Vedmaskiner, flishuggar

Vikt på småsäck

8 inlägg 3397 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Vikt på småsäck

Sundvik  
#783555En gängse vikt på 60 l björkved i småsäck med 20 % fukthalt är ju 22 kg, men vad väger säcken med 15 % fukthalt ?

TS
Användarvisningsbild

Re: Vikt på småsäck

Vedproducent  
Sundvik skrev:En gängse vikt på 60 l björkved i småsäck med 20 % fukthalt är ju 22 kg, men vad väger säcken med 15 % fukthalt ?

Säcken med 22 kg och 20 procents fukthalt har ju då 4,4 kg fukt.
Säcken med 22 kg och 15 procent har motsvarande 3,3 kg fukt.

Så räknar du bara på samma mängd ved helt torr ved utan fukt så ska vedsäcken väga 1,1 kg mindre. Blir då 20,9 kg. Allt räknat på ditt exempel.

Sundvik  
#783562Precis, tack för svaret. Man kan då säga ganska säkert att väger säcken mindre än 20,9 kg så innehåller den inte 60 liter för under 15 % hittar man väl inte normalt i handeln.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Sundvik skrev:Precis, tack för svaret. Man kan då säga ganska säkert att väger säcken mindre än 20,9 kg så innehåller den inte 60 liter för under 15 % hittar man väl inte normalt i handeln.

Nej 60 liter ved är det inte oavsett. Den ska väga cirka 415 kg per 1000 liter travad ved vid 20 procent så det blir ju i runda tal 25 kg. Men så är det ju tyvärr med dessa säckarna och mindre och mindre blir dom och slarvas det då med fyllningen fattas det väldigt mycket.

Sundvik  
#783633ok, men 415 kg låter nog för mycket anser jag, ska nog vara under 400 åtminstone. Lars Mytting anger i vedboken 22 kg som vikt för 60 liter och denna vikt ser man nog allmänt på nätet även om jag sett företagsannonser som säljer dessa med vikt 18-20 kg......

TS

Sundvik  
#785091Från en affär köpte jag en säck som såg ganska liten ut för att vara 60 liter, björkveden var nog torr, så torr att min billiga mätare från Clas Ohlsson inte visade något förutom under bark, men den väger 16,3 kg. Vågar någon uppskatta litermängden ?

TS
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sundvik skrev:Från en affär köpte jag en säck som såg ganska liten ut för att vara 60 liter, björkveden var nog torr, så torr att min billiga mätare från Clas Ohlsson inte visade något förutom under bark, men den väger 16,3 kg. Vågar någon uppskatta litermängden ?

Den vikten ligger våra 40 liters säckar på. Då är veden torr.

r93  
#785099Grabben säljer ju lite ved i vinter som han högg och klöv själv, köpte 60 liters säckar på granngården, men denna veden är 25 cm lång så jag mätte lite slarvigt med tumstocken och fick det till ca 50 liter, vägde två säckar, dessa var 21 & 22 kg, ligger på pall under plåt ute så jag vet inte hur fukthalten är.

Välpackad grövre röjningsbjörk är det.

Har sålt en del på jobbet, och folk börjar ha koll på detta med vikt kontra volym, så framöver skulle jag inte bli förvånad om det vägs mer framöver.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).