Vedmaskiner, flishuggar

Bilke, trenger hjelp til reperasjon!???

3 inlägg 2171 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bilke, trenger hjelp til reperasjon!???

Daggi  
#789694 Hei

Jeg har kjøpt en brukt 2005 modell Bilke Vedmaskin.
Den er mye brukt og en del slitasje og jeg må reparere et par ødelagte/utslitte deler.

1:
Er det noen som kan ta bilde av hvordan den delen som blir presset frem for å flytte stoppplaten for tømmeret hver gang kniven går rundt?
Nå så monterte jeg et kulelager, men det tålte ikke påkjenningen og ble knust med engang. Jeg har sett utallige bilder og video av bilke maskinene, men finner ikke bilde av dette…
Har spareparts manualen, men greier ikke å se hva det er for noe.

2: sprekk i kniven? Er dette vanlig? Pratet med bilke servicemann fabrikk og han sa dette skjedde på noen maskiner og det var ikke noe å bry seg med.

3:
Stopplaten/lengdejustering for tømmeret:
Er det noen som ikke bruker den?
Med det så mener jeg at den har f.eks blitt ødelagt og at stopplaten ikke beveger seg frem og tilbake og at en bruker stopplten uten problemer selv om platen ikke beveger seg?

4:
Den lengdejustering akselen med fjæren/stopplate systemet: er det noen som har oppgradert til nyeste delene der? Jeg vet ikke om det passer, men jeg forstår at det har kommet bedre og oppgraderte løsninger på dette lengdejustering/stopplate systemet? Ser på bilder så er det f.eks et grease smørepunkt ekstra og det er dypere hull der en skal skru ned denne stoppbolten som bestemmer lengde fra kniv til stopplaten..



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilke, trenger hjelp til reperasjon!???

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790338 Vi har en Bilke som nog är ungefär lika gammal som din. Jag har den dock inte här och minns inte i detalj hur det ser ut. Angående fråga 2 så har vi haft en liknande spricka i kniven på våran i många år nu utan att det påverkat funktionen.

Användarvisningsbild

Re: Bilke, trenger hjelp til reperasjon!???

Bjornz  
#834568 Hei..
Har du funnet ut av det med framskyving av stopp-platen? Eg har en deleliste og på den ser det ut som på din, og slik jeg forstår det er det kulelager som skal sitte der.
På min 03-modell ser det ut til å være en annen løsning, men delen som skal ta bort i «kammen» er borte på min også.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).