Om porslinssäkringen blir varm så har du överbelastat den under lång tid. Är den kal och går så har du en strömpik som gör den går.
De där billiga klyvarna har i regel ingen skyddsbrytare utan det är säkringen som är det istället.
Gidsar att säkringen går när du kör cylindern till yttersta läget och den bottnar. Då ger pumpen fullt tryck och om inte övertrycksventil finns eller är felställd så blir strömmen hög.
Märkeffekten på elmotorn anger hur mycket den kan ge över tid utan att överhettas. Den kan under korta stunder ge mycket högre effekt.
Ställ ner övertrycksventilen så motorn inte stannar när den går i botten

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Piraboin  
#799062 testa med en gröve kabel först och om säkring går ändå byt ut den mot en ny ... den verkar sakna en reset knapp för motorskyddet eller har den de i så fall så skulle jag gissa på kabeln

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Bosse1  
#799063 Det finns en del dåliga kondensatorer där ute, men om de kan få säkringar att lösa ut vet jag inte.
Tog en sån från en kasserad hydropresspump till en kina pelarborr som bara uuuma.Funka.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

jannee  
#799064 Klyv proppen, byt tråden mot en tunn kabel, sätt ihop "proppen".
Du ska se på f*n att den proppen inte ger sig :twisted:

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Sture Andersson  
#799065 Det är inget fel att en 10 A säkring går sönder ,du får väldiga strömrusningar på en vedklyv ,byt till 13 A så kommer det funka .
Många enfas maskiner förutsätter 13 A i dag .

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Pierre B  
#799120 Att byta ut 10A säkring mot 13 A. Finns det någon risk med det, tänker närmast på brand?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799125 (glöm det, fel klyv)

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

JensSkoog  
#799137
Pierre B skrev:Att byta ut 10A säkring mot 13 A. Finns det någon risk med det, tänker närmast på brand?

Det beror på tvärsnittet på kablarna.
Skulle inte göra det utan att jag hade konsulterad med en elektrikar.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Pierre B  
#804796 För att avsluta den tråd!

Jag bytte nu ut eluttaget till ett 16A och då fungerade vedklyven utmärkt. Jag kan konstatera att ett 10A uttag var alldeles för klent för en klyv på 2,3kW, 230V. Detta trots att de sa på Jula att detta inte skulle vara ett problem.

Med vänlig hälsning,

Pierre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804800
Pierre B skrev:För att avsluta den tråd!

Jag bytte nu ut eluttaget till ett 16A och då fungerade vedklyven utmärkt. Jag kan konstatera att ett 10A uttag var alldeles för klent för en klyv på 2,3kW, 230V. Detta trots att de sa på Jula att detta inte skulle vara ett problem.

Det är inte bara att byta eluttag och säkring. Ledaren mellan säkring och uttag måste också bytas till en med 2,5 mm2 area samt eventuellt även den mellan huvudsäkring och säkring beroende på hur det är kopplat i centralen

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).