Vedmaskiner, flishuggar

Göra pellets!

4 inlägg 2708 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Göra pellets!

Stefan30  
#779403 Hej! Jag har en fundering om det går att göra pellets från spånet från vedprocessorn med kedja, läst på olika väldigt gamla inlägg att det är för grovt spån???
Jag klyver 2-2500m3 om året så det blir en del,. Sälja och elda själv, har en perfekt toppmatad panna för det.
Nån som har koll??

TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Göra pellets!

Vedproducent  
Stefan30 skrev:Hej! Jag har en fundering om det går att göra pellets från spånet från vedprocessorn med kedja, läst på olika väldigt gamla inlägg att det är för grovt spån???
Jag klyver 2-2500m3 om året så det blir en del,. Sälja och elda själv, har en perfekt toppmatad panna för det.
Nån som har koll??

Svårast är att få spånet ordentligt torr. Så det krävs lite utrustning.

Stefan30  
#779409 Hur torr måste den vara? Veden jag kör sist på året är rätt ok men den nyavverkade är ju inte det.. Några problem att köra sånt och låta dom stå och torka?

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Stefan30 skrev:Hur torr måste den vara? Veden jag kör sist på året är rätt ok men den nyavverkade är ju inte det.. Några problem att köra sånt och låta dom stå och torka?

Jag har ju inte gjort det själv men den ska ligga på runt 11 procent. Du får aldrig den torr utan ordentlig torkutrustning. Har tänkt på det själv men lagt ner det för länge sen. Det blir för dyrt när det är så småskaligt med allt som behövs.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar