Vedmaskiner, flishuggar

Tajfun klyvyxor

2 inlägg 1470 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tajfun klyvyxor

VedAndre  
#785098 Har fått hem en ny Tajfun RCA 400 Joy och beställde med 3 olika yxor. 4 -6 delar, 8 delar och en 16 delars.
Upplever att 4-6 delar och 8 delars yxan gör så olika stora vedklabbar. Bilden visar bekymret. 16 delars yxan så är det extremt svårt att få bort de 4 mittersta klabbarna som blir inklämda. Sen det andra problemet som jag upplever är att klyvyxan pressas uppåt av vedklabbarna. Är det någon annan som upplever samma saker och hur har ni löst det isåfall?

Tacksam för kommentarer.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tajfun klyvyxor

svampbob  
#785111
VedAndre skrev:Har fått hem en ny Tajfun RCA 400 Joy och beställde med 3 olika yxor. 4 -6 delar, 8 delar och en 16 delars.
Upplever att 4-6 delar och 8 delars yxan gör så olika stora vedklabbar. Bilden visar bekymret. 16 delars yxan så är det extremt svårt att få bort de 4 mittersta klabbarna som blir inklämda. Sen det andra problemet som jag upplever är att klyvyxan pressas uppåt av vedklabbarna. Är det någon annan som upplever samma saker och hur har ni löst det isåfall?

Tacksam för kommentarer.


Att yxan pressas uppåt beror väl på att du matar in den klena sidan först.
Jag kör alltid grövre ved med den tjocka änden först för att undvika att klabben kläms klyvlådans botten och yxan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).